| 
 
Índex  Tornar  Seqüenciació  Sóc un imbècil  La virtut és coneixement  Tenim convidats insaciables.Plató  Musiqueando  La paràbola de l'elefant  Bucéfalo  Bostezar  Papalagi  Frases'Hits  Pessics de saviesa
 
 |  | 
	
		|   | 
		
		 Enllaços  | 
	 
	
		LA MALALTIA DEL PENSAMENT PROFUND 
 
 
 
Quan la paraula "esperit" surt de la boca d'un Papalagi, els ulls se li posen 
rodons i es fan grans i botits, el seu pit s'infla, respira profundament i es 
queda dret com un valent guerrer que ha guanyat l'enemic. Perquè l’”esperit" és 
quelcom del que està molt orgullós. Ara no m'estic referint al nostre poderós 
Gran Esperit, a qui els missioners anomenen Déu, a imatge del qual hem estat 
creats, sinó a aquell petit esperit que pertany a cada persona i que fa els seu 
pensaments. 
 
Els Papalagi estan constantment pensant. "La meva cabana és més petita que la 
palmera. La palmera es doblega amb la tempesta. La tempesta parla amb veu greu". 
Aquesta és la forma de pensar que tenen, a la seva manera naturalment. Però 
també pensen sobre ells mateixos. "Jo sóc petit. El meu cor sempre es posa joiós 
quan veig una noia. M'ho passo bé tot anant de viatge", etc... 
 
Tot això pot estar molt bé i ser força bo i nodridor per aquells a qui els 
agraden aquests jocs dins del cap. Però els Papalagi pensen tant perquè per a 
ells s'ha fet una necessitat, un hàbit i una mancança. Han de seguir rumiant. 
Només després de moltes dificultats aconsegueixen no pensar de debò i en lloc 
d'això viuen amb el seu cor sencer. Sovint viuen únicament amb els seus caps. 
mentre la resta dels seus cossos està profundament adormida, encara que caminin, 
parlin, riguin i mengin. Fer pensaments (el fruit de rumiar) el té esclavitzat, 
intoxicat per les pròpies reflexions. Quan el sol és lluent, ell tota l'estona 
pensa com és de bonic. Però quan brilla el sol és millor no pensar res de res. 
Un home savi estiraria els seus membres a la llum càlida i no faria cap 
pensament. Ell no prendria el sol al cap, sinó també a les mans i als peus, 
l’estómac, els turmells i tots els membres. Deixaria que els seus membres 
rumiessin en ell, ja que aquestes parts també pensen, tot i que no de la mateixa 
manera que el cap. Però sovint els pensaments que s'aixequen al mig del camí del 
Papalagi són com un gran roc que no es pot bellugar. Pot tenir pensaments 
feliços però no el fan riure, i els seus pensaments més tristos no el fan 
plorar. La major part del temps és un home amb els sentits en discòrdia amb 
l'esperit, un home dividit en dues meitats. 
 
Els Papalagi estimen l'esperit i l'omplen amb els pensaments dels seus caps. Mai 
el deixen morir de gana, però no veuen que els pensaments es mengen entre ells. 
Parlen dels seus pensaments amb un respecte que fa que el valor d'un home i la 
bellesa d'una donzella no siguin res en comparació. Es comporten com si els 
homes estiguessin destinats a rumiar tant. Com si fos una ordre del Gran 
Esperit. Si la palmera i la muntanya pensessin, almenys no farien tanta fressa 
com ells. I si rumiessin de manera sorollosa i incontrolada com els Papalagi, 
ben segur que les palmeres no farien fulles tan verdes i daurades. Per ara sabem 
que pensar et faria vell i lleig abans d'hora. La fruita cauria abans de 
madurar. Però és més probable que elles no pensin gens. 
 
Hi ha moltes maneres de pensar i molts objectius per a aconseguir els nostres 
rampells de pensament. Es un trist destí el d'aquell a qui el pensament el porta 
massa lluny. "Què passarà quan torni a ser matí? Què planejarà el Gran Esperit 
per a mi, quan arribi el món sota terra? On era jo abans que el missatger del 
Déu suprem em portés la meva ànima?" Pensar això és tan inútil com voler veure 
amb els ulls tancats. No és possible. I no és possible pensar en el teu camí cap 
al futur o cap al final del passat. Des dels dies de l'adolescència fins als 
anys madurs, dormiran com estornells sobre el mateix lloc. Ja mai veuran el sol, 
ni la mar immensa, ni les eixerides noies, ni la felicitat, res de res. Ni tan 
sols podran tastar el "kawa", només podran mirar fixament a terra. No són vius, 
però tampoc morts. Han estat tocats per la malaltia del pensament profund. 
 
Ells diuen que rumiar això fa un talent elevat i fort. Si algú a Europa rumia 
ràpidament i molt, diuen: és un savi. En lloc de sentir llàstima per aquests 
grans talents, els engalanen molt. Els pobles els fan els seus cabdills i on 
sigui que un savi fa la seva aparició, ha de fer els seus pensaments públicament 
davant la gent i tots el creuen meravellós i bona persona. Quan mor un gran 
talent el país sencer té gran dolor i s'aixequen laments per aquell que els ha 
deixat. Es fan imatges-mirall de pedra i es mostren al mercat als ulls de 
tothom. Sí, aquests caps de pedra es fan més grans que el natural, així la gent 
l'omplirà d'honor i veurà com són de petits els seus caps. 
 
Quan preguntis a un Papalagi perquè rumia tant, dirà: perquè no vull ser 
estúpid. Un Papalagi que no rumia és considerat una porqueria, tot i que en 
realitat sigui millor no rumiar gaire i trobar tranquil·lament el teu camí. 
 
Però personalment estic segur que només és un pretext i que els Papalagi han 
tingut propòsits amb els seus pensaments. La seva finalitat és caçar els poders 
del Gran Esperit. Una raó que anomenen amb el fantàstic nom d'"investigació". 
Investigació significa mirar quelcom tan a prop que hi topes, fins i tot el 
travesses amb el nas. Aquest burxar i furgar és un costum fastigós i llord dels 
Papalagi. Ells agafen una granota, el travessen amb una petita llança li 
arrenquen una pota. A que s'assembla aquesta pota separada del cos? Trenca la 
pota per mesurar-la. Això é important, molt important. Talla un tros d'aquesta 
pota, tan petit com un gra de sorra, i el posa sota un tub llarg que té la màgia 
de fer-ho tot més gran, i ho investiguen tot amb aquell gran ull de mirar prim, 
les teves llàgrimes, un tros de pell, un cabell, tot, tot. Totes aquestes coses 
són tallades fins que ja és impossible treure'n un altre tros. Encara que aquell 
tros hagi estat reduït al tamany més petit possible, aleshores es torna 
extremadament important, perquè aquí comença el profund coneixement que el Gran 
Esperit no permet que li sigui robat. I mai no ho farà. Mai ningú no ha 
aconseguit escalar més amunt que el cim de la palmera... Sempre s'ha de tornar 
enrera perquè no queda tronc per on pujar. El Gran Esperit està també malcontent 
amb la curiositat de la gent i per això ho ha cobert tot amb embolics sense fi. 
Per això totes les persones que segueixen rumiant veuran que són estúpides, i 
que han de deixar les respostes que no poden trobar al Gran Esperit. Els més 
llestos i valents Papalagi això ho admeten ells mateixos. Tanmateix la majoria 
d'aquells pervertits-de-pensament són impossibles de curar dels seus errors, i 
així succeeix que la gent sovint troba estrany el seu pensar, com un home 
corrent en cercles a través de la selva, sense deixar petjades. 
 
Aquesta és la raó que sigui tan perillós deixar anar tots els pensaments, 
vertaders o falsos, als molts-papers. Estan impresos, diuen els Papalagi. Això 
vol dir que s'escriuen els pensaments de molta gent malalta, fins i tot amb 
l'ajuda d'una màquina misteriosa amb mils de mans i amb la força de molts 
cabdills. I no un cop o dos, no, molts cops. Moltes estores cobertes de 
pensaments són amuntegades juntes en petits pilons. El Papalagi els anomena 
"llibres" i són escampats per tot el país. I tothom que absorbeix pensaments en 
queda contagiat. I aquelles estores plenes de pensaments són menjades com dolços 
plàtans. A cada cabana hi ha capses plenes fins dalt, i joves i vells les 
mosseguen, de la mateixa forma que una rata mossega una canya de sucre. Per això 
tan poca gent pot encara pensar normalment sobre les coses de la natura, com 
poden els samoans. 
 
Així mateix, tants pensaments com sigui possible són embotits al cap dels nens. 
Se’ls obliga a digerir una certa quantitat d'estores-pensament cada dia. Només 
els més sans rebutgen aquests pensaments immediatament o els deixen enfonsar-se 
a través del seu cervell com si fos un colador. Però la majoria carreguen els 
seus caps amb pensaments de forma que no es deixa obert ni un punt, i mai més 
pot entrar un raig de llum. Això és anomenat "educació" i és una cosa molt 
estesa. 
 
Educació: és omplir el cap fins al límit amb coneixements. Un home educat sap 
l'alçada de la palmera, el que pesa un coco, els noms de tots els cabdills i 
quantes guerres han fet. De cada riu, animal i planta en sap el nom. Ho sap tot, 
tot. Quan fas una pregunta a un home educat, llençarà la resposta directament 
cap a tu, abans que puguis tancar la boca. El seu cap està sempre carregat de 
munició, sempre llest per a disparar. Cada europeu usa gran part de la seva vida 
en transformar el seu cap en un canó de foc. Qui no vol col·laborar és obligat a 
fer-ho. Cada Papalagi ha de saber i ha de pensar. 
 
L'única forma d'ajudar aquells pacients del pensament a rebutjar les seves 
idees, és oblidant. Però això no els hi ho ensenyen i això amb prou feines ho 
pot fer ningú. La majoria porta tants pensaments al seu cap que esgoten els seus 
cossos i els fan dèbils i marcits abans d'hora. 
 
I ara, estimats germans no-rumiadors, sentiu de debò la necessitat d'imitar els 
Papalagi i començar a pensar com ells? Després de totes les veritats que us he 
dit?, no! Us ho dic. Nosaltres no podem fer res que no faci el nostre cos més 
fort i els nostres sentits més fins. Hem d'anar amb compte amb tot allò que 
vulgui robar-nos els plaers de la vida, tot el que sigui foscor pel nostre 
esperit i s'emporti la llum brillant, i, sobretot, el que separi la ment del 
cos. Amb la seva forma de vida els Papalagi proven que rumiar és una perillosa 
malaltia que disminueix la vàlua del gènere humà. 
 
 
 
Discursos de TUIAVII de TIAVEA, cabdill samoà. 
 
"Els Papalagi" (Els homes blancs). Editorial Integral, Barcelona, 1988 
 
Els Papalagi és una col·lecció de discursos escrits per un cabdill del Pacífic 
Sud, Tuiavii de Tiavea, i destinats a la seva gent. Aparegueren per primera 
vegada en una edició alemanya en algun moment dels remots anys vint, en 
traducció realitzada pel seu amic, Erich Scheumann. 
 
Erick Scheumann els va arreglar per una publicació en llengua holandesa a través 
de la seva editora, el 1929. 
 
Els Papalagi és un estudi crític orientat antropològicament, on es fa l’esforç 
de descriure l’home blanc i la seva manera de viure. En llegir-lo s'ha de tenir 
en compte que aquest llibre es compon de discursos dirigits als nadius de les 
illes del Mar del Sud, els quals havien tingut poc o fins i tot gens de contacte 
amb la civilització de l’home blanc. 
		  
		   | 
		  | 
	 
 
  
 
  
 |