Motiu :
A molts alumnes els costa defensar els seus interessos sense ferir als
altres ni deixar-se aixafar. El mateix passa amb molts adults. Encara
arrosseguem idees caduques dels temps prehistòrics o de l’època en què els
homes es batien en duels:
·
Si no vols rebre, pica el primer
·
Sigues dur, no et deixis
aixafar
·
No siguis babau; el que pica
primer, pica dos cops.
Frases com aquestes van passant de besavis a pares, de pares a fills,
i per més que a l’escola parlem de pau i tolerància, ens trobem en moltes
ocasions amb conflictes on es repeteix el duet “agressor- víctima”.
El camí a seguir consistiria en ensenyar
que davant del conflicte no cal agredir
ni fugir. Cal parlar. Probablement el millor treball que podem fer en
aquest aspecte es pot fer des de la tutoria. Programes d’habilitats socials com
el “Decideix” ajuden als mestres a poder
ensenyar l’“assertivitat”.
Aquesta paraula màgica, relativament nova, ens parla de la capacitat
de defensar els nostres interessos o punts de vista sense la necessitat de
cridar ni agredir físicament o verbalment.
Els nostres alumnes a classe d’educació física es trobaran sovint en la necessitat de practicar l’ assertivitat.
El Departament d’Educació es fa ressò
d’aquesta necessitat quan en el decret 142 sobre els currículums de
Primària diu:” Implica, així
mateix, el desenvolupament de les competències emocionals (...) adreçades a les altres persones (l’empatia,
l’ assertivitat, l’escolta, el diàleg, l’animació de grups, la presa de
decisions i la resolució de conflictes, entre d’altres).
Pautes d’actuació:
Cal tenir en compte les pautes en cas de conflicte
(veure apartat 2.7 sobre resolució de conflictes).
És necessari que els alumnes en conflicte sàpiguen esperar una estona abans
d’actuar, de parlar. Les primeres impressions i idees quan estem en situació de
ràbia o impotència no són les millors, perquè ens impulsen a fugir o a atacar.
Pràctiques com el “compta fins a
Una mena de termòmetre ( fet amb una simple
cartolina) pot servir per fer entendre que hi ha tres actituds davant del
conflicte:
Agredir
Esser víctima
Esser assertiu ( dialogant, correcte,
defensor dels propis interessos i dels interessos comuns ).
A classe d’educació física podem treure el termòmetre cada vegada que hi ha un conflicte mal resolt.
·
És
important reflectir en els informes d’avaluació
que s’espera un canvi d’actitud en els casos d’alumnes agressius o
victimistes.
· És important felicitar públicament i personalment els alumnes que han sabut donar el pas dels extrems cap al centre ( cap a ser més assertius).
HEM SIGUT ASSERTIUS? QUINA NOTA ENS POSEM?
Violència Ira Menyspreu Defensa PACÍFICA dels interessos Indiferència Fugida Passivitat |
||||||||||||||||||||
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
9 |
8 |
7 |
6 |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
0 |
Nota: emoticons extrets d’imatges lliures a http://www.loreleiweb.com
Un altre model de termòmetre, més
científic, per a nens i nenes grans que ja dominin els números positius i negatius i la seva repercussió en
els essers vius: Podem viure amb una certa comoditat a 60º
? I a 60º sota zero? Podem estar còmodes
si ens enfadem contínuament? No estarem en una mena de ’forn emocional”? en una
mena d’”infern”? I si sempre ens deixem
agredir o menysprear? No viurem contínuament en la fredor?.
HEM SIGUT ASSERTIUS? QUINA TEMPERATURA ENS POSEM?
Violència Ira Menyspreu Defensa PACÍFICA dels interessos Indiferència Fugida Passivitat |
||||||||||||||||||||
70º |
65º |
60º |
55º |
50º |
45º |
40º |
35º |
30º |
25º |
20º |
15º |
10º |
5º |
0º |
-5º |
-10º |
-20º |
-30º |
-40º |
-50º |
Text de ficció sobre el tema :
“DEFENSAR SENSE AGREDIR NI FUGIR“
Criteris i
ítems d’avaluació sobre l’apartat 2.15
Qui és més assertiu ?
Per a saber-ne més:
SALMURRI,
FERRAN (2004). “ Llibertat emocional:
estratègies per a educar les emocions ”.
Barcelona: Ed
SASTRE ,GENOVEVA / MORENO, MONTSERRAT (2002).” Resolución de conflictos y aprendizaje emocional. Una perspectiva de género” Barcelona: Ed Gedisa
BOQUÉ,
M.CARME (2005) “Temps de mediació”.
Barcelona: Ed CEAC Educació.
PALMER, PAT (1991). “El monstruo, el ratón y yo”. València: Ed Promolibro, publicaciones CINTENCO.
És un llibre
senzill i pràctic sobre com usar l’assertivitat
per gestionar els conflictes, aprendre a tenir una actitud empàtica,
afontrar i fer crítiques de forma positiva...
LED,
PERE / QUERA, PILAR/ BOQUÉ Mª CARME et alt. (2007) “
DEPARTAMENT D’ENSENYAMENT (Material cedit per
CASTANYER, O (1996) “ La asertividad, expresión de una sana autoestima”. Bilbao, Ed Desclée de Bouwer
RETORN A L’INICI