MEMÒRIA L’ESCOLA ADOPTA UN MONUMENT
Cambrils setembre 2003
BREU DESCRIPCIÓ DEL MONUMENT I CRITERIS DE SELECCIÓ
El monument adoptat pel nostre centre, l’Institut Ramon Berenguer IV, va ser: La Torre del Port. Ens vàrem inclinar per aquesta torre per ser un monument proper al domicili habitual de la majoria dels nostres alumnes i el monument més representatiu de la zona del Port, símbol de la gent de mar i únic testimoni del passat mariner que resta a la façana marítima actual.
EQUIP RESPONSABLE DEL PROJECTE
Els professors que han participat en aquest projecte, i per tant també responsables del projecte,
han estat professors integrants de sis departaments a més a més de dos coordinadors.
OBJECTIUS
L’objectiu principal plantejat en aquesta experiència era per nosaltres integrar curricularment l’entorn patrimonial local, concretat en aquest monument: la Torre del Port, amb la
finalitat de participar en l’afavoriment d’una nova presa de consciència dels joves envers el seu patrimoni i adquirir compromís amb la vila en la conservació i difusió de la nostra riquesa patrimonial.
Alhora aquest objectiu general donà peu a establir objectius més específics, derivats i entrellaçats amb els propis de cada àrea participant en el projecte:
1. Col.laborar en donar a conèixer la nostra història a partir del patrimoni local, mitjançant l’estudi històric de la Torre del Port:
Conèixer com s’utilitzen les fonts de la història
Assolir el concepte d’entorn històric d’un monument
Conèixer les circumstàncies socio-polítiques i econòmiques de l’època en la que es construí el monument
Reconèixer el monument com a fet cultural i testimoni de la història del nostre poble
Valorar el monument com a símbol de la ciutat i font d’inspiració dels artistes
2. Conèixer i valorar el monument a partir del seu estudi arquitectònic, tecnològic, geològic, artístic i estètic.
Analitzar químicament al laboratori el grau de presència de sal a les parets de la Torre, reconeixent els canvis que es produeixen a l’entorn.
Realitzar un estudi de la composició geològica del monument
Confeccionar projectes senzills de construcció d’un objecte, en aquest cas una maqueta tenint en compte els materials i eines a utilitzar, i una actitud creativa en les tasques de disseny
Realitzar diferents versions pictòriques de la Torre, valorant el potencial creatiu, i els recursos d’estímul de creativitat de l’alumne.
Realitzar gravacions musicals de peces musicals del segle XVII, per a potenciar i estimular la creativitat dels alumnes i valorar i respectar la música creada en èpoques anteriors
3. Obtenir informació del grau de coneixement i respecte que hi ha al nostre poble envers el nostre patrimoni mitjançant un estudi estadístic realitzat a la població.
4. Conscienciar, als alumnes i a les persones de l’entorn, del valor històric i artístic dels nostres edificis, específicament la Torre del Port, mitjançant totes els nostres
activitats del nostre projecte en vers el monument.
5. Col.laborar amb les entitats públiques per tal d’aconseguir el grau de coneixement i respecte que es mereixen els nostres monuments, en concret el monument adoptat, mitjançant la
realització de propostes de difusió del mateix.
L’EXPERIÈNCA: ACTIVITATS I MATERIALS
Les activitats portades a terme i materials elaborats pel nostre centre en el marc del desenvolupament d’aquest projecte l’Escola adopta un Monument, podem dividir-les en dos grans
blocs:
Activitats de caràcter més lúdic, algunes de les quals han anat sorgint de forma puntual i espontània a mesura
que es desenvolupava l’experiència i que tenien per objecte bàsicament la difusió del monument.
Quant a les activitats relacionades amb les àrees, són les activitats plantejades per cada departament didàctic per a treballar amb els alumnes que participaven en l’experiència, a partir
del projecte pedagògic elaborat inicialment. Així:
CONCLUSIONS. VALORACIÓ DE L’EXPERIÈNCIA
En primer lloc dir que en línies generals pensem que “l’escola adopta un monument” ha estat una experiència molt positiva. El fet que l’alumnat percebés que alguns aspectes de la
seva realitat més immediata –com ho és en aquest cas el patrimoni monumental local- puguin ser objecte d’anàlisi és quelcom força enriquidor. Aquest sentiment de protagonisme fomenta la seva motivació i
per tant els beneficis immediats sobre l’aprenentatge es fan evidents.
És possible que, en algun moment, acabem pensant que la gran quantitat de temps invertit en les diferents activitats realitzades hagués proporcionat una major quantitat de coneixements
teòrics als alumnes si haguéssim impartit una classe convencional; no obstant, estem segurs que el plantejament d’un treball de recerca com el que s’ha portat a terme en aquesta experiència, compensa aquest
inconvenient per lo que comporta d’interiorització de coneixements per part de l’alumnat.
Un altre aspecte destacable és la participació activa de tot l’alumnat en les diferents activitats proposades, fins i tot d’aquells alumnes que habitualment solen treballar ben poc a les
aules. El perfil força divers de l’alumnat -quant a motivació, rendiment, interessos,...- amb el que treballem fa que aquest punt el valorem especialment.
També ha estat molt enriquidor el contacte entre els diferents centres de diferents nivells i etapes educatives. Hi ha hagut molt bon ambient i un nivell de competició sana que ens ha
portat a donar cadascú tot el que podíem i sabíem per no quedar malament davant dels altres, la qual cosa ha portat a posar el llistó cada cop més i més alt. Els resultats han estat tan evidents i
sorprenents com inesperats per gairebé tothom.
Tot el professorat i alumnat implicat en aquesta experiència l’ha valorat de forma molt positiva en tots els sentits, tant des del punt de vista pedagògic com a nivell personal. Des el punt
de vista didàctic perquè mitjançant l’estudi d’un monument molt proper als alumnes han estudiat i experimentat coneixements relacionats amb assignatures tan diferents com les Ciències Socials, Ciències Naturals, Visual i Plàstica, Tecnologia, Matemàtiques, o Música. Des del punt de vista personal perquè
la participació en aquesta experiència els ha donat l’oportunitat de fer les coses de manera diferent, treballar de forma més col.laborativa amb els companys, la qual cosa els ha permès establir unes relacions
de companyerisme i col.laboració més estretes.
En definitiva, tot i pensar que sempre s’hauria pogut fer més, satisfacció, orgull i el sentiment
d’haver complert amb escreix els objectius plantejats són les paraules que podrien definir en aquest moment el nostre estat d’ànim després d’haver acabat aquest projecte.
|