| 
		 “LA VIRTUT ÉS 
CONEIXEMENT” 
Es diu que el savi Sòcrates va 
inaugurar una manera per distingir el bé i el mal, o per decidir si actuem bé o 
malament: és el que hom acostuma a anomenar Intel·lectualisme moral. 
A la Grècia Clàssica no hi havia, 
com ara, aquesta distinció entre el savi, bona persona, o persona virtuosa –sovint 
barbut-, i el científic –sovint amb bata blanca-. En aquella època, i segons 
Sòcrates en particular, no arribàvem a ser bones persones si no érem persones 
sàvies. El savi no era pas tant, o només, l’individu que havia llegit molt o que 
sabia relatar de memòria la història del seu poble o les seves lleis, com ara 
fan els erudits. No, el savi era aquell individu que sabia de la vida, és a dir, 
que sabia en què consistia la felicitat, que és, ni més ni menys, l’objectiu de 
la nostra existència... 
I el problema es presenta ara: 
com assolim la felicitat? A través de la possessió de riqueses? A través de la 
satisfacció dels desigs sexuals amb homes o dones? Menjant àpats esplèndids? A 
través del poder sobre altres persones? 
Per a Sòcrates, la felicitat no 
té a veure amb el tenir sinó amb el ser.... 
Quina diferència hi ha entre 
tenir i ser? 
Doncs en què en el tenir hi ha 
trampa: el tenir és sempre passatger. Si ens enamorem d’un home o d’una dona 
perquè ens atrau la seva bellesa o la seva joventut, podrem comprovar com al 
llarg del temps la joventut s’esvaeix i la bellesa, com les flors, es panseix. 
El mateix passa amb el poder: no hi ha poder que duri sempre ni aliment que 
satisfaci completament el desig... 
Per contra, SER significa tenir 
ben present qui som, tenir present els nostres límits, tenir present que formem 
part d’una col·lectivitat, d’un ecosistema afectiu de relacions personals. SER 
significa tenir clar que depenem, que formem part d’aquest ecosistema. SER 
significa, en definitiva, tenir consciència de que no estem sols. Tot plegat no 
és fàcil, perquè això requereix treball i esforç, i això no acaba mai. Aquest 
treball és un camí constant per superar aquells desigs més superficials i 
passatgers per tal de conquerir el plaer més preuat que és l’alegria. Però no 
pas una alegria eufòrica, desbordant, sinó o una alegria serena: la 
tranquil·litat d’esperit de saber que som una petita peça d’un gran mecanisme 
universal (el món) i local (la comunitat), i saber que seguim el curs de la 
vida. Seria, aproximadament el que els orientals anomenen NIRVANA. Un nirvana o 
tranquil·litat d’esperit, sense plaers ni additius que ens enceguin. 
Per a Sòcrates la saviesa està 
condensada en la inscripció que hi ha al temple d’Apol·lo, de Delfos: “Coneix-te 
a tu mateix”, és a dir, la veritat està en nosaltres mateixos i la trobarem si 
sabem escoltar: això requereix esforç, humilitat i paciència. Sòcrates creia que 
els individus som de bona pasta i que, com som bons per naturalesa, sabrem 
trobar el camí més convenient per viure en comunitat i en pau. (Optimisme 
socràtic). 
		   | 
		  |