3.2- Estimem i cuidem la natura

 

Motiu :  un dels eixos transversals que formen part del currículum és el del medi ambient. Una de les parts del currículum de l’educació  física, tal com es desprèn al decret

142/2007 de 26 de juny[1]  és la de les activitats a la natura. En aquest decret es diu textualment: “L’alumnat ha de construir el seu coneixement a partir de diferents tipus d’activitats: individuals i col·lectives, cooperatives, expressives, de condicionament físic, a l’aire lliure, etc”.

 

Desgraciadament entre la gent que actua d’ espectador en el món esportiu trobem massa exemples de poc respecte per l’entorn. En un camp de futbol és amplament estès el costum de llençar bosses, pipes... a terra; també és amplament estès el costum de cridar. Molta gent, quan va a la natura per passar el dia, repeteix models de conducta heretats d’un estadi de futbol, i crida, posa la música del cotxe a tot volum, llença papers i plàstics... pensant que aquest és el comportament idoni.  I els models de pares i mares passen a fills i filles diumenge darrera diumenge, costellada darrera costellada. Què podem fer els professionals de l’educació  física  que no sigui “predicar en el desert”?  Algunes coses.

 

 

L’activitat a la natura és força lliure i no està enquadrada en unes normes com podria ésser-ho un esport d’ equip com el bàsquet o el futbol.

 

 

Propostes:

1- Reciclar

Anoto la proposta per un doble motiu :

 

 

  • D’una banda és molt interessant ensenyar els alumnes a reciclar; és una forma de fer-los conèixer conceptes com la sostenibilitat (“ a més reciclatge, menys muntanyes d’escombraries”).

 

  • D’altra banda és important que els alumnes es donin compte que no totes les coses es solucionen o s’aconsegueixen “comprant”. Propostes com les del “Reciclajoc” mereixen la pena ser consultades i adaptades a cada escola. Per a més informació, visiteu la web:

 

  http://www.xtec.es/~fmarti58/reciclajoc/

 

Per a poder donar idea del que es pot fer amb material de rebuig, dono una adreça web de l’empresa “Guixot de 8”, que realitza veritables obres d’enginyeria amb tota mena de material reciclat:

            www.guixotde8.com/

 

 

           

Però també vull fer constar que si reciclar és la tasca només del professor d’educació física, o de només uns quants professors del claustre, no crec que s’arribi a conscienciar massa els alumnes en aquest aspecte. Caldria que tot el claustre fes un esforç per a reciclar des de l’aula (paper a part del plàstic, paper escrit per una cara en una safata per a tornar a usar per l’altre costat...), i sobre tot, a l’hora del pati ( control dels embolcalls d’entrepans, deixalles orgàniques ... ).

De poc servirà que a classe d’educació física o de plàstica fem pilotes  reciclant bosses de plàstic si a l’hora del pati els alumnes barregen les bosses de plàstic amb el paper i les peles de plàtan.

Per tant, ens cal un esforç global... si pot ser.

 

Amb material reciclat es poden fer veritables obres d’art

 

2-  “Fem el cim”

Aquesta proposta té una certa complexitat. A la meva escola li diem “projecte fem el cim”. D’ entrada  no es tracta de formar futurs alpinistes, sinó gent que visqui una experiència agradable i conscient a la natura, i que aquesta experiència quedi gravada en la ment per a sortides posteriors.  Es tracta de fer una sortida d’educació física. El lloc pot ser qualsevol que tingui uns quants centres d’ interès:

Cuadro de texto: un riu, un cim, un coll amb vista panoràmica
un paisatge variat
un refugi de muntanya, una instal•lació de muntanya, un monument...

 

 

 

 

La sortida es treballa a nivell teòric durant unes quantes sessions  curtes de 10-15 minuts unes setmanes abans de realitzar-la. Es tracten tots els problemes i solucions que hi poden haver respecte a : 

 

·         Actituds envers un mateix : saber què hem de portar a la motxilla, quin tipus de roba hem de dur quan anem d’ excursió,  què hem de menjar, de beure, les reaccions del cos a la pujada i a la baixada...

·         Actituds envers el grup de companys i la gent : no deixar ningú sol, saludar a tothom, no cridar si no  és necessari, i saber que en un moment donat tots podem necessitar de tothom.

·         Actituds envers l’entorn :  saber què és un refugi de muntanya, el seu ús, respectar  els senyals, les instal·lacions i  la natura en general.

 

És possible que el mestre d’educació física no domini prou bé el tema de la coneixença de la muntanya. Evidentment, en primer lloc, cal respectar la normativa que regeix les activitats al medi natural amb menors d’edat. En segon lloc, és evident que s’ha de respectar la ràtio adults/alumnes legalment fixada, i en aquest sentit, és bo que els tutors ’ acompanyin el grup, i també pot ser recomanable  convidar pares i mares.

És extremadament important conèixer la zona on es va d’excursió, així com tenir present la previsió meteorològica, especialment si es transita per zones d’ alta muntanya, i aplaçar-ne la data o bé anul·lar-la si no es preveu el temps adequat. A tall d’exemple, durant deu anys a l’escola “Guillem de Montgrí” s’ha fet la sortida “fem el cim” durant el mes de Juny  a la zona d’ Ull de Ter, concretament al cim del Gra de Fajol de Dalt (2708 m). Gairebé cada any s‘ha hagut d’aplaçar la data de la sortida a causa de la previsió de tempestes, i fins i tot a causa de nevades.

Podeu trobar informació respecte a la sortida “Fem el cim” del CEIP Guillem de Montgrí a la web:

http://www.xtec.cat/ceip-guillemdemontgri/ ( cliqueu “Activitats” i Educació Física)

Moltes escoles porten a terme sortides d’aquesta mena, sigui per la proximitat de la natura a la seva escola o perquè les visites s’inclouen dins del programa a seguir; són llocs visitats per escoles el Montgrí, el Puigsacalm, l’ Albera, Collserola, Montserrat... 

Si tenim ganes de portar endavant projectes d’aquesta mena però no ens sentim prou capacitats a nivell de coneixements del terreny, meteorologia... és del tot recomanable  contractar els serveis d’un guia de muntanya, perquè els seus coneixements són vitals. Cal recordar que quan fem activitats a l’aire lliure tenim la mateixa responsabilitat del grup que quan estem a l’aula, però els factors de risc augmenten considerablement si no els sabem interpretar adequadament.

A l’apartat de bibliografia hi ha una referència del tot recomanable per a portar un projecte d’aquesta mena. Es tracta del llibre “Explorar Catalunya”. El seu volum número 2 ressenya seixanta excursions per a nens i nenes de 8 a 12 anys. Crec molt interessant incloure una taula que relaciona l’esforç físic dels alumnes en relació a la seva edat:[2]

Desnivell i durada  de la marxa aconsellables segons l’edat.

8 anys

300 m  / 2 hores

9 anys

350 m  / 3 hores

10 anys

400 m  / 4 hores

11 anys

500 m  / 5 hores

12 anys

600 m  / 6 hores

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 Aquestes dades són orientadores, evidentment. Un pendent monòton de 500 metres sol ser més difícil de suportar que una ascensió variada de 700 metres que inclogui un camí vora el riu, una cascada, un prat, un bosc... Una sortida a un cim amb 700 metres de desnivell però que es pot fer en quatre hores d’anada i tornada pot ser mes fàcil que una sortida de 500 metres de desnivell però de sis hores de durada,etc.

És molt important  que s’ofereixi la possibilitat  de realitzar variants més suaus si es preveu que alguns/es alumnes es cansaran massa. Aquest ha de ser un eix de l’educació física; no anem a batre rècords, sinó a  gaudir, a conèixer; si pot ser, cadascú a la seva mesura. ( Un grup, acompanyat de mestres i adults arriba més amunt, més lluny, mentre que un altre grup es pot quedar amb alguns mestres/adults perquè el seu nivell de resistència no és tan alt).

 

Evidentment, en una sortida a la natura necessitem més gent del compte que ens ajudi a  controlar el grup i fer front a imprevistos. L’ajuda de més mestres, així com de pares i mares competents és del tot recomanable. Ens ajuda a més, a poder fer  subgrups segons l’estat de cansament de cada alumne .

 

 

Fotos de sortides de “Fem el cim”

 

Durant els primers minuts... al fons, el cim

       

Durant els primers minuts el cim sembla quelcom llunyà, per altres els sembla la mar de fàcil... són moments d’adaptació a la marxa, a una temperatura d’ aproximadament uns quinze graus  menys que a l’escola.

 

Passem a prop del refugi d’Ull de Ter

 

       

El refugi és quelcom més que una construcció. És l’aixopluc, el lloc que et pot salvar de mullar-te o et pot salvar la vida. És una referència per a parlar de l’acolliment i també  de les normes de convivència. És un lloc per compartir i conèixer gent. Un refugi de muntanya no és un hotel.

 

 

El grup de mestres, pares, mares – i fins un avi- acompanyants

       

Alguns pares i mares comparteixen la sortida amb els mestres i alumnes. És una bona ocasió per a conèixer-nos i perquè coneguin quins valors volem ensenyar a classe d’educació física. Hi posem dues úniques condicions: estar mínimament en forma i ser  “un més en el grup”.

La seva ajuda és molt important.

Pujant cap al cim; la filera s’allarga

 

       

L’opció de no “fer cim” és tan important com la de “fer-lo”. Si alguns alumnes no es creuen capaços  d’arribar al cim, tenen la possibilitat d’esperar-se a mig camí- acompanyats d’adults, és clar!-.

 

Isards

 

        

El contacte amb animals en estat salvatge, encara que sigui només visual, és sempre una font de coneixement i de capacitat de meravellar-se, dues coses que no hauríem de perdre.

 

 

Baixant per la neu   

       

 La part lúdica de l’educació física és molt evident en una sortida a la natura. La natura no és un museu tancat per solament mirar, sinó una entitat interactiva, que ens convida a gaudir d’ella i respectar-la.

 


 

 

 

 

 

Text de ficció sobre el tema  3.2

 

Criteris i ítems d’avaluació sobre l’apartat 3.2

 

Cites d’autors sobre el tema 3.2

 

 

Per a saber-ne més:

Les següents adreces  web i telèfons ens poden servir:

 

Per al “reciclar”:

http://www.xtec.es/~fmarti58/reciclajoc/

 

www.guixotde8.com/

 

Per al “Fem el cim”:

http://www.meteocat.com/  ( juny 2008) : web de la previsió meteorològica  de Catalunya. Previsions a curt i mitjà termini.

http://www.meteofrance.com/  ( juny 2008) : web de la previsió meteorològica  francesa. Previsions gratuïtes a curt termini (2-3 dies), i a mitjà termini (pagant). Interessant si anem al Pirineu.

http://lachainemeteo.com ( juny 2008): web en francès amb previsions a dotze dies. Es poden consultar alguns pobles i capitals catalanes i altres ciutats de l’ estranger.

www.feec.cat ( juny 2008): web de la Federació d’ Entitats Excursionistes de Catalunya; conté informació sobre refugis, rutes, previsions meteorològiques...   

L’ adreça de correu per resoldre qüestions amb la FEEC és : feec@feec.cat  

http://www.guiesdemuntanya.com( març 2008)   Guies de muntanya de l’Alt Pallars

info@giroguies.com      www.giroguies.com  ( març 2008)Tel. 972303886 – 636490830 Empresa de Guies de les comarques gironines.

guiesdelpirineu@terra.es: ( març 2008)Guies de muntanya del Berguedà

www.guiesdelmontseny.com ( març 2008)

Associació Catalana de guies d’Alta Muntanya i Acompanyadors 973 64.24.44  Telèfon fix

Guies de l’Horta de Sant Joan (Terra Alta)  Telèfons:  977435686.(fix) 676 308 021(mòbil) 

 

Revistes:

 

RIPOLL, ROGER : “ Rumbo a Requesens, un proyecto interdisciplinario”. Revista “Tàndem”, nº 27 (abril-juny 2008), pàgines 56-65.

Revista “Tàndem”, nº 27, dedicada al tema “Andar para estar en forma”.

 

Llibres:

BATLLE, ROSER/ CANELO, JESÚS, COROMINAS, AGUSTÍ (2002): “Explorar Catalunya, 60 excursions per a nois i noies de 8 a 12 anys, volum 2”  Barcelona, Ed Fundació catalana de l’Esplai.

BATLLE, ROSER/ CANELO, JESÚS, COROMINAS, AGUSTÍ (2002): “Explorar Catalunya, 60 excursions per a nois i noies de 12 a 16 anys, volum 3”  Barcelona, Ed Fundació catalana de l’Esplai.

MARGARIT, M (1997) “Catalunya en un conte: 52 itineraris en família per Catalunya”. Barcelona: P.A.U.

PORTELL, J ( 2001) “ Rutes per a nens i nenes I i II”. Barcelona: Ed Edícola-63

 

 

 

RETORN A L’INICI



[1] DEPARTAMENT D'EDUCACIÓ   DECRET 142/2007, de 26 de juny, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments de l'educació primària. (DOGC 4915 del 29-06-2007)

 

[2] BATLLE, ROSER/ CANELO, JESÚS, COROMINAS, AGUSTÍ (2002): “Explorar Catalunya, 60 excursions per a nois i noies de 8 a 12 anys, volum 2”  Barcelona, Ed Fundació catalana de l’Esplai, plana  XIII