Inici
 
 
Durant el confinament del COVID19 vaig estar preparant vídeo tutorials sobre l'ús del programa d'edició de partitures Musescore i aprofitar per repassar llenguatge musical.
 
 
Al final, després de donar-hi voltes i fer molts experiments, els vídeos estan pensats per treballar una hora a la setmana a l'aula d'informàtica visualitzant els vídeos i realitzant les tasques proposades.
 
 
Aquí teniu tot aquest material. Ja gairebé està acabat, l'aniré completant.
 
 
Espero que us sigui útil!
 
         
 
 
 
 
 
 
 
 
VÍDEO 1: Les qualitats del so
VÍDEO 2: L’escala de do
VÍDEO 3: Línies addicionals i claus
 
 
(8min 34s)
(6min 15s)
(15min 19s)
 
 


Com s’introdueixen altures, durades, intensitats i timbre amb el musescore.


Copiem l’escala de do asc. i desc. amb el nom de notes a sota.

Copiem 4 compassos del Preludi de la suite nº1 per a violoncel de J. S. Bach per tal de practicar línies addicionals i descobrir la utilitat de la clau de fa.
 
 
Les qualitats del so
L'escala de doDo-re-miDo-re-mi Lletra
Preludi de la suite nº1 - BACHFrère Jacques
 
 
Inventar un fragment musical de 8 compassos on quedin representades les 4 qualitats del so.
Aprendre la cançó en català “Do-re-mi” (del musical The sound of music) i cantar-la amb l’acompanyament.
Copiar la cançó Frère Jacques 8 notes més amunt (8ª alta) i 8 més avall (8ª baixa) fent servir línies addicionals on calgui.
 
 
 
 
VÍDEO 4: J. S. Bag
VÍDEO 5: Les figures rítmiques i els silencis
VÍDEO 6: La pulsació i el ritme
 
 
(6min 18s)
(7min 58s)
(10min 36s)
 
Copiem la cançó J. S. Bag que interpretem amb la flauta i escrivim el nom sota de les notes. Signe de repetició simple.

Repassem el nom de les diferents figures rítmiques i silencis corresponents.

Fem servir la cançó Tusa de Karol G i Nicki Minaj per parlar de pulsació i ritme.
 
 
J. S. Bag
Les figures rítmiquesComposició rítmica
Tusa - Karol G i Nicki MinajPulsació - Ritme
 
 

Composa una peça de percussió de 16 compassos amb dos instruments de percussió. Només pots fer servir negres i corxeres o els seus silencis. Intenta que tingui sensació de final.
Fixa’t que hi ha dos sistemes amb una sola línia de pentagrama i sense clau de sol.

Composa un ritme de 16 compassos amb la condició que en 8 d’aquests compassos el ritme ha de coincidir amb la pulsació.
 
 
 
 
VÍDEO 7: El tempo
VÍDEO 8: Indicacions dinàmiques
VÍDEO 9: Equivalències rítmiques
 
 
(9min 53s)
(8min 41s)
(10min 44s)
 
 

Juguem amb el tempo amb el rag The entertainer (S. Joplin). Ritardando i accelerando.

Copiem la cançó Super trouper (ABBA) i practiquem canvis d’intensitat amb ella.

Treballem la durada de les figures rítmiques i silencis. La lligadura i el puntet.
Copiem la cançó Count on me (B. Mars).
 
 
The entertainer - SCOTT JOPLIN
Super trouper - ABBA
Count on me - BRUNO MARS
 
 
Composa una melodia de vuit compassos fent servir 3 indicacions dinàmiques.
 
 
 
 
VÍDEO 10: El compàs 1ª part
VÍDEO 11: El compàs 2ª part
VÍDEO 12: La pantera rosa (alteracions 1)
 
 
(9 min)
(8min 45s)
(6 min 18s)
 
 
Analitzem els compassos d'aquestes cançons: La santa espina (E. Morera) El Danubi blau (J. Strauss) Piensa en mi (A. Lara).
Analitzem els compassos d'aquestes cançons: Per a Elisa (L. V- Beethoven) Lady Madonna (The Beatles) Rondó Abdel·lazar (H. Purcell).

Fem servir la cançó La pantera rosa (H. Mancini) per parlar d’alteracions. Timbre dels dos instruments que la interpreten.
El to i el semitò.

 
 
La santa espina - E. MORERAEl Danubi blau - STRAUSSPiensa en mi - A. LARA
Per a Elisa - BEETHOVENLady Madonna - THE BEATLESRondó Abdel·lazar - PURCELL
La pantera rosa - MANCINI
 
 
Inventa un fragment de quatre compassos en compàs de 4/4, un altre de 3/4 i un de 2/4.
 
 
 
 
VÍDEO 13: Les alteracions 2ª part
VÍDEO 14: La forma musical
VÍDEO 15: La forma musical 2ª part
 
 
(12min 36s)
(12min 4s)
(7min 34s)
 
 

Copiem la cançó Natural (Imagine dragons) per escriure alteracions en el musescore. Armadura. Normes de les alteracions en un mateix compàs.

Treballem els conceptes de forma, tema, frase .... a partir de la cançó Els picapedra.

Analitzem la forma utilitzant el Minuet en Sol Major.

 
 
Natural - IMAGINE DRAGONSHedwig's theme - J. WILLIAMSHedwig's theme - J. WILLIAMS
Els picapedraAll shook up - PRESLEY
Minuet en Sol MajorEstic xocat (allshook up) - ELVIS
 
 
Copia la cançó Hedwig’s theme (J. Williams) de les pel·lícules de Harry Potter.

Analitzem la forma de la cançó All shook up (Evis Presley).

Aprendre la cançó en català Estic xocat (All shook up) i cantar-la amb l’acompanyament.
 
 
 
 
VÍDEO 16: La veu
 
 
(12min 34s)
 
 

Classifiquem i identifiquem diferents registres de veu a partir de: La reina de la nit (La flauta màgica) – MOZART. L'amour est un oiseau rebelle (Carmen) – BIZET. Invocació (Un ball de màscares) – VERDI. La donna è mobile (Rigoletto) – VERDI. Largo al factotum della città (El barber de Sevilla) – ROSSINI. Ària amb cor (Sarastro) – MOZART.

 
 
La reina de la nit - MOZARTL'amour est un oiseau rebelle - BIZETInvocacuó - VERDILa donna è mobile - VERDILargo al factotum della città - ROSSINIÀria nº 10 - MOZARTAcompanyament coral
 
 
Inventa la melodia que interpretarà la soprano a partir de l'acompanyament coral.
 
 
   
 
VÍDEO 19: La bateria 1ª part
VÍDEO 20: La bateria 2ª part
   
 
(7min 9s)
(9min 1s)
   
 
Com sona una bateria i les parts que la formen. Com es toca i com s'escriu la cançó Uptown funk (Mark Ronson feat Bruno Mars) a la bateria.
Escrivim una partitura de bateria.
   
 
Uptown funk (bateria)
La bateria
   
   
Inventar un patró rítmic de 8 compassos (caiguda en el novè) fent servir alguna variació rítmica i algun redoble.
   
         
 
 
         
 
 
 
VÍDEO 21: Les qualitats del so 1 (repàs)
VÍDEO 22: Les qualitats del so 2 (repàs)
VÍDEO 23: La clau de fa  
 
(17min 28s)
(8min 24s)
(16min 4s)
 
 
Repassem l'altura i la durada amb la cançó Compta amb mi de Txarango.
Repassem el timbre i la intensitat amb la cançó Compta amb mi de Txarango.

Aprenem la clau de fa i la necessitat de diferents claus pels instruments amb la cançó tradicional italiana Bella ciao.

 
 
Compta amb miCompta amb mi
 
Bella ciao
 
   
Composa una melodia de 8 compassos on surtin representades les quatre qualitats del so.
   
 
 
 
VÍDEO 24: El compàs 6/8
VÍDEO 25: To, semitò i alteracions
VÍDEO 26: La textura musical  
 
(17min 6s)
(15min 51s)
(10min 9s)
 
 
Repassem els compassos treballats a 1r d'ESO (compassos simples) i afegim un compàs compost, el 6/8 fent servir la cançó Hallelujah de Leonard Cohen.
Repassem les distàncies entre les notes de l'escala i veiem com afecten les alteracions. Copiem la cançó popular catalana El cant dels ocells.
Practiquem les diferents textures musicals fent servir Bon dia dels Pets i el cànon tradicional anglès Escolteu els nostres cants.
 
 
HallelujahHallelujah
El cant dels ocells
Bon dia (flauta)Bon dia (saxo tenor)Bon dia (trombó)Bon dia (polifonia)Escolteu els nostres cants
 
         
 
 
 
VÍDEO 27: La forma musical
VÍDEO 28: El rondó
VÍDEO 29: Tema amb variacions
 
 
(14min 42s)
(8min 29s)
(6min 56s)
 
 

Repassem conceptes relacionats amb la forma musical a través de la cançó El trineu (Gingle bells).

Construïm el rondó d'Abdel·lazar de H. Purcell a partir de les partitures separades dels tres temes (A, B i C).
Construïm el tema amb Variacions en Do Major (Ah, vous dirai-je, Maman) de W. A. Mozart a partir de les partiures separades del tema i les variacions 1, 3 i 5.
 
 
El trineu (Gingle bells)
Rondó d'Abdel·lazar Tema ARondó d'Abdel·lazar Tema BRondó d'Abdel·lazar Tema CInventa't un rondó
Variacions en Do Major TEMAVariacions en Do Major V1Variacions en Do Major V3Variacions en Do Major V5Plou i fa sol
 
 
Descarrega la partitura Inventa't un rondó on hi ha el tema A d'un rondó que has d'acabar de composar.
Composa 3 variacions de la cançó tradicional catalana Plou i fa sol que tens aquí a sobre per descarregar.
 
 
 
 
VÍDEO 30: Música instrumental: Conjunts de cambra
VÍDEO 31: Música instrumental: Orquestra de cambra
VÍDEO 32: Música instrumental: Orquestra simfònica
 
 
(12min 47s)
(4min 05s)
(20min 11s)
 
 
Treballem els conjunts de cambra i en concret el quartet de corda a través del Minuet del quartet de corda en Sol Major de Haydn. Aprenem a fer anar el mesclador del musescore.
Descobrim l'orquestra de cambra gràcies a la Petita serenata nocturna de Mozart. Aprenem a fer particel·les de cada instrument en el musescore.
Treballem l'orquestra simfònica a partir del començament de la Simfonia nº 5 de Beethoven. Aprenem a canviar el color de les notes en el musescore.
 
 
Minuet del quartet de corda en Sol Major de HaydnMinuet del quartet de corda en Sol Major de Haydn
Petita serenata nocturna de Mozart
Simfonia nº 5 de BeethovenSimfonia nº 5 de Beethoven
 
 
 
 
 
 
VÍDEO 35: Música vocal: La veu
 
 
(4min 1s)
 
 
Treballem els tipus de veu i la seva classificació segons la tessitura.
 
 
Tessitures vocals
 
 
 
 
 
 
VÍDEO 36: Música vocal: Conjunts vocals
VÍDEO 37: Música vocal: L'òpera
VÍDEO 38: Música vocal: El musical
 
 
(16min 44s)
(3min 1s)
(11min 24s)
 
 

Treballem aquests conjunts vocals: El duet gràcies al "Duet de les flors" de Delibes, el cor infantil amb "Vois sur ton chemin" de Coulais i el cor amb "Hallelujah" de Handel. Aprenem a escriure la lletra en les partitures musicals amb la cançó "El virolai".

Escoltem l'òpera amb el "Va pensiero" de Verdi.
Escoltem el musical amb la cançó "Seasons of love" de Larson.
 
 
El duet de les flors - DELIBESVois sur ton chemin - COULAISHallelujah - HANDELVirolai
Va pensiero - VERDI
Seasons of love - LARSONSeasons of love - LARSON
 
 
 
 
En construcció !!