l'escola
activitats
recursos

L'escola d'adults ELS TARONGERS:
fem 25 anys (1978-2003)

El naixement de l'escola d'adults Els Tarongers, en plena transició cap a la democràcia, té els seus fonaments en la demanda popular de més educació i igualtat d'oportunitats, negades en el passat a una gran quantitat de ciutadans i ciutadanes del nostre país.

La nostra presència s'ha anat afermant al llarg d'aquests 25 anys amb la col·laboració de tots aquells que hem cregut en una sèrie de valors educatius per als quals no hi ha edat. L'escola s'ha anat enriquint amb l'aportació de tots els qui s'hi han adreçat cercant formació bàsica, formació en noves tecnologies, recursos per a millorar professionalment, educació per al lleure o un entorn de relació amb altres companys i companyes amb les mateixes inquietuds i necessitats.

Al llarg d'aquests 25 anys, hem viscut canvis de tota mena. Aquests canvis s'han traduït en noves demandes i nous reptes que hem anat intentant incorporar a la nostra tasca educativa, buscant respostes útils i coherents amb la nostra visió de l'educació de les persones adultes.

Actualment, l'oferta educativa de l'escola recull cursos de llengua i alfabetització per a persones immigrades, alfabetització, perfeccionament de la lectura i l'escriptura, certificat de formació instrumental, graduat en educació secundària, cursos de català, d'anglès i d'informàtica.

Avui en dia, i d'acord amb els reptes que planteja l'anomenada societat del coneixement, la formació d'adults ja no s'entén com un fet compensatori de mancances anteriors, sinó com un fet necessari permanent al llarg de tota la vida. Però... encara estem molt lluny d'aconseguir que això sigui una realitat a l'abast de tothom. La manca d'espais, de recursos materials i humans, la dificultat de compatibilitzar els horaris laborals i familiars amb la formació, 'atenció als nouvinguts amb tota la seva diversitat, etc. són problemes que són damunt la taula, i que de moment no semblen tenir respostes adients.

Les escoles d'adults representem en els barris de la nostra ciutat un espai de formació, d'animació, d'intercanvi cultural i de convivència entre persones d'edats, interessos, origens i cultures diferents. Considerem que es imprescindible preservar i fer crèixer aquest espai si volem fomentar el coneixement i el respecte entre tots els ciutadans i ciutadanes. Caldria mantenir aquests valors i actituds tan necessaris en aquests temps en què, a vegades, se senten bufar vents d'intolerància i desmemòria.

Mataró, gener de 2003

Centre de Formació d'Adults Els Tarongers