CONFERÈNCIA SANTES CREUS. DIA 25 D’OCTUBRE
El nostre centre és l’Institut d’ensenyament secundari Ramon Berenguer IV. És un centre que imparteix Ensenyament Secundari Obligatori (ESO), Batxillerats i Mòduls de
Formació Professional de la branca Administrativa, Comerç, i Electricitat.
En primer lloc dir que en un centre de secundària no és gens fàcil introduir un projecte com el que avui presentem; tot i així vam considerar que podia ser interessant
participar-hi:
Perquè crèiem que una experiència tan innovadora -com és el fet d’apropar el patrimoni monumental a l’activitat escolar, en la que a més hi estaven involucrats centres
escolars de diversos nivells i ensenyaments, podia aportar-nos un positiu enriquiment personal i professional.
I també perquè per nosaltres suposava un repte el fet d’intentar inserir i articular en la nostra organització acadèmica i en el nostre disseny curricular un projecte com
aquest, tenint en compte l’estructura organitzativa del centre.
Vàrem endegar l’experiència presentant-la al claustre de professors
en primer terme i a continuació –i de forma més específica- als diferents departaments, cercant la seva adhesió al projecte i la voluntat de participació activa en el mateix. De seguida s’hi van
involucrar professors de sis departaments: Socials, Naturals, Tecnologia, Matemàtiques, Visual i Plàstica i Música, que són els que estan portant endavant l’experiència.
Un cop acceptat el projecte per part del professorat es procedí a presentar-lo als alumnes i triar el monument. Aquesta tasca es va fer a través de les tutories, encetant
una discussió en el sí de les mateixes sobre quin era el monument més adequat. Respectant l’opinió dels alumnes es decidí escollir “La Torre del Port”. Alguns dels motius: proximitat, consideració
com a símbol del poble, ser el monument més representatiu de la zona del port, símbol de la gent de mar i únic testimoni del passat mariner que resta a la moderna façana marítima actual, entre d’altres..etc.
La Torre del Port és una torre del Segle XVII que presideix el passeig Miramar i és potser el monument cambrilenc més fotografiat per gent de tot el món.
Aquesta Torre, també anomenada Torre de Guaita o Torre dels moros, tenia per objecte defensar-se de les incursions dels pirates que assolaven les nostres costes.
L’objectiu principal plantejat en aquesta experiència: integrar curricularment l’entorn patrimonial local, concretat en la Torre del Port, amb la finalitat de participar en l’afavoriment d’una nova presa de consciència dels joves envers el seu patrimoni i adquirir compromís amb la vila en la conservació i difusió de la nostra riquesa patrimonial.
La metodologia seguida per aconseguir aquests objectius ha estat molt variada, atenent a les exigències de l’organització horària del centre, a les singularitats, característiques i necessitats de les diverses àrees i als requeriments de les pròpies activitats proposades. Així s’han inclòs propostes en els crèdits comuns de les àrees, en el crèdit de síntesi, s’han adaptat crèdits variables per l’ocasió, i fins hi tot s’ha plantejat com activitat extraescolar.
Fins al moment s’han conclòs les activitats proposades per a l’Àrea de Socials i de Visual i Plàstica.
El Departament de C. Socials es va encarregar de realitzar amb els alumnes activitats de recerca històrica i observació arquitectònica per obtenir un ampli grau de coneixement de la
Torre. Aquesta recerca va consistir en un treball de camp de localització de documents i fotografies sobre el monument, entrevistes a cambrilencs (relacionats d’alguna manera amb al Torre); un treball de
lectura i selecció documental i bibliogràfica, i un treball posterior d’ordenació, estructuració i redacció de la informació recopilada. El resultat: un document inèdit i molt complet sobre la Torre del
Port de Cambrils, així com un extens recull fotogràfic. A l’exposició podeu veure tot aquest material.
El Departament de Visual i Plàstica posà a prova el potencial creatiu dels nostres alumnes convidant-los a realitzar diferents variacions pictòriques sobre el monument (realització
de múltiples versions diferents d’una mateixa imatge variant l’hora del dia, el grau d’iconicitat, enquadrant el dibuix, canviant escenes, i utilitzant diferents tècniques). El resultat: una col.lecció de
pintures i dibuixos molt interessant, alguns dels quals podeu contemplar en aquesta exposició.
Fa poc que hem començat també el desenvolupament de les activitats de les àrees de C. Naturals i Matemàtiques. L’activitat de Ciències consisteix en realitzar l’estudi del tipus de roques del monument, i un experiment científic amb l’objectiu de demostrar la presència de sal. L’activitat de Matemàtiques va encaminada a realitzar un treball de recerca estadística, amb la intenció d’esbrinar el grau de coneixement i l’opinió que la població de Cambrils té sobre els monuments locals i en concret sobre la Torre del Port.
D’aquesta experiència ens queda pendent el desenvolupament de les activitats relacionades amb l’àrea de Tecnologia i de Música, i completar activitats generals de difusió del monument, que començaran properament.
El Departament de Tecnologia orientarà la seva activitat a descobrir els materials utilitzats en la Torre del Port i la tècnica emprada en l’esmentada construcció, per acabar
realitzant una maqueta sobre el monument. I el Departament de Música està realitzant els preparatius per a una gravació d’un CD amb peces del segle XVII, en col.laboració amb l’Escola Municipal de
Música.
Paral.lelament a aquestes activitats acadèmiques s’han estat duent a terme activitats de difusió del monument, totes elles sorgides de la inventiva d’alguns alumnes del centre. Així s’ha creat una vinyeta que s’està publicant periòdicament a la Revista Cambrils des del curs passat, i s’ha creat un conte infantil. Tot aquest material el podeu contemplar a l’exposició.
Properament acabarem de preparar la web, que en aquestes jornades hem presentat provisionalment. Així mateix ens queden unes jornades de portes obertes per
donar a conèixer la nostra experiència a la població, i la creació d’un retallable i un tríptic de difusió,.. entre d’altres.
Per acabar m’agradaria fer una mica de valoració provisional d’aquesta experiència.
En línies generals pensem que ha estat una experiència molt positiva. El fet que l’alumnat percebi que alguns aspectes de la seva realitat més immediata –com ho és en aquest cas
el patrimoni monumental local- puguin ser objecte d’anàlisi és quelcom força enriquidor. Aquest sentiment de protagonisme fomenta la seva motivació i per tant els beneficis immediats sobre l’aprenentatge es
fan evidents.
És possible que, quan aquest projecte finalitzi, acabem pensant que la gran quantitat de temps invertit en les diferents activitats realitzades hagués proporcionat una major quantitat
de coneixements teòrics als alumnes si haguéssim impartit una classe convencional; no obstant, estem segurs que el plantejament d’un treball de recerca com el que es planteja en aquestes jornades, compensa
aquest inconvenient per lo que comporta d’interiorització de coneixements per part de l’alumnat.
Un altre aspecte destacable és la participació activa de tot l’alumnat en les diferents activitats proposades, fins i tot d’aquells alumnes que habitualment solen treballar ben poc
a les aules. El perfil força divers del nostre alumnat -quant a motivació, rendiment, interessos,...- amb el que treballem fa que aquest punt el valorem especialment.
|