ACTIVITATS D’AREES

Hi posem música

  • Treball de camp:
    • visita a la biblioteca del conservatori  de   Vilaseca.
    • visita a l’Escola Municipal de Música
  • Treball documental:
    • investigació bibliogràfica sobre autors de l’època
    • selecció d’obres i contextualització
  • Treball a l’aula:
    • anàlisi formal, harmònic, melòdic i textura de l’obra o obres  escollides.
    • treball individual de l’obra: tècnica individual, fraseig, afinació, ritme...
    • treball grupal de l’obra, fraseig, afinació,...

 

Memòria de l’experiencia viscuda

 

EXPERIENCIA DE L’AREA DE MUSICA

Per al treball didàctic plantejat per l’Àrea de Música no tots els alumnes hi podien participar, ja que una part del treball suposava un interpretació musical de certa qualitat.

El plantejament didàctic es va fer pensant doncs en aquells alumnes que tenien una certa experiència  musical (a nivell interpretatiu), que estaven o havien estudiat al Conservatori o l’Escola Municipal de Música i que actualment cursaven estudis de secundària a l’I.E.S. “ Ramon Berenguer IV “. Això suposava que no en tots els cursos trobaríem alumnes amb aquestes característiques, sinó únicament alguns quants.

La relació d’alumnes participants va ser la següent:

  • 3 alumnes de 1r d’ E.S.O
  • 1 alumne de 4t d’ E.S.O
  • 1 alumne de 1r de Batxillerat
  • 1 alumne de 2n de Batxillerat.

Normalment el nivell musical d’un alumne va paral·lel a l’acadèmic i en aquest cas era així, per la qual cosa els alumnes s’agruparien posteriorment per nivells.

L’Àrea de Música de l’I.E.S. “Ramon Berenguer IV” només té un professor, el qual s’ha encarregat de dur a terme el desenvolupament didàctic musical del projecte.

En un principi sembla que la música no tingui gaire relació amb una construcció arquitectònica del S.XVII, per la qual cosa s’orientà cap a la recerca de música que estigués relacionada amb l’època, utilitzant “La Torre del Port” no com a text, sinó com a pretext.

La idea original es basava en la recerca de música culta i popular original de l’època i de la ciutat, però aquesta darrera part (pròpia de musicòlegs)la feia inviable. Per aquest motiu es va substituir la idea de la música de la ciutat per la música en general de l’època.

Però, abans d’iniciar aquesta recerca i tria de música, s’havia de fer un estudi previ de la situació socio-cultural de l’època, cosa que portaria a l’alumne a relacionar el moment històric de la Torre del Port amb el tipus de música que es feia en aquella època. Per fer aquest estudi previ es van dividir els alumnes en dos grups de tres; un primer grup amb els alumnes de primer d’E.S.O. i un segon grup amb la resta.

Mentre que el primer grup s’encarregà d’aspectes més senzills, com la recerca de biografies dels compositors més representatius del moment a nivell internacional, el segon grup s’encarregà de fer una anàlisi social del moment.

 

Posteriorment es faria una tria de partitures, tria que es realitzaria de diferents formes, ja que algunes ja havien estat interpretades pels propis alumnes, altres serien aportades pels professors de música i altres van ser fruit de la seva pròpia recerca. És clar que aquestes s’adaptaren al seu nivell.

Però, quina és la millor forma de conèixer una música? Doncs, interpretant-la. Aquest treball d’interpretació suposava un estudi del diferents elements que intervenen en la mateixa, com puguin ser l’afinació, el frasseig, les matisos,...

El treball es faria tant individualment com col·lectivament, cosa que implica una treball en grup amb tot el que això comporta. Aquest treball consistia en assajos que els alumnes després, per una millor interpretació, havien de continuar a casa.

I què fer quan ja s’ha completat aquesta tasca? Doncs, oferir-ho al públic a través d’un enregistrament i un concert públic.

 

Realitzar un enregistrament suposa tenir en compte diferents aspectes que ens ajudaran a conèixer el procés d’enregistrament d’una música.

Aquests aspectes es poden resumir en:

  • Un espai adequat que compleixi unes condicions acústiques adequades.
  • Una aparell que s’utilitzi per realitzar un enregistrament amb garanties d’èxit, en aquest un Mini-Disc.
  • Una actitud responsable per part de l’intèrpret.
  • Posterior enrranjament per a través d’un programa informàtic adient amb gent que domini el seu funcionament.

De tot això formen part els alumnes, els quals a través d’això poden observar i viure directament el procés d’enregistrament d’un C.D. Posteriorment es demana la col·laboració del departament d’Informàtica per realitzar una portada per aquest disc.

Tot aquest treball musical s ‘aprofita per oferir un posterior concert públic.

Participar en activitats d’aquest tipus suposa ampliar les fronteres i les possibilitats de l’ensenyament, per la qual cosa la valoració d’aquest treball només pot tenir la qualificació de positiva. A més, a través d’aquesta tasca els alumnes han pogut :

  • Conèixer millor una època concreta de la història de la música.
  • Conèixer a través de mitjans que estan a l’abast de tothom el procés d’enregistrament d’una música.
  • Oferir a la comunitat educativa i social el resultat d’un treball en què ha estat implicats fins al final.
  • Formar part d’una experiència poc habitual i de necessària col·laboració grupal.

Text elaborat per:

Àngel Miquel Pérez

Professor de Música