Música i... [AUDICIONS] [COMPOSITORS] [FORMES MUSICALS] [KIDS] [MOVIMENTS]

Gustav HolstGUSTAV HOLST
(Cheltenham, 1874- Londres, 1934)

Compositor anglès, va créixer en un ambient musical, el seu pare era organista a Cheltenham i la seva mare, professora de piano.

Va estudiar al Royal College of Music de Londres i va aprendre composició i trombó. Als 19 anys ja tocava com a trombonista en una orquestra, però el seu desig de compondre era més gran i aviat va canviar l'orquestra per l'ensenyament i la composició.

Des dels 31 anys fins a la seva mort, va ser director musical d'una escola femenina de Londres, la St. Paul's Girls School de Hammersmith. Per a les orquestres d'aquesta escola va escriure diferents obres, entre elles la St. Paul's Suite.

Holst va aconseguir l'èxit popular amb la suite orquestral Els planetes Op.32 (1914-17) Tema central de Júpiter - MIDI FILE (Tema central de Júpiter). Aquesta suite està escrita per a una gran orquestra amb instruments que s'utilitzen poc, com la flauta travessera baixa, l'oboè baix i la tuba tenor. Està formada per set moviments. Cada moviment està dedicat a un dels set planetes (exceptuant la Terra) que es coneixien en l'època en la que va composar l'obra. L'únic que falta, doncs, és Plutó descobert l'any 1930.
La música de cadascun dels planetes vol mostrar les característiques que els hi atribuïen els astròlegs. Els diferents quadres orquestrals que formen aquesta obra mostren el domini del compositor, que aconsegueix els adients climes orquestrals per a cada planeta. Els set planetes de la suite i el seu caràcter són els següents:

Mercuri, el missatger alat Mercuri
Venus, el portador de la pau Venus
Mart, el portador de la guerra Mart
Júpiter, el portador de l'alegria Júpiter
Saturn, el portador de la vellesa Saturn
Urà, el màgic Urà
Neptú, el místic Neptú

(En la suite orquestral original l'ordre és: Mart, Venus, Mercuri, Júpiter, Saturn, Urà i Neptú)

No tornaria a tenir un èxit semblant fins a la composició de L'Himne de Jesús, considerada la seva obra mestra coral.

També va escriure òperes com la titulada The perfect fool (L'idiota perfecte), en la qual ridiculitzava el culte que es feia a la figura de Wagner i que no va tenir èxit, però la música de ballet que servia com a introducció, Dansa de l'esperit del foc, s'utilitza sovint com a peça de concert.

Va ser un gran estudiós de les melodies populars del seu país i juntament amb el també compositor anglès Ralph Vaughan Williams (1872-1958), va anar de poble en poble copiant músiques que mai abans havien estat escrites en un pentagrama. Entre 1903 i 1913 van recollir unes vuit-centes melodies populars.