EXPERIENCIA DE L’AREA DE VISUAL I PLÀSTICA
Els professors dels departaments interessats en participar vàrem decidir que el projecte lo portarien a terme els alumnes que l’any
2001-2002 feien 3er ESO, i ens repartiríem la temporalització de les activitats per aquest curs i el següent.
Les activitats proposades pel departament de Visual i Plàstica es van desenvolupar durant el tercer trimestre amb el grup de tercer B, ja que
eren els alumnes que en aquell moment feien la assignatura. El grup de tercer A ja havia fet el crèdit al primer trimestre, quan encara no havíem posat en marxa el projecte.
Els alumnes participants van treballar molt perquè a part de fer el crèdit comú com ho havia fet l’altre grup de tercer al 1er trimestre, desenvoluparen el projecte, per tant suposava una feina afegida.
El procediment seguit per a desenvolupar la proposta de treball que teníem preparada va ser el següent:
Primer es va desenvolupar un treball de camp al peu de la torre. Ens vam desplaçar un dia al monument, amb cavallets
inclosos, per fer de pintors. La feina a realitzar allí era la de triar la variació que cadascú volia fer així com
familiaritzar-se amb el monument: tamany, forma, color,..etc, i fer un esbós. Aquest treball es va repetir diverses vegades, en diferents hores del dia per veure-ho amb diferent llum.
Un cop enllestida aquesta primera part, la resta del treball es realitzà a l’aula.
Els alumnes treballaven dividits en grups de 3 ó 4 alumnes fent diferents variacions, canviant l’època de construcció,
les materials o les tècniques, el grau d’iconicitat, etc. Destacar que treballaven tots, fins i tot aquells als qui –en condicions normals- els costa posar-s’hi.
La finalitat que perseguíem era la de desenvolupar el potencial creatiu del alumne davant la proposta gràfico- plàstica
de fer las diferents variacions de la Torre del Port.
Una bona part dels alumnes davant la proposta es van bloquejar o bé responien amb estereotips. Perquè els alumnes
es despreocupessin, vam utilitzar la tempesta d’idees com a primer recurs. Després, es van documentar amb actitud
de recerca i innovació. Al utilitzar les tècniques graficoplàstiques, van buscar noves expressivitats, fent proves a part i adoptar la resposta més novedosa.
La valoració del treball es molt positiva, sobretot perquè tots els alumnes de la classe han col·laorat i es van
preocupar per tota la feina que havien de fer. Tots treballaven alhora en feines diferents del mateix projecte i tots s’ajudaven sempre, sobretot quan fèiem les sortides a la Torre per fer esbossos.
Els alumnes, a part de fer una bona feina, fomentaren les relacions de companyia entre els mateixos i amb el
professor, que en una classe normal és molt més difícil.
Text elaborat per:
Eva Esteban
Professora de Visual i Plàstica
|