Durant el confinament del COVID19 vaig estar preparant vídeo tutorials sobre l'ús del programa d'edició de partitures Musescore i aprofitar per repassar llenguatge musical. |
||||
Al final, després de donar-hi voltes i fer molts experiments, els vídeos estan pensats per treballar una hora a la setmana a l'aula d'informàtica visualitzant els vídeos i realitzant les tasques proposades. |
||||
Aquí teniu tot aquest material. Ja gairebé està acabat, l'aniré completant. |
||||
Espero que us sigui útil! |
||||
VÍDEO 1: Les qualitats del so |
VÍDEO 2: L’escala de do |
VÍDEO 3: Línies addicionals i claus |
||
(8min 34s) |
(6min 15s) |
(15min 19s) |
||
|
Copiem l’escala de do asc. i desc. amb el nom de notes a sota. |
Copiem 4 compassos del Preludi de la suite nº1 per a violoncel de J. S. Bach per tal de practicar línies addicionals i descobrir la utilitat de la clau de fa. |
||
Inventar un fragment musical de 8 compassos on quedin representades les 4 qualitats del so. |
Aprendre la cançó en català “Do-re-mi” (del musical The sound of music) i cantar-la amb l’acompanyament. |
Copiar la cançó Frère Jacques 8 notes més amunt (8ª alta) i 8 més avall (8ª baixa) fent servir línies addicionals on calgui. |
||
VÍDEO 4: J. S. Bag |
VÍDEO 5: Les figures rítmiques i els silencis |
VÍDEO 6: La pulsació i el ritme |
||
(6min 18s) |
(7min 58s) |
(10min 36s) |
||
Copiem la cançó J. S. Bag que interpretem amb la flauta i escrivim el nom sota de les notes. Signe de repetició simple.
|
Repassem el nom de les diferents figures rítmiques i silencis corresponents. |
Fem servir la cançó Tusa de Karol G i Nicki Minaj per parlar de pulsació i ritme. |
||
Composa una peça de percussió de 16 compassos amb dos instruments de percussió. Només pots fer servir negres i corxeres o els seus silencis. Intenta que tingui sensació de final. |
Composa un ritme de 16 compassos amb la condició que en 8 d’aquests compassos el ritme ha de coincidir amb la pulsació. |
|||
VÍDEO 7: El tempo |
VÍDEO 8: Indicacions dinàmiques |
VÍDEO 9: Equivalències rítmiques |
||
(9min 53s) |
(8min 41s) |
(10min 44s) |
||
Juguem amb el tempo amb el rag The entertainer (S. Joplin). Ritardando i accelerando. |
Copiem la cançó Super trouper (ABBA) i practiquem canvis d’intensitat amb ella. |
Treballem la durada de les figures rítmiques i silencis. La lligadura i el puntet. Copiem la cançó Count on me (B. Mars). |
||
Composa una melodia de vuit compassos fent servir 3 indicacions dinàmiques. |
||||
VÍDEO 10: El compàs 1ª part |
VÍDEO 11: El compàs 2ª part |
VÍDEO 12: La pantera rosa (alteracions 1) |
||
(9 min) |
(8min 45s) |
(6 min 18s) |
||
Analitzem els compassos d'aquestes cançons: La santa espina (E. Morera) El Danubi blau (J. Strauss) Piensa en mi (A. Lara). |
Analitzem els compassos d'aquestes cançons:
Per a Elisa (L. V- Beethoven)
Lady Madonna (The Beatles) Rondó Abdel·lazar (H. Purcell). |
Fem servir la cançó La pantera rosa (H. Mancini) per parlar d’alteracions. Timbre dels dos instruments que la interpreten. |
||
Inventa un fragment de quatre compassos en compàs de 4/4, un altre de 3/4 i un de 2/4. |
||||
VÍDEO 13: Les alteracions 2ª part |
VÍDEO 14: La forma musical |
VÍDEO 15: La forma musical 2ª part |
||
(12min 36s) |
(12min 4s) |
(7min 34s) |
||
Copiem la cançó Natural (Imagine dragons) per escriure alteracions en el musescore. Armadura. Normes de les alteracions en un mateix compàs. |
Treballem els conceptes de forma, tema, frase .... a partir de la cançó Els picapedra. |
Analitzem la forma utilitzant el Minuet en Sol Major. |
||
Copia la cançó Hedwig’s theme (J. Williams) de les pel·lícules de Harry Potter. |
Analitzem la forma de la cançó All shook up (Evis Presley). |
Aprendre la cançó en català Estic xocat (All shook up) i cantar-la amb l’acompanyament. |
||
VÍDEO 16: La veu |
||||
(12min 34s) |
||||
Classifiquem i identifiquem diferents registres de veu a partir de: La reina de la nit (La flauta màgica) – MOZART. L'amour est un oiseau rebelle (Carmen) – BIZET. Invocació (Un ball de màscares) – VERDI. La donna è mobile (Rigoletto) – VERDI. Largo al factotum della città (El barber de Sevilla) – ROSSINI. Ària amb cor (Sarastro) – MOZART. |
||||
Inventa la melodia que interpretarà la soprano a partir de l'acompanyament coral. |
||||
VÍDEO 19: La bateria 1ª part |
VÍDEO 20: La bateria 2ª part |
|||
(7min 9s) |
(9min 1s) |
|||
Com sona una bateria i les parts que la formen. Com es toca i com s'escriu la cançó Uptown funk (Mark Ronson feat Bruno Mars) a la bateria. |
Escrivim una partitura de bateria. |
|||
Inventar un patró rítmic de 8 compassos (caiguda en el novè) fent servir alguna variació rítmica i algun redoble. |
||||
VÍDEO 21: Les qualitats del so 1 (repàs) |
VÍDEO 22: Les qualitats del so 2 (repàs) |
VÍDEO 23: La clau de fa | ||
(17min 28s) |
(8min 24s)
|
(16min 4s) |
||
Repassem l'altura i la durada amb la cançó Compta amb mi de Txarango. |
Repassem el timbre i la intensitat amb la cançó Compta amb mi de Txarango. |
Aprenem la clau de fa i la necessitat de diferents claus pels instruments amb la cançó tradicional italiana Bella ciao. |
||
Composa una melodia de 8 compassos on surtin representades les quatre qualitats del so. |
||||
VÍDEO 24: El compàs 6/8 |
VÍDEO 25: To, semitò i alteracions |
VÍDEO 26: La textura musical | ||
(17min 6s) |
(15min 51s) |
(10min 9s) |
||
Repassem els compassos treballats a 1r d'ESO (compassos simples) i afegim un compàs compost, el 6/8 fent servir la cançó Hallelujah de Leonard Cohen. |
Repassem les distàncies entre les notes de l'escala i veiem com afecten les alteracions. Copiem la cançó popular catalana El cant dels ocells. |
Practiquem les diferents textures musicals fent servir Bon dia dels Pets i el cànon tradicional anglès Escolteu els nostres cants. |
||
VÍDEO 27: La forma musical |
VÍDEO 28: El rondó |
VÍDEO 29: Tema amb variacions |
||
(14min 42s) |
(8min 29s) |
(6min 56s) |
||
Repassem conceptes relacionats amb la forma musical a través de la cançó El trineu (Gingle bells). |
Construïm el rondó d'Abdel·lazar de H. Purcell a partir de les partitures separades dels tres temes (A, B i C). |
Construïm el tema amb Variacions en Do Major (Ah, vous dirai-je, Maman) de W. A. Mozart a partir de les partiures separades del tema i les variacions 1, 3 i 5. |
||
Descarrega la partitura Inventa't un rondó on hi ha el tema A d'un rondó que has d'acabar de composar. |
Composa 3 variacions de la cançó tradicional catalana Plou i fa sol que tens aquí a sobre per descarregar. |
|||
VÍDEO 30: Música instrumental: Conjunts de cambra |
VÍDEO 31: Música instrumental: Orquestra de cambra |
VÍDEO 32: Música instrumental: Orquestra simfònica |
||
(12min 47s) |
(4min 05s) |
(20min 11s) |
||
Treballem els conjunts de cambra i en concret el quartet de corda a través del Minuet del quartet de corda en Sol Major de Haydn. Aprenem a fer anar el mesclador del musescore. |
Descobrim l'orquestra de cambra gràcies a la Petita serenata nocturna de Mozart. Aprenem a fer particel·les de cada instrument en el musescore. |
Treballem l'orquestra simfònica a partir del començament de la Simfonia nº 5 de Beethoven. Aprenem a canviar el color de les notes en el musescore. |
||
VÍDEO 35: Música vocal: La veu |
||||
(4min 1s) |
||||
Treballem els tipus de veu i la seva classificació segons la tessitura. |
||||
VÍDEO 36: Música vocal: Conjunts vocals |
VÍDEO 37: Música vocal: L'òpera |
VÍDEO 38: Música vocal: El musical |
||
(16min 44s) |
(3min 1s) |
(11min 24s) |
||
Treballem aquests conjunts vocals: El duet gràcies al "Duet de les flors" de Delibes, el cor infantil amb "Vois sur ton chemin" de Coulais i el cor amb "Hallelujah" de Handel. Aprenem a escriure la lletra en les partitures musicals amb la cançó "El virolai". |
Escoltem l'òpera amb el "Va pensiero" de Verdi. |
Escoltem el musical amb la cançó "Seasons of love" de Larson. |
||
En construcció !! |