TALLER DE BOTÀNICA I: ELS ANELLS DE CREIXEMENT

Objectius

  • Estudiar la secció d’un tronc de pi insigne.
  • Determinar l’edat de l’arbre.
  • Comparar-ne el creixement al llarg de la seva vida.

Coneixements previs

PRIMÀRIA

  • Unitats de longitud
  • Mesura de longituds
  • Concepte de diàmetre
  • Mesures de diàmetres
  • Càlcul de mitjanes aritmètiques

SECUNDÀRIA

  • Unitats de longitud
  • Mesura de longituds
  • Concepte de diàmetre
  • Mesures de diàmetres
  • Càlcul de mitjanes aritmètiques
  • Càlcul de tants per cent

BATXILLERAT

  • Unitats de longitud, superfície i volum
  • Mesura de longituds, superfícies i volums
  • Concepte de diàmetre
  • Mesures de diàmetres
  • Càlcul de mitjanes aritmètiques
  • Càlcul de tants per cent
  • Concepte i càlcul de densitats
  • Proporcionalitat
  • Estequiometria de reaccions químiques

Primària: s’estudia la secció d’un tronc de pi insigne, interpretant el significat dels anells de creixement i la seva variabilitat en funció de les condicions ambientals. A partir del recompte dels anells es calcula l’edat de l’arbre en el moment de la tala. Mesurant els diàmetres d’aquests anells, es fa un estudi comparatiu del creixement mitjà de l’arbre al llarg de la seva vida i s’expliquen els processos que intervenen en aquest creixement.

Secundària: es fa el mateix, però calculant el DBH (diàmetre basal a 1,30 m d’altura, que és la mesura més generalitzada en treballs forestals) com el 80% del diàmetre de la secció que tenim nosaltres tallada a la base del tronc.

Batxillerat: a part de les activitats de secundària es fa el càlcul de biomassa d’un bosc. Per a fer-ho calen les dades d’aquest bosc que es poden mesurar combinant-lo amb la visita a una pineda talada a Agullana. Una vegada mesurats el nombre de peus i els radis mitjans es fa un estudi de la biomassa aèria i subterrània a partir de les dades obtingudes d’un bosc ubicat en una zona de condicions climàtiques similars. Tot seguit es fa un estudi de la relació entre la biomassa, la pluviositat i l’intercanvi de gasos amb l’atmosfera a partir de dades obtingudes de diversos estudis del Departament de Medi Ambient de la Generalitat de Catalunya. Finalment, es valoren les conseqüències ambientals de la tala d’aquest bosc.

Cicles formatius: s’adaptarà en funció de les característiques de cada cicle formatiu i de les preferències del professorat.

 

Tornar