He agrupat les propostes del treball en quatre blocs que
proposen uns treballs envers els valors, i un cinquè bloc que té més a veure
amb estratègies de metodologia. Malgrat aquesta divisió en blocs, les propostes
s’entrecreuen unes amb les altres. Per tant algunes vegades faig referència a
propostes que es veuran més endavant o s’han vist en planes anteriors.
El primer bloc proposa “cuidar de mi mateix”. |
El segon bloc fa propostes entorn de la relació amb els altres . El procés de
passar del « jo » al « tu » i al « nosaltres ».
|
El tercer bloc tracta de la relació
amb l’entorn; és un pas més enllà, és respectar les meves coses,
les teves, les nostres, les de tothom, la natura . |
El quart bloc tracta la relació
amb l’aprenentatge. El nen/a ha de tenir clar perquè va a
l’escola, perquè fa educació física i què hi va a aprendre. |
El cinquè bloc té a veure amb metodologia;
no son veritats universals, conté estratègies per a usar en alguns
moments. |
El cos central del treball el formen les 45 propostes
repartides en cinc blocs. Cada proposta conté dues parts
bàsiques que són :
el motiu pel qual val la
pena treballar el valor en qüestió (generalment en color blau). |
La proposta, que pot ser un exercici concret
(activitat o joc ),o una proposta metodològica. |
A cada proposta hi sol haver icones amb frases o
paraules que fan d’enllaços que obren els següents arxius adjunts:
-
Textos
en clau de ficció que serveixen per a clarificar més l’
activitat o la idea de la metodologia exposada. Qualsevol
semblança amb la realitat podria ser probable o podria ser pura coincidència,
però el ventall de condicionants que trobarem a classe serà tan gran que no
es garanteix que en aplicar les propostes els resultats siguin els mateixos
que en el text de ficció. Clica la figura adjunta per a obrir un esquema de tots els
textos de ficció ¡ |
|
-
En
algunes propostes també s’adjunten cites d’autors que relacionen la
proposta amb el marc teòric científic de la psicologia o pedagogia. |
|
En molts casos s’inclouen uns criteris d’ avaluació que
solen contenir tres parts: -
Criteris
d’ avaluació del grup, que ens serviran per saber el nivell d’ excel·lència,
de progrés, o la necessitat de millorar a nivell de grup. -
Criteris
d’ avaluació personals, de cada alumne, com a eina d’ observació de cara a l’
avaluació trimestral. -
Exemples
d’ ítems d’avaluació. En realitat, poden ser redactats de moltes
maneres, i la necessitat de donar exemples curts i concrets m’ha fet decantar
per models que són senzills i que aporten, a més, una informació afectiva que
crec que és important. Em refereixo a, per exemple, al fet d’ introduir dins
l’ítem les expressions “ Felicito,
aprovo, el canvi és molt positiu, ... “ o bé “ desitjaria, seria
bo... -
Hi
ha un apartat enter dedicat a l’avaluació, el qual contempla també la
possibilitat de posar notes des de l’”insuficient” a l’”excel·lent”, tal
com dicten les normatives per al final
de curs 2007/08.
|
|
Les fotografies presents en el treball volen reflectir
moments de les propostes. La major part corresponen a alumnes de quart
i sisè nivell del CEIP “Guillem de Montgrí”. |
|
Els vídeos aclareixen el funcionament d’algunes activitats o
jocs. |
|
Els mestres
d’educació física coneixen la dificultat d’explicar un joc, una activitat, i
que aquesta pugui esser entesa en la seva totalitat. És per això que una
fotografia, així com un text de ficció, poden resultar aclaridors.