ACTIVITATS D’AREES

Estudiem la seva arquitectura, història i llegenda

  • Treball de camp:
    • estudi de la torre: observació directa
    • visita arxiu municipal
    • entrevista a un vell pescador, un     vell calafat i un vell traginer
  • Treball documental:
    • selecció i transcripció de
    • documents de l’arxiu
    • recopilació bibliogràfica (llibres,        revistes)
  • Treball a l’aula:
    • selecció, classificació i anàlisi del material
    • documental i bibliogràfic.
    • elaboració i redacció final de textos amb la informació recollida.
    • elaboració àlbum fotogràfic

 

Memòria de l’experiencia viscuda

 

EXPERIENCIA DE L’AREA DE CIÈNCIES SOCIALS

En l’àrea de Socials el treball es va realitzar al llarg dels cursos escolars 2001 – 2002 i 2002 – 2003, van participar  tots els alumnes dels grups de Tercer d ´ESO,  tot i  que han destacat nou alumnes pel seu eficaç treball de grup i generós repartiment de tasques. Aquests alumnes en cap moment han perdut  l’interès  per la feina  i  han col·laborat en totes les iniciatives sorgides  d’ells mateixos i del Departament.

Els dos grups d’alumnes  van participar en el projecte els dos cursos abans esmentats.

Com els  objectius a assolir pels alumnes en aquest treball es van fer coincidir amb objectius generals dels crèdits de C.Socials de tercer d´ESO, les activitats programades es van portar a terme, tant  en hores lectives (Crèdit Comú i Crèdit de Síntesi) com  fora d´elles (visites a particulars, museus, arxius, etc.).

El 5  de Desembre de 2001, la professora de C. Socials va fer la presentació de la part del  projecte corresponent a aquesta àrea als alumnes de tercer curs d´ESO i es van formar grups de treball de 5 alumnes, amb la finalitat de fer  grups dinàmics i democràtics.  Cada grup va elegir al seu secretari, que es va encarregar de coordinar  la feina .

Durant el segon trimestre, seguint un mètode inductiu i amb el propòsit de familiaritzar els alumnes amb les fonts de la  història i la recerca de dades, els grups de treball van elaborar un llistat amb les dades que necessitaven per a assolir els seus objectius i desprès els van classificar segon la font històrica  corresponent.

La recerca de dades es va realitzar utilitzant la bibliografia existent, tant en la biblioteca del Centre com en la Biblioteca Municipal. Fent una visita el dia de Sant Jordi a l´Arxiu Municipal, on amablement ens van proporcionar fotocòpies dels documents relacionats amb la Torre del Port,  i fent una visita a la mateixa Torre on van  omplir un full que ja tenien preparat amb les  dades que havien de trobar, (l´objectiu era practicar l´observació, comprovar  la informació anterior i assistir a l´explicació del director del Museu d´Història de Cambrils ).

Els alumnes van realitzar un reportatge  fotogràfic de la Torre del Port (objectiu: valorar el monument com a símbol de la ciutat i font d´inspiració per als artistes.).

Tots els grups  van treballar a classe (amb un  aprofitament molt divers) la selecció  del material  bibliogràfic recollit sobre la història de Cambrils i la relativa a les torres del litoral català. En aquesta activitat els alumnes van assolir els objectius corresponents de la programació del Projecte.

En el Crèdit de Síntesi del Curs 2001 – 2002,  realitzat en el tercer trimestre, tots els grups de treball van portar a terme les següents activitats:

  • Transcripció i interpretació de  fragments seleccionats  entre  els documents trobats al Arxiu Municipal.                Selecció feta pel Departament de C. Socials.  
  • Lectura i interpretació de textos i documents (seleccionats pels grups anteriorment).
  • Classificació i redacció  de la informació obtinguda.

Algunes de les imatges del treball realitzat són aquestes:


Durant el curs 2002 – 2003 es va  continuar treballant el Projecte, en aquest cas els alumnes ja feien 4rt ESO. En aquest curs es van realitzar les següents activitats:  

  • Portar a terme entrevistes a un pescador, un mestre d´aixa i un traginer, tot ells ja jubilats, per a parlar dels seus records sobre la Torre.
  • Visita al Departament de Serveis Tècnics de l´Ajuntament de Cambrils  per a extreure informació sobre les reformes efectuades recentment a la Torre.
  • Realització de reportatges gràfiques  de les activitats  anteriors i selecció de fotografies.
  • Durant tot el curs  es va fer un seguiment del articles publicats a la Revista Cambrils.

Les activitats anteriors es van desenvolupar durant el primer trimestre i fora d´hores lectives amb un grup d’alumnes interessats.


Aquestes tasques anaven encaminades a completar la informació necessària per a poder elaborar un opuscle sobre la Torre del Port. L´organització de tot el material i la redacció i la selecció de fotografies de l´opuscle es va fer en el transcurs del segon i tercer trimestre pel  grup d´alumnes abans citats. Opuscle que en primer terme es va editar de forma casolana tal com es veu a les fotografies d’aquesta pàgina i després es va ser editat formalment per  part de l’Ajuntament.

Altres treballs realitzats per al Projecte són:

  • Confecció de dos murals amb extractes de les entrevistes.
  • Col.laboració amb el  Departament de Visual i  Plàstica en l´edició d´un puzzle.
  • Col.laboració  en la confecció d´un joc de trivial sobre la temàtica de la Torre

Totes aquestes tasques es van realitzar fora d´hores lectives, i sempre treballant en grup i a les aules de l´institut amb la supervisió del Departament.

Text elaborat per:

M.Jesús Garcia i Montserrat Ortoneda

Professores de C.Socials