(Jutjar positivament i encaixar
positivament els judicis en activitats senzilles)
Motiu :
Sovint es diu que els nens i nenes són cruels quan jutgen als altres, i es cau en la
temptació d’abandonar els judicis, de tenir-los com quelcom negatiu. És cert que el mestre ha de tallar els
comentaris negatius que contínuament tenen tendència a fer els alumnes quan
algun company fa incorreccions. Sovint es tracta de comentaris com “ En Pere no posa l’esquena recta”, “
Un segon problema en aquest context és
la manca de capacitat que tots/es tenim per a encaixar els comentaris
dels altres, encara que siguin formulats
correctament i amb una intenció positiva.
Per aquestes dues raons, tant per banda del que jutja com de la del
que es sent jutjat, cal fomentar la cultura de la “crítica positiva”. És a
través de la crítica positiva que ens obrim a confiar en l’altre, que acomodem
la nostra paraula a l’altre i podrem aprofitar
més possibilitats d’aprendre.
Propostes d’actuació: |
1- Evitem en tot moment que, davant d’un exercici col·lectiu els alumnes
es critiquin mútuament de forma gratuïta. |
2- Un alumne pot queixar-se si un altre li està
complicant la tasca o té una actitud perillosa. |
3- No es pot criticar l’alumne, sinò la forma de fer l’exercici, la seva
actitud. |
4- Sistematitzarem alguns exercicis
en els quals surtin voluntaris que seran “jutjats” per la resta d’alumnes.
Aprofitarem aquests moments per donar pautes de com s’han de dir les coses i
com no. |
5- Sistematitzarem exercicis que s’hagin de fer en parelles, trios o
petits grups, i per torns, l’exercici
de cada alumne serà jutjat per l’altre o altres del grup. |
Exemple d’exercici: |
·
Demanarem
que es formin parelles per a fer un exercici estàtic (la vertical, el pont,
algun exercici d’estirament …). |
·
Él mestre farà fer l’exercici a un o dos alumnes davant de la resta de la
classe, per a poder explicar els punts correctes i els punts febles de
l’execució de l’exercici. |
·
Més
tard els alumnes faran l’exercici en parella. Un dels dos alumnes executarà
l’exercici, i l’altre farà d’observador i
li explicarà quina part de l’exercici és correcte i quina s’ha de millorar i com.
Després s’inverteixen els papers. |
·
L’exercici
a fer també pot ser més dinàmic (la
roda, “salutació al sol” de ioga, avaluar per
parelles les entrades de bàsquet, els tocs de voleibol …) . |
·
Com molts cops, interessa molt que sigui correcta la forma de jutjar,
de dir les coses, d’encaixar els comentaris. Interessa potser més que
l’execució de l’exercici. |
Text de ficció sobre el tema: “EM
SENTO JUTJAT”
Criteris i
ítems d’avaluació sobre l’apartat 2.12
Per a saber-ne més:
DEPARTAMENT D’EDUCACIÓ . PROGRAMA DE CONVIVÈNCIA (2007): “Programa de Convivència”. Ed
DEPARTAMENT D’ENSENYAMENT (Material cedit per la Consejería De Educación del Gobierno de Canarias. Manuel Segura): “Programa de Competència Social. Decideix, I i II”. Conté molt de material sobre habilitats socials.