.
LLORENÇ VILLALONGA: vida i obra

 
Va néixer a la ciutat de Mallorca (Palma) l'any 1897.Llorenç Villalonga no volgué ésser militar com el seu pare, Miquel Villalonga Muntaner.
Estudià medicina com la seva mare, Joana Pons Marquès, de Maó.
Estudià a les facultats de Múrcia, Barcelona, Madrid i Saragossa, on acabà la carrera al 1926.
Dos anys abans participà en el diari "El Dia" de Palma.
Des del 1924 mostrà una tarannà, inquiet, curiós, per l´Europa d´aquell temps. Van influir en ell, alhora de dedicar-se a escriure, Anatole France, Voltaire, Freud, Ortega i Gasset i la Generació del 98 espanyola. El 1925 descobrí l'obra de Marcel Proust, que fou d'importància cabdal dins la seva novel.lística.
S'estrenà com a narrador a Mort de dama (1931).
Portà la direcció literària en el magazín cosmopolita editat a Palma entre 1934 i 1936. I publicà cinc relats, el drama Sílvia Ocampo (1935) i al començament de Madame Dillon novel.la que publicà al 1937. Aquestes dues obres, juntament amb Fedra (1932), s'inspiren en la relació sentimental que Llorenç Villalonga mantingué amb la cubana Emília Bernal.
L'anticatalanisme el portà a escriure en llengua castellana. Més tard, però, l'èxit de Bearn en català el decantà cap a la llengua nadiua. I les obres escrites inicialment en castellà foren traduïdes al català mallorquí.
El 1933, la pujada de Hitler al poder representà el començament d'una nova diàspora i Mallorca esdevingué al final de la fugida d'un nou contingut d'artistes, intel.lectuals i professionals diversos. El contacte amb aquesta gent per a un veritable escriptor de raça, com Villalonga, es notà en la seva tasca narrativa i periodística.
Llorenç Villalonga deixà testimoni d'un temps, d'una gent i d'una terra; aquest era el sentit de la seva escriptura.
La revolta militar de juliol de 1936, viscuda per Villalonga des de Mallorca, motivà l'entrada de l'escriptor a Falange Espanyola.
Pocs mesos després d'iniciar-se la Guerra Civil, es casà amb una parenta llunyana, rica i plena de seny, Maria Teresa Gelabert Gelabert de Binissalem. Aquesta unió fou un matrimoni de conveniència. Dins la postguerra s'esborrà la sàtira i començà la llarga elaboració de l'elegia d'un temps passat.

 


 
El final de la Guerra Civil representa per a Llorenç Villalonga l'entrada dins un temps de silenci. És molt amic de Juan Aparicio, l'home fort de la cultura franquista que li proposà la recuperació per al món de les lletres castellanes.
Després de la Segona Guerra Mundial, més concretament a partir de 1947, reprengué les col·laboracions de premsa, ara en el diari Baleares de Palma, un diari oficial del règim franquista, sorgit de la fusió en entre El Día i  Falange.
Villalonga visqué de manera interioritzada el procés de crisi de la civilització occidental.
Començà, el 1940, la redacció d'unes peces curtes teatrals -o relats dialogats- més tard publicats sota el títol de Desbarats.
Dins els anys cinquanta mantingué bones relacions amb representants del catalanisme a Mallorca: Manuel Sanchis Guarner i alguns poetes mallorquins, sobretot Llorenç Moyà, Jaume Vidal Alcover i Josep M. Llompart. Villalonga torna al món del llibre amb La novel·la de Palmira (1952), escrita en llengua catalana.
La publicació a Barcelona de la segona edició de Mort de dama (1954), però, li creà un conflicte amb els correctors d'estil del Principat.
Aleshores li mancaven dos capítols per acabar Bearn, la seva millor novel·la. Aquesta obra havia estat redactada en català, entre 1952 i 1954.
La novel·la passà a dos certàmens literaris, el premi Nadal i el Ciutat de Barcelona i, publicada el 1956.
Més tard, el 1961, Bearn, rebé el Premi de la Crítica 1963 i una enquesta de Serra d'Or la situà en segon lloc dins la novel·lística de postguerra.

 
 
 
 

Finalment, després d'una vida dedicada a  l'escriptura, el 1980 morí a al ciutat de Mallorca, Palma.

Parlem de la seva obra Altres enllaços
Tornar a l'escola Tornar  enrera