PIERA (Can Canals de Mas Bover)
CEIP Creixà

L'ANTIGA ESCOLA DE CAN CANALS DE MAS BOVER: MAS FIGUERES

Això és el que queda de Mas Figueres, on encara hi viu gent.

Aquesta era la porta d'entrada a l'escola de Mas Figueres.

Això és el que queda de l'escola per dins. No hi queda gairebé res.

Aquesta és una de les entradel al mas. La porta de l'esquerra és la casa del mestre. Aquí van viure els mestres durant el temps que van estar a l'escola.

Aquest és el Bosc Fosc, on els alumnes de l'escola anaven d'excursió.

Aquests són els alumnes de Mas Figueres a la porta de l'escola acompanyats de la mestra.

Això és el balcó de la part del darrera de la casa del mestre/a que hi havia a Mas Figueres.

A l'any 1931, després d'un hivern molt dur, es va pensar que seria una bona idea tenir una escola pels masos que quedàven més allunyats del poble de Piera (quan nevava quedaven incomunicats i no podien anar a l'escola).

Per això, es van escriure cartes al govern demanant una escola. Els que manaven, els van dir que ho havia d'estudiar un arquitecte, els constructors i un metge.

Després de moltes visites, van decidir que Mas Figueres (un mas de Can Canals de Mas Bover) era un bon lloc per tenir una escola per als alumnes de Can Canals, Can Creixell i Can Cairot.

L'any 1935 va començar a funcionar l'escola de Mas Figueres amb una mestra que era de Barcelona i que es passava la setmana vivint en una habitació del costat de l'escola.

L´escola era molt petita, només tenia una habitació. El material que feien servir era: Una pissarra petita, tinters, armaris, una estufa de llenya, una bola del món, diccionaris, llibres en castellà i cadires i taules de fusta per als nens i nenes que anaven a l'escola.

A l'escola només hi havia uns 20 nens i nenes i anaven a l'escola de dilluns a divendres, encara que hi havia nens que quan era època de verema faltaven perquè anaven a ajudar als seus pares al camp.

Els nens i les nenes jugaven a l´herba del camp del davant de l'escola, però també tenien moltes feines a fer:

• Cada dia al matí, un nen o una nena treia la bandera espanyola a la façana de l'escola i la penjava.
  • Cada mes, dos nens o nenes grans netejaven el jardí.
  • Cada mes, els nens o les nenes més grans de l'escola treien els excrements que hi havia al lavabo.
  • La llenya de l'estufa la portaven les famílies i l'estufa feia molta pudor.

ENTREVISTA A EX-ALUMNES DE L'ESCOLA DE MAS FIGUERES

Després de preguntar i buscar, vam trobar dos ex-alumnes de Mas Figueres i per saber més coses sobre l'escola, vam decidir entrevistar-los.

Els ex-alumnes que hem entrevistat són el Josep Miquel Bas (regidor d'Educació de l'Ajuntament de Piera) i l'Ester Ribas Sunyé (mare de dos alumnes de la nostra escola).

- Quants nens i nenes ereu a l'escola? Erem 6 nens i nenes.

- Quants professors tenieu? Teniem un professor que canviava cada any.

-Quantes classes hi havia a l'escola? Només hi havia una classe perquè l'escola era una habitació. Era una escola molt petita.

- Quan començaveu el curs a l'escola? Començavem al mes de setembre i acabavem al juny. Però durant el mes de setembre alguns nens faltaven perquè anaven a collir el raïm amb les seves famílies.

- Quantes vegades anàveu a la setmana a l'escola? De dilluns a divendres.

- Per què van construir l'escola? Perquè els nens del poble no caminessin tant. Abans, molts nens arribaven tard a l'escola perquè estava molt lluny de Can Canals, estava a Piera.

- Quantes coses hi havia a l'escola? Una pissarra, taules, cadires i un armari.

- Com es deien els professors que vau tenir durant tots els anys que vau estar a l'escola? Sara, Sesé, Mabel Maca i Josefa.

- Com era l'escola per dins? L'escola tenia dues finestres, una comuna i una bandera espanyola.

- Reciclaveu? No.

- On jugaveu? A l'herba del davant de l'escola.

-En quina llengua parlàveu? Parlàvem en català, però els llibres eren en castellà.

-Feieu excursions? Anavem d'excursió al Bosc Fosc, que estava al darrera de l'escola, i al turó.