|
Podem
aprofitar les festes tradicionals i els seus personatges per
dedicar, periòdicament, un espai i un temps a resoldre
situacions problemàtiques amb els petits.
El
nostre principal objectiu en proposar-nos aquesta activitat
era desenvolupar als nostres alumnes el pensament matemàtic
mitjançant la curiositat, l’observació, el raonament,
l’experimentació, la verbalització i la representació.
Un
altre aspecte que valoràvem era la motivació,
que el nen s’impliqués en l’activitat i en veiés
la utilitat.
|
Una
manera d’aconseguir-ho era aprofitar la màgia i el misteri
dels personatges, que demanaven molt però que també
s’implicaven en la tasca. El personatge ens proposa una fita a aconseguir
que anirem resolent a partir dels missatges (situacions problemàtiques)
que s’aniran rebent periòdicament. (cada setmana, cada dia,...).
Amb
aquest fil conductor el nen veu la utilitat de la feina que està
fent i el sentit de perquè la fa.
El
personatge, únic per a tots, reuneix el parvulari i el cicle
inicial i porta un mateix missatge, que pot tenir diferents graus
de dificultat, segons el nivell. Aquesta gradació no sempre
és necessària, dependrà del tipus d’activitat
que es proposi.
Aquests
escrits ens plantegen situacions problemàtiques que es discuteixen
i es busquen solucions entre tots els nens de la classe. Finalment
es realitza un treball individual o col·lectiu que demostra la comprensió
i resolució del problema.
També
s’ha de procurat que les situacions problemàtiques tractin
diferents aspectes matemàtics (lògica, geometria,
mesura i quantitat).
Aquest
plantejament ens permet dedicar un temps a desenvolupar i potenciar
en els nens la construcció del seu pensament lògic.
És molt important deixar que els nens exterioritzin allò
que pensen i sense límit de temps, valorant les respostes
de tots.
El
paper del mestre/a és anar conduint l’activitat, procurant
que no es marxi molt del tema ni es diguin coses sense solta ni
volta. I també intentant que tothom hi participi i s’impliqui
en la feina.
Si
cada setmana (o quan sigui) tenim l’hora de la Quaresma o l’hora
de Sant Jordi, haurem dedicat una part de l’horari, al llarg de
tot l’any, a les matemàtiques. I al mateix temps coneixerem
a fons personatges populars i tradicionals que poques vegades se’ns
fan propers.
A
cada època de l’any podem trobar un personatge que ens faci
treballar, aquest pot sorgir de la tradició popular, de la
mitologia clàssica, de la rondallística actual o simplement
de la imaginació de cada mestre/a.
Per
la tardor tenim la "Castanyera", el deu del vi (Dionís),
o el follet del bosc.
A
l’hivern ens trobem també moltes possibilitats: en
"Carnestoltes", la "Quaresma", el ninot de neu. ...
De
la primavera n’hi ha una bona mostra: "Sant Jordi" o "El Drac",
Sant Ponç, la fada primavera, o també ens pot
servir qualsevol flor que coneguem.
I
de cara l’estiu tenim tots els personatges marins i aquàtics
(el rei Neptú, la sireneta, les dones d’aigua, ...),
el deu del sol, l’espantaocells.
|
|
Com
es pot veure n’hi ha per tothom i per tots els gustos, només
falta posar-hi ganes i imaginació, i aconseguirem que la
Quaresma sigui la nostra amiga i se’ns despedeixi amb una festa
o que Sant Jordi ens ajudi a preparar un marevellós mural
de primavera.
|