| 
 SÓC UN IMBÈCIL MORAL: El 
missatge socràtic 
 
 
 
El mot imbècil prové del llatí, BACULUS (bastó). Un imbècil, per tant, vol dir 
el que necessita sempre bastó (IN BACULUS). Un bastó en la vida quotidiana 
representa un punt de referència al que seguir, al que obeir.  
 
El bastó l’utilitza el coix per aguantar-se. Hi ha gent que, de forma semblant, 
si no té on aguantar-se es troba perduda: quan ha de donar una opinió, quan ha 
d’actuar, quan ha de reaccionar davant una situació incerta.  
 
D’una manera o altra, tots som imbècils perquè la imbecil·litat és fruit de la 
inseguretat... i també de la ignorància. En un grau o en un altre, tots som 
imbècils perquè en un grau o en un altre, tots som ignorants; però l’ignorant 
més imbècil és aquell que es pensa que és un savi, ja que no reconeix la seva 
limitació, la seva ignorància.  
 
Un dels grans savis de la nostra cultura, del qual tenim testimonis, va ser 
Sòcrates, que va viure entre el segle V-IV abans de la nostra era. Era reconegut 
com el savi més gran de Grècia, però ell insistia en aquesta dita: “Jo només sé 
que no sé res”. Amb aquesta frase volia indicar que la supèrbia és el primer 
obstacle per a la convivència i per a la investigació. Per a Sòcrates només una 
actitud d’íntima humilitat és el camí per assolir la veritat. Per a ell la 
veritat i la bondat són equivalents. La virtut de la bondat significa ser BONA 
PERSONA (no pas en el sentit cursi de la paraula).  
 
La bondat va aparellada a la recerca de la veritat. És per això que la tasca de l’investigador/a, del savi, en recerca de la veritat, així com l’esforç per 
arribar a ser bona persona, és un camí inacabable. Aquell individu que es pensi 
que ja ha arribat a la meta, és a dir, que està en possessió de la veritat o que 
és una persona virtuosa és un prepotent, un ignorant, un imbècil. Plató, 
deixeble de Sòcrates, explicava aquest procés amb una mena de conte, una 
llegenda, un mite: EL MITE DEL NAIXEMENT D’EROS. Segons la llegenda, EROS era un 
déu, fill de la deessa BELLESA i també de Pènia, la pobresa. És a dir, que EROS 
pateix una atracció cap a la bellesa, però, alhora, sempre està insatisfet, se 
sent pobre, insaciable.  
 
Aquesta llegenda, que es relaciona sovint amb l’atracció sexual o el desig 
carnal és el que significa l’EROTISME. L’erotisme és aquesta força que ens 
empeny a la recerca de la veritat, com ho faria un detectiu honest; és la força 
que ens empeny quan estem enamorats, és la força que ens empeny quan intentem 
ser bones persones... sempre estem insatisfets. 
 
Per contra, l’imbècil moral no està impregnat d’erotisme; ja està satisfet; creu 
que ho sap tot o gairebé tot... De fet, és un ignorant! 
 
  
		   | 
		  |