Informe de la III Jornada:
Entorns de programació i de robòtica escolar a 
l'educació primària i secundària.

El 21 de maig de 2011 es va realitzar la tercera edició de la Jornada Programa'2011 dedicada als entorns de programació i de robòtica escolar, s'adreçada als i les professionals d'educació primària i secundària interessats en l'ús didàctic dels llenguatges de programació i de la robòtica. 

En aquesta III jornada realitzada a la seu del Citilab, es va oferir formació, potenciar el diàleg entre docents i intercanviar experiències d'aula

Primer bloc de formació

Ponència: Placa Imagina. Picaxe ara és amic d'Scratch, Linkat, Lego i Arduino. I a més, parlen en català. [+info]

    Descripció: Presentació de la placa Imagina dissenyada per l'equip ROBOLOT amb interessants novetats: propostes de construcció d'humanoides; comunicació de tots els dissenys ROBOLOT basats en Picaxe amb Scratch; integració d'Scratch, Lego i Arduino mitjançant Picaxe; Linkat i software lliure i gratuït com a eines de programació; presentació del programari en català i ubicació de les diverses tecnologies al currículum escolar; documentació oberta i lliure a l'espai edu365.cat/Imagina. Adreçat al professorat de l'àmbit tecnològic de secundària.
    Ponents: Toni Moreno. INS Garrotxa-Robolot, Joan Pellicer. INS Cendrasos- Robolot, Anna Luque . Projecte Linkat - Àrea TAC 
Ponència: Disseny de robots amb l'Scratch for Arduino (S4A) del Citilab. [+info]
    Descripció: S4A és una modificació del entorn de programació Scratch que permet controlar  de forma senzilla plaques de la plataforma de hardware lliure Arduino. Això permet la construcció de multitud de dispositius amb una aproximació mes intuïtiva a la part de programació. S'explicarà la experiència d'aquest mesos fent servir l’S4A en diversos cursos i tallers. Adreçat al professorat de secundària de l'àmbit tecnològic.
    Ponents: José García, Victor Casado. Equip Formació del Citilab, Joan Güell. Equip Des de Zero del Citilab
Ponència: Equipaments per a la robòtica escolar i Scratch. [+info]
    Descripció: Presentació de cinc equipaments de robòtica educativa (Ollo, Mindstorms, Fischertechnik, Moway Bioloid) i tres per connectar a l'Scratch (PicoCat, Picoboard i WeDo), totes elles amb el programari, guies didàctiques i propostes metodològiques. Adreçat a Educació Primària i Secundària de l'àmbit tecnològic. El valor afegit de les competicions.
    Ponents: Toni Ferraté. Ro-botica, Rocio Lara. Ro-botica.
Ponència: Narracions digitals ampliades: de la pantalla al món real. [+info]
    Descripció: Fem servir l'Scratch per crear històries que es veuen ampliades en el mon real. Amb l'ajuda de l'equipament WeDo (sensors i motors) i micròfons, els alumnes donen girs sorprenents a les seves narracions. Adreçat a Educació Primària i ESO.
    Ponent: Frank Sabaté. Escola Projecte (Barcelona)
Ponència: De la idea al projecte. [+info]
    Descripció: El pas de la idea al projecte. Aprendre a identificar i resoldre problemes. Les temptatives cognitives. Anàlisi d'un cas del currículum de Ciències Naturals de primer d'ESO: programant un planetari amb Scratch. Les impredictibles temptatives dels alumnes. Adreçat al professorat d'ESO i cicle superior de Primària.
    Ponent: Jordi Achón, INS Can Peixauet (S. Coloma de G.)
Segon bloc de formació

Ponència: La simulació de fenòmens físics i biològics amb Scratch. [+info]

    Descripció: Introducció a la programació de models experimentals virtuals amb Scratch. 
    Presentació de diferents simulacions de fenòmens físics i biològics. Observació dels resultats, modificació dels paràmetres del model per observar els canvis els comportaments, elaboració de conclusions. Adreçat al professorat de ciències de secundària.
    Ponent: Joan Güell. Equip Des de Zero del Citilab 
Ponència: Possibilitats de l'Scratch per aprendre matemàtiques a l'ESO. [+info]
    Descripció: En aquesta sessió es presentaran experiències dutes a terme en àmbits diversos. Comentarem que la introducció de la programació és una eina molt interessant d'aprenentatge, exposarem alguns exemples sobre com pot ajudar a la millor comprensió d'un procediment matemàtic i, finalment, també veurem una proposta d'ús de programes fets amb l'Scratch per al treball a classe d'aspectes de càlcul mental o simulacions. 
    Ponents: Antoni Gomà. cesire*.creamat, Mireia López. cesire*.creamat.
Ponència: Introducció a Processing.org. [+info]
    Descripció: Processing és un llenguatge de programació pensat per a artistes i estudiants de secundaria. Sorgeix del MIT i està recolzat per una gran comunitat de desenvolupadors i artistes openSource. En un breu temps d'aprenentatge, els alumnes realitzen projectes realment motivadors.
    Ponent: Marco A. Rodríguez. Acadèmia MARF (Mataró)
Ponència: Inclusió digital, robòtica i control de l'entorn. [+info]
    Descripció: L'alumnat amb discapacitat, per la seva diversitat funcional, utilitza recursos que van més enllà del teclat pantalla i ratolí i altres usos estàndard dels ordinadors. Recentment hem assajat amb la tecnologia RFID per construir entorns informàtics que treballen amb objectes reals. En aquest taller mostrarem els materials que hem construït els darrers anys i com la robòtica ens pot ajudar a crear entorns de treball personalitzats.
    Ponent: Quim Fonoll. Àrea TAC (Departament d'Ensenyament)
Presentacions d'experiències d'aula.

Els recursos que ofereix cesire*.aulatec. [+info]

Descripció: Recull de recursos diversos per treballar la robòtica a les aules de tecnologia. 
Ponent: Jordi Regalés. cesire*.aulatec. 
Scratch a l'Escola Lola Anglada (Tiana). [+info]
Descripció: Scratch és el medi per aconseguir l'objectiu que els mateixos alumnes es proposen: crear el seu propi videojoc. La lògica, la resolució de problemes, el treball sistemàtic, l'aprenentatge col·laboratiu i la feina realitzada amb rigor són alguns dels valors que aporta el treball fet amb Scratch. 
Ponent: Xavi Eguiguren. Escola Lola Anglada (Tiana). 
Scratch a l'Escola Sant Jordi (Mollet). [+info]
Descripció: Imaginem, programem i compartim amb vosaltres. Aquest és el segon curs que a l'Escola Sant Jordi de Mollet del Vallès portem a terme les activitats de programació amb Scratch amb els alumnes de 3r a 6è de Primària. 
Ponent: Carlos Revilla. Escola Sant Jordi (Mollet)
Scratch a l'Escola Pia (Granollers). [+info]
Descripció: Programar jugant o jugar programant? Amb l'Scratch a l'escola donem l'oportunitat a nens i nenes d'introduir-se en el món de la programació. Tot sovint, un cop donades les pautes inicials, els demanem que programin petits jocs. Però l'objectiu no és aprendre a programar ni crear jocs divertits, sinó aprendre a pensar! 
Ponent: Pau Córdoba. Escola Pia (Granollers). 
Scratch a l'Aula d'acollida de l'escola Sant Miquel (Deltebre). [+info]
Descripció: Possibilitats de l'Scratch per a l'aprenentatge del vocabulari i frases bàsiques de la llengua catalana per a alumnat nouvingut.
Ponent: Carlos Hierro. Aula d'acollida de l'escola Sant Miquel (Deltebre) 
Grup de robòtica de La Salle. [+info]
Descripció: La robòtica en el camp educatiu ha demostrat ser una eina d'alfabetització científica de gran ajuda per despertar les vocacions tecnològiques tan necessàries per la nostra societat, i també per educar en metodologies d'aprenentatge col·laboratiu.
Ponent: Jordi Albó, professor del Campus La Salle Barcelona - URL 
Arduino a l'Institut Lluís de Peguera (Manresa). [+info]
Descripció: Programar plaques  es fa difícil als alumnes doncs s'ha d'utilitzar un llenguatge similar al C. En canvi programar amb Scratch és força atractiu i de seguida obtenen resultats en utilitzar un entorn visual. La solució apareix amb S4A (Scratch for Arduino). Presentació d'una experiència a l'aula. 
Ponent: Toni Ubieto. Institut Lluís de Peguera (Manresa)
Picaxe a l'Institut Príncep de Viana (Barcelona). [+info]
Descripció: Integració de la tecnologia Picaxe en l'automatització de maquetes amb processos de domòtica, en activitats de tecnologia de quart d'ESO. La incorporació de PICs a les activitats de control a aquest nivell educatiu és una realitat assequible.
Ponent: Jordi Orts. Institut Príncep de Viana (Barcelona) 
Robòtica educativa a l'Escola Bogatell  (Barcelona). [+info]
Descripció: L'ús de la robòtica educativa en l'àmbit curricular de cicle superior de Primària. Els alumnes de 6è realitzen diferents pràctiques amb peces de LEGO per calcular i simplificar fraccions. En grups reduïts fan dos tallers de robòtica LEGO i tot aprenent a programar un robot descobreixen com calcular les rotacions i graus de gir del motor.
Ponent: Josep Mª Fargas. Equip Bogatech.
Altres mirades. Taller de robòtica a Shanti Bhavan (Índia). [+info]
Descripció: Estimulant la creativitat i l'esperit crític a través de la Robòtica i la Intel·ligència Artificial: un cas d'estudi al sud de l'Índia. El projecte de robòtica desenvolupat durant el 2009 a Shanti Bhavan, una escola rural del sud de l'Índia, girava al voltant de la idea que la creativitat ben utilitzada es pot convertir en una eina fonamental per reduir la pobresa i en un motor pel desenvolupament humà. Fan dos tallers de robòtica LEGO i tot aprenent a programar un robot descobreixen com calcular les rotacions i graus de gir del motor.
Ponent: Eduard Muntaner, U.d.G.
Altres mirades. Utilització educativa de Scratch en entorns 3D. [+info]
Descripció: Presentarem les possibilitats de Scratch en una plataforma d'aprenentatge virtual en 3D (EVL3D) portable com és OpenSIM. A partir d'objectes 3D creats dins de la plataforma. Com podem amb Scratch aplicar interacció bàsica amb aquests objectes.
Ponents: Carme Matas. IES Baix Camp de Reus. Ferran Mas. IES Baix Camp de Reus


 
Reportatge fotogàfic



cesire* aulatec aula de recursos de tecnologia   Carrer de les Escoles, 5    Tel. 936 920 660  Fax. 935 808 878    08290 Cerdanyola del Vallès