| Un 
                        record dels seus temps d'escola? - Entre els bons, la gramàtica generativa 
                        de la classe de llengua (F=SN+SV; gràcies, Josep 
                        Fornols), la teoria de conjunts de matemàtica (gràcies, 
                        Jaume Puntí), els exercicis impossibles de la classe 
                        de plàstica (gràcies, Josep Vernis), o la 
                        lectura comentada del Nou Testament, amb un capellà 
                        jove que ens parlava més de Crist que de l'església, 
                        que no recordo com es diu i que sé que més 
                        endavant es va casar, és clar. Entre els dolents, 
                        la bufetada que em va clavar un dia al pati un profe capellà 
                        perquè havia dit "hòstia" en veu 
                        alta -mai no la podré oblidar-, la classe de gimnàstica, 
                        que ens castigava amb demostracions públiques, 
                        o les files que ens feien fer a l'entrada. I no sé 
                        on col·locar les hores d'estudi, en què 
                        tot sovint un mestre ens llegia en veu alta fragments 
                        de les quatre grans Cròniques. Tot això, 
                        és clar, al Vic més boirós, fred, 
                        conservador i catalanista dels anys setanta.
 Quin 
                          personatge del món de l'educació l'ha 
                          influït més?- Els qui m'han influït més són mestres, 
                          col·legues i companys amb qui he estudiat, treballat, 
                          col·laborat. Els grans noms dels llibres mhan 
                          aportat conceptes, teories i, és clar, potser 
                          també una mica dentusiasme. Però 
                          les actituds, els valors, laprenentatge de les 
                          satisfaccions i del treball lhe adquirit dels 
                          qui mhan envoltat.
 Citi'ns 
                          ara, un personatge històric pel que senti una 
                          especial predilecció.- Em remuntaria a algun clàssic: Plató 
                          dialogant amb aprenents, Catul que odia i estima alhora, 
                          lemperador Adrià segons la novel·la 
                          de la Yourcenar.
 Un 
                          encert de l'educació actual?- Lextensió de lobligatorietat fins 
                          als 16 anys, latenció a la diversitat, 
                          lèmfasi en les habilitats per damunt dels 
                          coneixements memorístics, la progressiva "potser 
                          encara tímida" entrada de les noves tecnologies.
 ... 
                          I una mancança?- Nhi ha moltes. Tot és sempre molt millorable. 
                          Crec que encara preparem persones poc autònomes, 
                          amb poca capacitat de treball en equip. A més, 
                          destacaria també la poca integració daprenentatges 
                          bàsics en la vida quotidiana per a qualsevol 
                          persona: aprendre a cuinar, a menjar (no em sembla pas 
                          idoni esmorzar cocacola o voler menjar sempre croissants 
                          i macarrons), aprendre qüestions de salut i de 
                          coneixement del propi cos; leducació per 
                          a una sexualitat lliure; leducació dels 
                          sentiments i de les emocions, etc.
 Quin 
                          ha de ser l'element més irrenunciable a qualsevol 
                          escola?- Els valors essencials de la nostra comunitat: el dret 
                          a la vida, la democràcia, els drets humans, la 
                          solidaritat, la preparació per a un món 
                          científic, el progrés, la sensibilitat 
                          estètica i ètica.
 Considera 
                          certa l'opinió que, en conjunt, moltes famílies 
                          han desertat de la responsabilitat en l'educació 
                          dels seus fills?- Em sembla un tòpic simplista. La família 
                          és avui molt diversa i dinàmica i els 
                          pares i les mares tenen avui molta més formació 
                          i coneixements que els nostres.
 Què 
                          es pot fer amb aquell alumnat que no supera l'escolarització 
                          obligatòria amb èxit?- Al segle XXI, crec que som corresponsables de no haver 
                          aconseguir educar amb els mínims una persona 
                          sana. No crec que la nostra comunitat envellida i sofisticada 
                          pugui permetres el luxe de prescindir de cap jove. 
                          Alguna cosa falla i caldria dedicar esforços 
                          tant a reeducar aquesta persona, a inserir-la en la 
                          nostra comunitat, com a descobrir què ha passat, 
                          perquè no es torni a repetir.
 Quina 
                          opinió li mereix la tasca dels centres de recursos 
                          pedagògics?- Els considero fonamentals i imprescindibles. Perquè 
                          lensenyament progressi cal millorar la formació, 
                          lassessorament i lassistència als 
                          docents que són els autèntics motors. 
                          Sense Centres de recursos seria molt més difícil 
                          dinamitzar, activar i continuar amb la formació.
 Quin 
                          paper han de jugar les tecnologies de la informació 
                          a l'escola?- Les TIC han de substituir o complementar progressivament 
                          les pissarres, els llapis, les maquinetes de fer punta 
                          i les biblioteques dels centres. No es tracta de dedicar 
                          unes hores a fer informàtica a laula corresponent, 
                          sinó daprendre llengua, matemàtica, 
                          geografia, etc. usant les noves tecnologies. Fora de 
                          lescola, les TIC han de reduir el temps de classes 
                          magistrals i han de fomentar que les trobades presencials 
                          entre alumnes i docent siguin més interactives 
                          i espontànies.
 
  Com 
                          es pot fer possible el concepte "L'educació 
                          al llarg de la vida"?- Cal entendre-ho des de linici, des de leducació 
                          infantil. Cal formar aprenents autònoms, conscients 
                          i responsables, que siguin capaços de gestionar 
                          el seu propi aprenentatge en nous contextos i, doncs, 
                          que puguin reinventar-se tantes vegades 
                          com faci falta.
 Considera 
                          que els mitjans de comunicació, especialment 
                          la televisió, col·laboren en l'educació 
                          general de la població?- És indiscutible que hi col·laboren. 
                          De cap altra manera es pot explicar, per exemple, que 
                          fins i tot els qui no tenim interès en la Tamara 
                          o en el Gran Hermano sapiguem qui són. La pregunta 
                          clau és si el que aporten els MC va encaminat 
                          cap a la bona educació, cap a uns valors constructius 
                          i això és clar que resulta força 
                          més discutible. No crec que entre els propòsits 
                          prioritaris dels MC hi hagi leducació.
 Què 
                          és més important preparar els alumnes 
                          pel futur o preparar el futur per als alumnes?- Només podem intervenir i modestament sobre 
                          els alumnes. Potser podem influir indirectament sobre 
                          el futur a través dels alumnes.
 Un 
                          llibre?- El millor que he llegit aquest any és Lúltima 
                          trobada de Sándor Márai, un llibre 
                          ple de delicadesa, amor i sensibilitat.
 Una 
                          cançó?- Aquests dies escolto molt el primer disc acústic 
                          del doble de Joaquín Sabina, no et sabria dir 
                          cap títol... però acostumo a tenir molta 
                          debilitat pels conjunts pop britànics.
 Una 
                          pel·lícula?- Preferiblement europea, ambientada en lactualitat, 
                          amb personatges de carn i ossos, rodons, que tracti 
                          de problemes quotidians, sense violència ni efectes 
                          especials ¡sisplau!, subtitulada, curta, irònica, 
                          tendra, i moltes coses més.
 Un 
                          paisatge?- Em perdria uns dies al parc nacional de Canaima a 
                          Veneçuela, entre Tepuys i selves, riu amunt i 
                          avall, però em costaria molt viure fora de Barcelona.
 Un 
                          desig per a l'escola del futur?- Que pugui solucionar el 
                          problema més greu que tenim avui: la integració 
                          de les noves migracions. Que pugui educar aquests nous 
                          catalans en el respecte envers la seva cultura dacollida 
                          i en el valor indiscutible de la seva cultura primera. 
                          Que eduqui també els catalans que els acollim 
                          en el respecte i lenriquiment que ens aporten 
                          aquestes persones
 
 |