2.13- Donar un significat a les trampes

Motiu :

En general als alumnes no els agraden els tramposos. Als mestres tampoc. El “dòping” és la trampa més famosa en el món de l’activitat física. Hi ha qui el justifica perquè en joc hi ha molt diner, molt poder, molta fama. Ètica a part, la trampa en el joc dins l’escola no es pot justificar ni per fama ni per diners. Quina és, doncs la motivació del trampós? Quin el rol del mestre davant la trampa, davant el trampós?

 

 

                                      Pautes d’actuació:

En general, i en un primer moment, davant de trampes és bo aturar el joc per a fer reflexionar:                                                                                  

 

Què estem fent ?

Juguem tots d’acord o cada un va a la seva?

 

 

La trampa pot generar més trampes. Al final, la situació pot acabar en violència

 

 

És millor “dir el pecat i no el pecador”. Fer una observació en general, incidint en què cada alumne reflexioni per ell mateix sense criticar els altres.

 

És important dir que s’espera un canvi d’actitud en uns quants/es alumnes(sempre sense dir el nom)

 

 

Si els tramposos/es persisteixen, aleshores es pot anar per camins diferents :

 

                                                                                                     

 

Cridarem el trampós i el convidarem a mirar el joc durant uns moments des de la banqueta perquè “que no recordes les normes? Mira una estona com es juga”. Cal no identificar aquesta acció com un càstig, sinó com una forma de posar l’alumne   en el lloc on pot aprendre

 

Si l’actitud  del trampós continua, és preferible convidar-lo a jugar sol, fent les trampes que vulgui. Se li pot argumentar que, de fet, ell està fent un altre joc i que per això més val que jugui sol; potser així no tindrà dubtes amb les  normes.

 

 

 

És molt important que els alumnes arribin a la conclusió que les regles del joc hi són perquè posen les bases per tal que el joc sigui viable, segur i divertit. I en aquest sentit, és molt interessant que algunes normes les pactin els alumnes. Com jugarem a rugbi? Ho farem com es fa a primera divisió? Com podem canviar les normes per tal que no ens fem mal? En comptes de fer un placatge clàssic, com ho podem fer perquè no sigui tan violent i sigui més segur? 

 

 

 

Text de ficció sobre el tema : DE VERITAT  “MOLA”  FER TRAMPES?

 

Criteris i ítems d’avaluació sobre l’apartat 2.13

 

 

Cites d’autors sobre el tema 2.13

 

 

 

 

 

   Donar un lloc per a les trampes...          

 


 

RETORN A L’INICI