2.15- : Ni agressius, ni submisos, siguem assertius

Motiu :

A molts alumnes els costa defensar els seus interessos sense ferir als altres ni deixar-se aixafar. El mateix passa amb molts adults. Encara arrosseguem idees caduques dels temps prehistòrics o de l’època en què els homes es batien en duels:

·         Si no vols rebre, pica el primer

·         Sigues dur, no et deixis aixafar

·         No siguis babau; el que pica primer, pica dos cops.

 

Frases com aquestes van passant de besavis a pares, de pares a fills, i per més que a l’escola parlem de pau i tolerància, ens trobem en moltes ocasions amb conflictes on es repeteix el duet “agressor- víctima”.

El camí a seguir consistiria en ensenyar que davant del conflicte no cal  agredir ni fugir. Cal parlar. Probablement el millor treball que podem fer en aquest aspecte es pot fer des de la tutoria. Programes d’habilitats socials com el “Decideix” ajuden als mestres a  poder ensenyar l’“assertivitat”.

Aquesta paraula màgica, relativament nova, ens parla de la capacitat de defensar els nostres interessos o punts de vista sense la necessitat de cridar ni agredir físicament o verbalment.  Els nostres alumnes a classe d’educació física es trobaran sovint en la necessitat de practicar l’ assertivitat.

El Departament d’Educació es fa ressò  d’aquesta necessitat quan en el decret 142 sobre els currículums de Primària diu: Implica, així mateix, el desenvolupament de les competències emocionals (...)  adreçades a les altres persones (l’empatia, l’ assertivitat, l’escolta, el diàleg, l’animació de grups, la presa de decisions i la resolució de conflictes, entre d’altres).

 

 

Pautes d’actuació:

Cal tenir en compte les pautes en cas de conflicte (veure apartat 2.7 sobre resolució de conflictes). És necessari que els alumnes en conflicte sàpiguen esperar una estona abans d’actuar, de parlar. Les primeres impressions i idees quan estem en situació de ràbia o impotència no són les millors, perquè ens impulsen a fugir o a atacar. Pràctiques com el “compta fins a 10” són molt indicades.

Una mena de termòmetre ( fet amb una simple cartolina) pot servir per fer entendre que hi ha tres actituds davant del conflicte:

Agredir

Esser víctima

Esser assertiu ( dialogant, correcte, defensor dels propis interessos i dels interessos comuns ).

 

 

A classe d’educació física podem treure el termòmetre cada vegada que hi ha un conflicte mal resolt.

·         És important reflectir en els informes d’avaluació  que s’espera un canvi d’actitud en els casos d’alumnes agressius o victimistes. 

·         És important felicitar públicament i personalment els alumnes que han sabut donar el pas dels extrems cap al centre ( cap a ser més assertius). 

 

 

 

 

                                                                                 HEM  SIGUT ASSERTIUS?

 

                                                                                QUINA NOTA ENS POSEM?

 

                                                                                                                                                 

Violència      Ira      Menyspreu         Defensa PACÍFICA  dels interessos                  Indiferència        Fugida           Passivitat                        

 

0

 

 1

 

2

 

3

 

4

 

5

 

6

 

7

 

8

 

9

 

10

 

9

 

8

 

7

 

6

 

5

 

4

 

3

 

2

 

1

 

0

 

 

Nota: emoticons extrets d’imatges lliures a http://www.loreleiweb.com 

 

 

 

Un altre model de termòmetre, més científic, per a nens i nenes grans que ja dominin els números  positius i negatius i la seva repercussió en els essers vius:  Podem viure amb una certa comoditat a 60º ?  I a 60º sota zero? Podem estar còmodes si ens enfadem contínuament? No estarem en una mena de ’forn emocional”? en una mena d’”infern”?  I si sempre ens deixem agredir o menysprear? No viurem contínuament en la fredor?.

 

 

 

                                                                                 HEM  SIGUT ASSERTIUS?

 

                                                                                QUINA TEMPERATURA ENS POSEM?

 

                                                                                                                                                 

Violència               Ira                  Menyspreu                         Defensa PACÍFICA  dels interessos                     Indiferència        Fugida           Passivitat                        

 

70º

 

 65º

 

60º

 

55º

 

50º

 

45º

 

40º

 

35º

 

30º

 

25º

 

20º

 

15º

 

10º

 

 

 

-5º

 

-10º

 

-20º

 

-30º

 

-40º

 

-50º

 

 

 

 

 

 

 

 

Text de ficció sobre el tema : “DEFENSAR SENSE AGREDIR NI FUGIR“

 

Criteris i ítems d’avaluació sobre l’apartat 2.15

 

 

 

 

 

Qui és més assertiu ?

 

 

Per a saber-ne més:

SALMURRI, FERRAN (2004). “ Llibertat emocional: estratègies per a educar  les emocions ”. Barcelona: Ed la Magrana. 

 

SASTRE ,GENOVEVA / MORENO,  MONTSERRAT (2002).” Resolución de conflictos y aprendizaje emocional. Una perspectiva de género   Barcelona: Ed Gedisa

 

BOQUÉ, M.CARME (2005)  “Temps de mediació”.  Barcelona: Ed CEAC Educació.

 

    PALMER, PAT (1991).  “El monstruo, el ratón y yo”. València: Ed Promolibro, publicaciones CINTENCO.

És un llibre senzill i pràctic sobre com usar l’assertivitat  per gestionar els conflictes, aprendre a tenir una actitud empàtica, afontrar i fer crítiques de forma positiva...

 

LED, PERE / QUERA, PILAR/ BOQUÉ Mª CARME et alt. (2007) La Convivència en els centres d’educació infantil  primària”. Barcelona. Servei de Difusió i publicacions del  Departament d’Educació.

 

DEPARTAMENT D’ENSENYAMENT (Material cedit per la Consejería De Educación del Gobierno de Canarias. Manuel Segura): “Programa de Competència Social. Decideix, I i II”. 

 

CASTANYER, O (1996) “ La asertividad, expresión de una sana autoestima”. Bilbao, Ed Desclée de Bouwer

 

 

 

RETORN A L’INICI