|
El cor de les escultures
- Sóc la nena petita
de la plaça del Veïnat. Em presento: faig un metro
zero vuit i sóc primeta. L'Anna Manel·la em va idear
de bronze. Estic clavada a terra, però a la nit surto a
explorar tot Salt. Molta gent em diu Adéu.
Quan volto em fixo amb les escultures, que en tenim moltes. No
ho digueu a ningú, però fem denteta a alguna ciutat
més gran...
La nena de l'Adéu
explica que ha simpatitzat molt amb els animals, grans amics dels
escultors. Ha vist La
font dels peixos, de Claudi Díaz, que
és la primera escultura que vàrem tenir a Salt, el
1957. Després varen arribar Tortuga,
tortuga, de Pep Camps, la Baralla
d'amor, de Josep Lluís Pasqual, el Conjunt
de la font del Paradís i Les
llúdrigues, ambdues de Lluís
Mateu.
- M'agrada la companyia
de tants animals -diu la nena- i encara en voldria més,
em fan pensar en la tendresa, que ens convé molt. Que no
tot siguin autobusos, males cares i corredisses. Però per
damunt de tota la fauna hi ha la meva estimació a les persones
de Salt. Homes i dones que són recordats en les nostres
escultures, com protagonistes de la cooperació ciutadana.
Fins i tot un ocell s'ha posat a l'Indret
familiar, molt íntim, que ha construït
Xavier Medina. I Lluís Molins ha alçat el merescut
Homenatge
a la família treballadora. A la façana
del mercat hi tenim La parella d'Emília Xargay,
com un símbol de les preocupacions quotidianes. El Matrimoni
de Lluís Vilà, traça una silueta, emblema
d'una institució social de les més antigues. Josep
Maria Oliveras posa una Taula
desada, a punt per a celebracions entranyables.
Tot sembla beneir-ho la Mare
del Bell Amor, d'Antoni Delgado. Però
la fragilitat dels intants feliços queda evident en el
posat de La
ninfa del paradís esquizofrènic,
escultura de Rosa Serra, a un recés prescrit per facultatius,
que es pot relacionar amb aquell títol de Fràgil
o la madona de la manta", que Roser liveras
ha donat a la seva obra.
La nena de l'"Adéu"
ha vist dues escultures que interpreta com a signes de l'esperit
treballador de la gent de Salt: són el moviment continu de
l'aigua de la "Font
Monumental" de Santiago Planella, i "l'Hortalà",
de Xavier Medina. L'aigua nervi de la sèquia i dels recs,
i l'horta, terra de constant duresa, esdevenen els millors escuts
d'armes de pau de moltes generacions.
- Voldria avisar tota
la mainada com jo que al món no tot són flors i
violes. He vist que Francesc Torres Monsó ha fet una escultura
que ja ho diu tot: "Nou
ordre mundial". Vol despertar les conciències
de que la pau s'ha de treballar, s'han d'adreçar moltes
coses que ara van tortes. Però també hem de viure
amb alegria, com ens proposa "l'Al·legoria
improbable", de Leonard Beard. I vivim en
companyia de les grans construccions de la civilització,
com ens recorda la "Cúpula
invertida" de Josep Admetlla.
Tenim una escultura que
fa pensar, pel seu nom, en unes inqualificables proves de bombes
atòmiques; l'escultura és de Jordi Gispert, es diu
"Mururoa",
un illot de la Polinèsia on va fugit tot senyal de vida.
Tant de bo aquest nom de guerra ens faci desitjar més la
pau. Que l'escultura ens ho vagi recordant.
La nostra amiga, la petita
guia, explica que la cultura de la pau es pot entendre com una porta
que, per passar-la, primer s'ha de construir:
- Fixem-nos en la "Porta
Transversal", de Jaume Faixò -il·lustra
la nena- : a mi em sembla que tots aquells rierencs signifiquen
la nostra aportació a la construcció de la mateixa
porta. Se'n necessiten molts.
La nena m'ha confessat
que s'estima molt "Les
Loles" de Josep Ma. Corominas. Podrien ser les
seves àvies. També ha sentit dir que una de les Dolors
era l'àvia del propietari del terreny, en aquell carrer,
i l'altra Dolors era l'àvia del constructor d'aquella casa.
Els pobles no serien res sense les àvies.
- Les
Loles -ara a la meva amiga li brillen els ulls
molt especialment- me les he guardades pel final perquè
me les estimo molt des d'un dia que vaig llegir una cosa ben bonica:
l'escriptor Antoine de Saint-Exupéry diu que "estimar
no és pas, únicament, mirar-se els ulls l'un a l'altre,
sinó mirar junts cap a la mateixa direcció".
Fixeu-vos que "Les
Loles" s'estan plàcidament sentades,
mirant la gent que va i que ve. Miren juntes! Quan passo davant
seu, amb la meva fortalesa de bronze els deixo un "Adéu"
i un somriure d'agraïment perquè continuin mirant-se
Salt amb tot el cor.
Jordi Dalmau
Cal·ligrama de
l'autor / Text publicat a
"La Farga" /
Fotografies d'Antònia
Gimbernat
"La Mare del Bell Amor". Fotografia de Josep Planas

|