|
|
|
|
![]() |
|||||||||||
EXPERIENCIA DE L’AREA DE MUSICA Per al treball didàctic plantejat per l’Àrea de Música no tots els alumnes hi podien participar, ja que una part del treball suposava un interpretació musical de certa qualitat. El plantejament didàctic es va fer pensant doncs en aquells alumnes que tenien una certa experiència musical (a nivell interpretatiu), que estaven o havien estudiat al Conservatori o l’Escola Municipal de Música i que actualment cursaven estudis de secundària a l’I.E.S. “ Ramon Berenguer IV “. Això suposava que no en tots els cursos trobaríem alumnes amb aquestes característiques, sinó únicament alguns quants. La relació d’alumnes participants va ser la següent:
Normalment el nivell musical d’un alumne va paral·lel a l’acadèmic i en aquest cas era així, per la qual cosa els alumnes s’agruparien posteriorment per nivells. L’Àrea de Música de l’I.E.S. “Ramon Berenguer IV” només té un professor, el qual s’ha encarregat de dur a terme el desenvolupament didàctic musical del projecte. En un principi sembla que la música no tingui gaire relació amb una construcció arquitectònica del S.XVII, per la qual cosa s’orientà cap a la recerca de música que estigués relacionada amb l’època, utilitzant “La Torre del Port” no com a text, sinó com a pretext. La idea original es basava en la recerca de música culta i popular original de l’època i de la ciutat, però aquesta darrera part (pròpia de musicòlegs)la feia inviable. Per aquest motiu es va substituir la idea de la música de la ciutat per la música en general de l’època. Però, abans d’iniciar aquesta recerca i tria de música, s’havia de fer un estudi previ de la situació socio-cultural de l’època, cosa que portaria a l’alumne a relacionar el moment històric de la Torre del Port amb el tipus de música que es feia en aquella època. Per fer aquest estudi previ es van dividir els alumnes en dos grups de tres; un primer grup amb els alumnes de primer d’E.S.O. i un segon grup amb la resta. Mentre que el primer grup s’encarregà d’aspectes més senzills, com la recerca de biografies dels compositors més representatius del moment a nivell internacional, el segon grup s’encarregà de fer una anàlisi social del moment.
Però, quina és la millor forma de conèixer una música? Doncs, interpretant-la. Aquest treball d’interpretació suposava un estudi del diferents elements que intervenen en la mateixa, com puguin ser l’afinació, el frasseig, les matisos,... El treball es faria tant individualment com col·lectivament, cosa que implica una treball en grup amb tot el que això comporta. Aquest treball consistia en assajos que els alumnes després, per una millor interpretació, havien de continuar a casa.
I què fer quan ja s’ha completat aquesta tasca? Doncs, oferir-ho al públic a través d’un enregistrament i un concert públic.
Aquests aspectes es poden resumir en:
De tot això formen part els alumnes, els quals a través d’això poden observar i viure directament el procés d’enregistrament d’un C.D. Posteriorment es demana la col·laboració del departament d’Informàtica per realitzar una portada per aquest disc. Tot aquest treball musical s ‘aprofita per oferir un posterior concert públic. Participar en activitats d’aquest tipus suposa ampliar les fronteres i les possibilitats de l’ensenyament, per la qual cosa la valoració d’aquest treball només pot tenir la qualificació de positiva. A més, a través d’aquesta tasca els alumnes han pogut :
Text elaborat per: Àngel Miquel Pérez Professor de Música
|