V JORNADES PEDÀGOGIQUES

     Inici

   El projecte Ped.

     Activitats

   V Jorna. Pedag.

     Memòria

     La Torre

      

       Els passats 25 i 26 d’octubre del 2002, el nostre centre, juntament amb la resta de centres educatius de Cambrils que participen en el projecte “l’Escola adopta un monument” ( projecte pilot a Catalunya proposat pel Departament d’Ensenyament i amb la participació de l’Ajuntament de Cambrils), es va inscriure en les V Jornades de pedagogia del patrimoni monumental, enguany celebrades al Monestir de Santes Creus.

     

         El programa fou força atapeït,  alhora que molt atractiu per la quantitat d’idees didàctiques d’ús i apropament del patrimoni a l’aula que s’hi varen escoltar.

     

         La nostra contribució a les Jornades consistí en una exposició dels treballs didàctics duts a terme, fins al moment, en relació al desenvolupament de l’esmentat projecte; i la participació, amb la resta de centres, en la conferència“L’escola adopta un monument” explicant la nostra experiència didàctica.

        

         Alguns dels agradables i interessants moments d’aquells dos dies són els que mostren les fotografies següents:

 

 

 

 

 

 

Conferència a càrreg del Sr. Federico Major Zaragoza: “ La humanitat un patrimoni de tots ”

 

 

 

La nostra participació en l’exposició de materials didàctics

 

 

 

Activitats lúdiques: Dinar romà, tertulia i Tallers

 

CONFERÈNCIA SANTES CREUS. DIA 25 D’OCTUBRE

 El nostre centre és l’Institut d’ensenyament secundari Ramon Berenguer IV. És un centre que imparteix Ensenyament Secundari Obligatori (ESO), Batxillerats i Mòduls de Formació Professional de la branca Administrativa, Comerç, i Electricitat.

 En primer lloc dir que en un centre de secundària no és gens fàcil introduir un projecte com el que avui presentem; tot i així vam considerar que podia ser interessant participar-hi:

  • Perquè crèiem que una experiència tan innovadora -com és el fet d’apropar el patrimoni monumental a l’activitat escolar, en la que a més hi estaven involucrats centres escolars de diversos nivells i ensenyaments, podia aportar-nos un positiu enriquiment personal i professional.
  • I també perquè per nosaltres suposava un repte el fet d’intentar inserir i articular en la nostra organització acadèmica i en el nostre disseny curricular un projecte com aquest, tenint en compte l’estructura organitzativa  del centre.

Vàrem endegar l’experiència presentant-la al claustre de professors en primer terme i a continuació –i de forma més específica- als diferents departaments, cercant la seva adhesió al projecte i la voluntat de participació activa en el mateix. De seguida s’hi van involucrar professors de sis departaments: Socials, Naturals, Tecnologia, Matemàtiques, Visual i Plàstica i Música, que són els que estan portant endavant l’experiència.

Un cop  acceptat el projecte per part del professorat es procedí a presentar-lo als alumnes i triar el monument. Aquesta tasca es va fer a través de les tutories, encetant una discussió en el sí de les mateixes sobre quin era el monument més adequat.  Respectant l’opinió dels alumnes es decidí escollir “La Torre del Port”. Alguns dels motius: proximitat, consideració com a símbol del poble, ser el monument més representatiu de la zona del port, símbol de la gent de mar i únic testimoni del passat mariner que resta a la moderna façana marítima actual, entre d’altres..etc.

La Torre del Port és una torre del Segle XVII que presideix el passeig Miramar i és potser el monument cambrilenc més fotografiat per gent de tot el món.

Aquesta Torre, també anomenada Torre de Guaita o Torre dels moros, tenia per objecte defensar-se de les incursions dels pirates que assolaven les nostres costes.

L’objectiu principal plantejat en aquesta experiència: integrar curricularment l’entorn patrimonial local, concretat en la Torre del Port, amb la finalitat de participar en l’afavoriment d’una nova presa de consciència dels joves envers el seu patrimoni i adquirir compromís amb la vila en la conservació i difusió de la nostra riquesa patrimonial.

La metodologia seguida per aconseguir aquests objectius ha estat  molt variada, atenent a les exigències de l’organització horària del centre, a les singularitats, característiques i necessitats de les diverses àrees i als requeriments de les pròpies activitats proposades. Així s’han inclòs propostes en els crèdits comuns de les àrees, en el crèdit de síntesi, s’han adaptat crèdits variables per l’ocasió, i fins hi tot s’ha plantejat com activitat extraescolar.

Fins al moment s’han conclòs les activitats proposades per a l’Àrea de Socials i de Visual i Plàstica.

El Departament de C. Socials es va encarregar de realitzar amb els alumnes activitats de recerca històrica i observació arquitectònica per obtenir un ampli grau de coneixement de la Torre. Aquesta recerca  va consistir en un treball de camp de localització de documents i fotografies sobre el monument, entrevistes a cambrilencs (relacionats d’alguna manera amb al Torre); un treball de lectura i selecció documental i bibliogràfica, i un treball posterior d’ordenació, estructuració i redacció de la informació recopilada. El resultat: un document inèdit i molt complet sobre la Torre del Port de Cambrils, així com un extens recull fotogràfic.  A l’exposició podeu veure tot aquest material.

El Departament de Visual i Plàstica posà a prova el potencial creatiu dels nostres alumnes convidant-los a realitzar diferents variacions pictòriques sobre el monument (realització de múltiples versions diferents d’una mateixa imatge variant l’hora del dia, el grau d’iconicitat, enquadrant el dibuix, canviant escenes, i utilitzant diferents tècniques). El resultat: una col.lecció de pintures i dibuixos molt interessant, alguns dels quals podeu contemplar en aquesta exposició.

Fa poc que hem començat també el desenvolupament de les activitats de les àrees de C. Naturals i Matemàtiques. L’activitat de Ciències consisteix en realitzar l’estudi del tipus de roques del monument, i un experiment científic amb l’objectiu de demostrar la presència de sal. L’activitat de Matemàtiques va encaminada a realitzar un treball de recerca estadística, amb la intenció d’esbrinar el grau de coneixement i l’opinió que la població de Cambrils té sobre els monuments locals i en concret sobre la Torre del Port.

D’aquesta experiència ens queda pendent el desenvolupament de les activitats relacionades amb l’àrea de Tecnologia i de Música, i completar activitats generals de difusió del monument, que començaran properament.

El Departament de Tecnologia orientarà la seva activitat a descobrir els materials utilitzats en la Torre del Port i la tècnica emprada en l’esmentada construcció, per acabar realitzant una maqueta sobre el monument. I el Departament de Música  està realitzant els preparatius per a una gravació d’un CD amb peces del segle XVII, en col.laboració amb l’Escola Municipal de Música.

Paral.lelament a aquestes activitats acadèmiques s’han estat duent a terme activitats de difusió del monument, totes elles sorgides de la inventiva d’alguns alumnes del centre. Així s’ha creat una vinyeta que s’està publicant periòdicament a la Revista Cambrils des del curs passat, i  s’ha creat un conte infantil. Tot aquest material el podeu contemplar a l’exposició.

Properament acabarem de preparar la web, que en aquestes jornades hem presentat provisionalment. Així mateix ens queden unes jornades de portes obertes per donar a conèixer la nostra experiència a la població, i la creació d’un retallable i un tríptic de difusió,.. entre d’altres.

Per acabar m’agradaria fer una mica de valoració provisional d’aquesta experiència.

En línies generals pensem que ha estat una experiència molt positiva. El fet que l’alumnat percebi que alguns aspectes de la seva realitat més immediata –com ho és en aquest cas el patrimoni monumental local- puguin ser objecte d’anàlisi és quelcom força enriquidor. Aquest sentiment de protagonisme fomenta la seva motivació i per tant els beneficis immediats sobre l’aprenentatge es fan evidents.

És possible que, quan aquest projecte finalitzi, acabem pensant que la gran quantitat de temps invertit en les diferents activitats realitzades hagués proporcionat una major quantitat de coneixements teòrics als alumnes si haguéssim impartit una classe convencional; no obstant, estem segurs que el plantejament d’un treball de recerca com el que es planteja en aquestes jornades, compensa aquest inconvenient per lo que comporta d’interiorització de coneixements per part de l’alumnat.

Un altre aspecte destacable és la participació activa de tot l’alumnat en les diferents activitats proposades, fins i tot d’aquells alumnes que habitualment solen treballar ben poc a les aules. El perfil força divers del nostre alumnat -quant a motivació, rendiment, interessos,...- amb el que treballem fa que aquest punt el valorem especialment.