JOC TELEVISIU
Trini Colomer
 

PENSEM AMB EL CAP

L'objectiu general és treballar el càlcul mental amb els nens i nenes de parvulari d'una manera lúdica i divertida. El joc que hem ideat vol ser ben senzill , per tal que es pugui adequar al diferents ritmes d'aprenentatge que es donen dintre d' una mateixa classe. L'activitat es pot fer de tres maneres:

1- La mestra la que es col·loca darrera de l'aparell de televisió i fa les trucades pertinents. A l'hora de marcar el número telefònic el va dient en veu alta, d'aquesta manera es repassa la numeració.
2- La mestra és darrera de la televisió i són els nens i nenes els qui telefonen per a participar.
3- Són els nens i nenes els que fan el paper de presentadors del joc, en aquest cas és el presentador o presentadora qui fa la tasca de trucar els concursants. Recordem que sempre que es fa una trucada es verbalitza el número de telèfon.

El joc consisteix a resoldre petits problemes de càlcul mental. Sempre es dóna més d'una oportunitat , en cas d'equivocació es respon amb la consigna :

SEGUR QUE HO HA PENSAT BÉ?. TORNI A PENSAR SI US PLAU.

En cas d'equivocacions reiterades s'agraeix la col·laboració i s'anima al participant a demanar ajuda a algun amic o amiga de la classe. Això no significa precisament que l'altre li resolgui el problema, sinó que entre tots dos puguin esbrinar el camí a seguir per a solucionar el problema d'una manera correcta . En cap moment es desanima als participants, encara que se'ls faci adonar de les seves errades. Intentem concienciar els nens i nenes que l'errada no és dolenta i que es poden ajudar els uns als altres per tal d'aconseguir bons resultats. També volem que es vagin adonant que les petites dificultats que poden tenir, les poden solucionar tot tenint esperit de col·laboració i cooperació entre ells.

MATERIAL NECESSARI:

- Caixa de televisió vella.
- Dos Telèfons de joguina
- LListat de noms i cognoms amb els números de telèfons dels nens i nenes de la classe.
- LListat de control dels nens i nenes que fan el paper de presentador.
- LListat de control dels nens i nenes que ja s'han trucat.
- Problemes de càlcul mental de mostra, amb diferent dificultat.
- Etiquetes o trocets de cartolina amb el número de telèfon de cada nen i nena que tindran enganxats a la seva taula, al frontal de la televisió enganxarem el número de telèfon de l'escola, que és el del concurs.

ACTIVITATS PRÈVIES:
- Aconseguir el número de telèfon de tots els nens i nenes de la classe. en cas que hi hagi algú que no tingui telèfon li assignarem un triat per nosaltres.
- Memorització de cada nen i nena del seu propi número telefònic.
- Memorització de petites frases del concurs.
- Familiarització amb el càlcul mental.

1- JUSTIFICACIÓ DE L'EXPERIÈNCIA

Els diferents motius que, segons el nostre criteri, justifiquen i fonamenten l'elecció, elaboració i posada en pràctica d'aquesta experiència són els següents:Primerament pensem que el càlcul mental és una activitat que practiquem tot sovint al llarg d'un dia. Moltes de les situacions que requereixen un raonament matemàtic les solem resoldre mentalment. D'altra banda pensem que hem de formar persones crítiques i que sàpiguen raonar el perquè de les seves actuacions. Així doncs, davant de màquines com la calculadora i l'ordinador, que ens faciliten la resolució de problemes matemàtics, no hem de ser subjectes passius , cal intentar saber en tot moment perquè fem una cosa d'una manera determinada i no d'una altra.És bo que els nens i les nenes aprenguin a fer una hipòtesi del resultat d'una determinada operació matemàtica per tal de contrastar aquesta idea inicial amb el resultat final obtingut i poder veure si és coherent amb el plantejament de l'operació.Finalment volem remarcar que quan treballem el càlcul mental estem potenciant : l'atenció, la concentració, la capacitat de fer relacions entre diferents aprenentatges, la necessitat de crear estratègies que ajudin a resoldre problemes... totes aquestes actituds i habilitats són molt importants a tots els camps d'aprenentatge, no només al matemàtic.

2- CRITERIS METODOLÒGICS

En aquesta experiència tenim com a referència els criteris metodològics que es reflecteixen en el P.C.C. que hem elaborat a la nostra escola, seguint sempre la línia metodològica que marca la Reforma. D'entre aquests criteris volem destacar:
- No considerem l'errada com a una cosa dolenta en si, sinó com una eina que ens serveixi per a reflexionar i trobar el camí de l'encert.
- Metodologia Activa . El nen o nena és protagonista actiu en el seu aprenentatge, així s'aconsegueix un Aprenentatge Significatiu.
- Paper de la mestra. La mestra fa de dinamitzadora, i reguladora de l'activitat, donant a cada nen o nena una dificultat adequada al seu nivell, d'aquesta manera es respecten les diferències individuals :
Atenció a la Diversitat.


3- MOTIVACIÓ
Actualment estem immersos en una societat en la qual el llenguatge visual té una gran importància. Els nens i nenes solen veure la televisió tots els dies , la gran majoria d'ells coneixen i gaudeixen dels concursos televisius que demanen la col.laboració telefònica dels que hi participen.L'aparell de televisió el fem servir per diferents activitats, una d'elles és la que us presentem en aquesta experiència. La televisió és una eina que sempre ens ha resultat motivadora i engrescadora per als nostres alumnes.Per últim un altre factor que considerem motivador en aquesta activitat és que els protagonistes dels problemes que s'han de resoldre són ells mateixos ( els nens i nenes de la classe ) , i intenten reflectir una realitat propera a ells.

4- ACTIVITATS

Les sessions de càlcul mental tenen una duració curta, d'uns 20 minuts cada una, no és convenient allargar les sessions per tal de no promoure el cansament i la distracció, sinó tot el contrari, afavorir l'atenció, l'agilitat i la rapidesa.Normalment treballem el càlcul mental una o dues vegades a la setmana a la setmana.Els problemes que plantegem tenen diferent grau de dificultat per tal de poder-los adequar als diferents ritmes d'aprenentatge que és donen a una mateixa classe.

Exemples d'enunciats amb diferents graus de dificultat:

a- Nombres fins al 5. Suma. Enunciat directe :
La Marta té dos " matutazos " i la seva mare li regala un . Quants "matutazos" té ara la Marta?
b- Nombres fins al 5. Resta. Enunciat directe:
La Júlia porta tres galetes per esmorzar, si s'en menja dues ,quantes tornarà a casa?
c- Nombres fins al 5. Suma. Enunciat indirecte:
En Marc té tres anys. Quants anys ha de passar per a que tingui cinc?
d- Nombres fins al 5. Resta. Enunciat indirecte:
A escola tens quatre boletes i quan arribes a casa només en tens dues. Quantes has perdut pel camí?

Després es fa la mateixa gradació de dificultat amb nombres fins al 9.Hem de dir que nosaltres el fem aquest joc amb nens i nenes de la classe de pàrvuls de cinc anys, però el veiem aplicable i motivador per a altres nivells, només cal adequar les activitat .

5- CONTROL
Per tal que tots els nenes i les nenes participin a l'activitat és fa un autocontrol per mitja de dues graelles una pels que fan de presentadors i presentadores i una altre pels concursants.( veure annex )

6- VALORACIÓ I AVALUACIÓ
Per poder fer d'una manera adequada la nostra tasca dinamitzadora i reguladora de l'activitat cal portar un control del avenços que fan els nens i les nenes.Durant la sessió observem tot el que passa, si superen fàcilment la dificultat del problema, si estan atents , si gaudeixen...Després fem les anotacions pertinents per poder ajudar a avançar a cadascú segons el seu ritme d'aprenentatge. 7-

CONTINGUTS I OBJECTIUS

A l'hora de fer els continguts i objectius d'aquesta unitat hem volgut agafar només els que fan referència a l'àrea de llenguatge matemàtic.

C.

P

R

O

C

E

D.

- Iniciació al nombre natural a partir del reconeixement de l'equipotència i l'ordre.

- Iniciació a les operacions sota l'aspecte quantitatiu: afegint, unint, separant, traient.

- Estratègies davant el plantejament d'una situació que cal resoldre, amb procediments matemàtics.

OBJECTIUS.

- Iniciar la utilització del nombre natural per determinar una relació quantitativa de forma verbal o gràfica.

- Aplicar l'operativitat amb les agrupacions sota l'aspecte quantitatiu: afegir, unir, separar, treure...

C.

C

O

N

C

 

- Els nombres naturals del 0 al 10.

- Aplicar i distingir les nocions bàsiques relacionades amb els aspectes quantitatius a partir de criteris arbitraris o convencionals.

- Distingir i denominar els nombres naturals del 0 al 9.

C.

A

C

T

I

T

U

D.

- Interès en la utilització del llenguatge i dels procediments matemàtics.

- Manteniment de l'atenció i constància per acabar l'activitat.

- Valoració del propi esforç per arribar a resoldre una situació matemàtica.

- Inici de la reflexió abans de donar una resposta.

- Interès pels resultats de les experiències dels companys i les companyes.

- Interès per les explicacions donades per la mestra.

- Descobrir les aplicacions de la matemàtica en la realitat quotidiana.

- Participar, de forma activa, en les experiències.

- Tenir una actitud positiva davant de les possibles dificultats que de vegades planteja la resolució matemàtica.

- Iniciar la reflexió i el control per tal de no donar respostes precipitades.

- Escoltar atentament les explicacions donades pels companys i les companyes.

- Saber posar atenció per captar les explicacions donades per la mestra i dels companys i companyes.