LA XARXA INTERNET: UNA EINA PER A L'ENSENYAMENT DE LA LLENGUA I LA LITERATURA. ANÀLISI I ESTUDI D'UNA EXPERIÈNCIA TELEMÀTICA EXPERIMENTAL: ELS TELEDEBATS

Introducció

Aquest treball parteix de set anys d'experiència personal en activitats educatives telemàtiques, en concret, en els teledebats de llengua catalana i llengua castellana i literatura organitzats pel Programa d'Informàtica Educativa de la Generalitat de Catalunya, i d'una evidència: la necessitat de fer una reflexió sobre les experiències fetes fins ara que doni lloc a la formulació d'unes propostes i d'unes activitats educatives en aquest camp dins la xarxa d'Internet.

Encara que l'ús de la telemàtica com a eina educativa no és nou ja que la Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya (XTEC) es va crear l'any 1988 i els teledebats, l'activitat curricular eix central d'aquest treball, funcionen, organitzats pel Programa d'Informàtica Educativa des del curs 1989-1990, el curs 1995-1996 es va produir un salt qualitatiu (fins al curs 1994-1995 es feien amb el suport del programa Àgora): la connexió a Internet dels centres educatius.

La connexió dels centres d'ensenyament a Internet és un procés en evolució: en poc temps les modalitats de connexió i els serveis a disposició dels usuaris seran infinites ja que Internet és una eina molt poderosa i potent que permet obrir noves perspectives tot facilitant la realització d'activitats curriculars en les quals la possibilitat de comunicació interpersonal a distància, tant alumne-alumne, professor-alumne, professor-professor, centre-centre, ... és ilimitada.

Nous sistemes d'ensenyament i nous mitjans han de generar nous reptes educatius: nous conceptes i noves fórmules pedagògiques. Ara que la nova ordenació del sistema educatiu, sobretot l'Educació Primaria, l'Educació Secundària Obligatòria, el Batxillerat i l'Educació Tècnico-Professional, que estableix la LOGSE s'instaura de forma generalitzada a tot Catalunya, la Xarxa Telemàtica de Catalunya, a través d'Internet pot i ha d'oferir materials educatius adaptats als nous reptes tecnològics presents en la societat i en l'educació del segle XXI, sense oblidar un aspecte important per a la nostra cultura: el fet que Internet és, també, un instrument potentíssim per a donar a conèixer les llengües i les cultures minoritàries, com ara la catalana, projecció externa que tampoc no cal menysprear.

Aquesta és la finalitat d'aquest treball: descriure i analitzar els aspectes teòrics i pedagògics (tecnològics i metodològics) d'una experiència telemàtica innovadora ja experimentada, els teledebats; recollir els materials sobre llengua i literatura catalanes i castellanes que ofereix en aquest moment la xarxa Internet; i reflexionar sobre les noves possibilitats que s'estan obrint a l'ensenyament en incorporar aquest nou mitjà al sistema educatiu.

El treball ha estat elaborat de forma hipertextual i està estructurat en quatre grans apartats:

que contenen, cadascun d'ells, diferents articles i que perfilen dues grans línees de treball:
  • una primera, teòrica, que consta de dues parts:
    • la recopilació, estudi i anàlisi dels teledebats de llengua i literatura adreçats a secundària fets fins al moment pel Programa d'Informàtica Educativa del Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, i dels materials que aquests han anat generant.

• la reflexió sobre el treball telemàtic realitzat i sobre la incorporació de les Noves Tecnologies, concretament de la telemàtica, a l'ensenyament.

• una segona, pràctica, subdividida, al seu torn, en dos grans blocs:
    • la realització d'un teledebat. En aquest cas, sobre la novel·la de Camilo José Cela La familia de Pascual Duarte, adreçat a tots els estudiants hispanoparlants i dins ja de la xarxa Internet, amb la intenció d'enriquir l'estudi anterior amb la pràctica, i viceversa.

• la recerca i posada a l'abast de la comunitat educativa de la documentació en Llengua i Literatura catalana i castellana accessible a través de la xarxa.

Altrament, vull agrair a Jordi Castells i Prims, subdirector del Programa d'Informàtica Educativa, el seu recolçament i el seu ajut en l'obtenció i l'elaboració d'aquesta llicència.

Ramon Salvo Torres
Barcelona, novembre de 1997