Direcció General d'Innovació
Subdirecció General de Formació i Desenvolupament del Personal Docent

Servei d'Innovació i Recerca Educativa



 

Informe sobre les:
Primeres Jornades sobre Innovació a l'ensenyament de la tecnologia:
els reptes del nou currículum.

Introducció
Amb la LOGSE (1990) va néixer l'àrea de Tecnologia a l'educació secundària i va constituir una de les grans novetats i avenços que han contribuït a la modernització de l'educació tecnològica al nostre país, tant necessitat de vocacions tècniques i científiques. Aquest naixement va requerir la definició de l'àrea, de la que no hi havia uns referents previs, la qual va anar prenent forma en la fase d'experimentació, en la que van participar molts dels professors i professores que van ser els pioners i que posteriorment han estat els impulsors de moltes iniciatives que han  ajudat a consolidar l'àrea. 

La implantació en els centres educatius va implicar la definició d'un espai propi i d'un equipament didàctic per donar resposta al currículum, així com un element clau: la formació del professorat. L'àrea de tecnologia ha estat clau per donar un impuls a la cultura tecnològica arrelada al nostre context i tradició industrial. Ha ofert a l'alumnat una formació integradora, en la que el coneixement conceptual està imbricat amb el coneixement del saber fer, els procediments, i amb el saber estar, les actituds. La tecnologia, per la seva pròpia definició i metodologia, contribueix a la consolidació de competències de diverses àrees d'aprenentatge: les matemàtiques, les ciències experimentals, les ciències socials, l'àrea artística, les llengües. 

L'àrea és un catalitzador de les vocacions de l'alumnat envers la tecnologia. Amb els 18 anys de presència de la tecnologia a l'educació secundària podem dir que ha arribat a la majoria d'edat i justament coincideix amb la  implantació de la nova llei d'educació, la LOE (2007) i amb la creació del Centre Específic de Suport a la Innovació i la Recerca Educativa (CESIRE), al que s'ha integrat l'Aula de recursos de Tecnologia.
 

Aquesta sessió pretén
  • Presentar el Cesire Aulatec amb les novetats que incorpora.
  • Presentació dels nous decrets d'ordenació de l'educació secundària.
  • Reflexionar sobre la didàctica de la tecnologia en el marc de les competències.
  • Fer una aproximació i anàlisi del currículum i competències bàsiques.
  • Valorar i rebre informació dels recursos actuals per innovar en l'educació tecnològica. Museu, editorials, empreses.
  • Reflexionar sobre l'educació tecnològica i els desafiaments de la societat.
  • Presentar un projecte sobre fomentar les vocacions tècniques i científiques. 
  • Mostrar els resultats d'aplicació de la innovació en una empresa catalana.
  • Estimular el diàleg professional entre docents.

  •  
Coorganitzen:
  • Departament d'Educació. Cesire Aulatec. aula de recursos de tecnologia.
  • Museu Nacional de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya. (mNACTEC)
  • Associació del Professorat de Tecnologia de Catalunya. (APTC)
Informe gràfic de les jornades
 

Lloc on es van realitzar:
    El Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya (mNACTEC
    Rambla d'Ègara, 270 08221 Terrassa 
Dates:   9 i 10 de maig de 2008
Programa de les Jornades
S'adjunten els documents que s'han lliurat fins aquest moments. 
En breu, potser, es podrà afegir algun més.

Divendres 9 de maig de 2008

El nou decret d'ordenació de l'educació secundària obligatòria.
Per a més informació general de l'ESO
El nou decretd'ordenació del Batxillerat
Per a més informació general del Batxillerat


La didàctica de la tecnologia en el marc de les competències.



Anàlisi del currículum i competències bàsiques.
  • L'experiència en l'IES d’Auro. Santpedor i l'IES Domènec Perramon. Arenys de Munt.

Presentació de l'acció educativa del museu. 
Buscador de tallers i activitats al Museu

Recursos educatius per treballar el currículum.

Dissabte 10 de maig de 2008


Taula rodona.Tecnologia i innovació. 

El projecte Prat de la Riba. Fomentant les vocacions tècniques.
  • El projecte Prat de la Riba


  • Escoltem les veus dels professionals docents. Taules de treball i de debat.

    Taula 1
    El model actual i els continguts de la formació responen a les necessitats del professorat?

    Taula 2
    Quin paper ha de tenir el professorat en la recerca i la innovació en l'educació tecnològica? Taula 3
    Com fer visible l'àrea de Tecnologia a la comunitat educativa Taula 4
    Com desvetllem vocacions i motivem l'alumnat per a la tecnologia?

    Taula 5
    Com treballem interdisciplinàriament els continguts i les competències bàsiques?



    Conclusions finals de les jornades.


    Informe gràfic de les jornades



    per ampliar la foto
    per ampliar la foto
    per ampliar la foto
    per ampliar la foto
    per ampliar la foto
     

     
         


    Varen col·laborar:
     
           Museu Nacional de la Ciència i de la 
    Tècnica de Catalunya. (mNCTC)
     


     
          Associació del Professorat de 
    Tecnologia de Catalunya. (APTC)


    Patrocinadors:
     


     
    Aula de recursos de Tecnologia
    Carrer de les Escoles, 5 i 7
    Tel. 936 920 660 
    Fax. 935 808 878
    08290 Cerdanyola del Vallès
    www.xtec.cat/aulatec
    e-mail: aulatec@xtec.cat