| Un 
                        record dels seus temps d'escola? - El primer, al parvulari del Liceo Cervantes on, 
                        la mestra, per tal de no aixecar-se, ens colpejava al 
                        cap amb una barra llarga. Era un espai molt fosc i als 
                        nens que no es portaven bé els tancaven a la comuna 
                        on, també, hi havia una tortuga.
 Després vaig anar al Don Boquerón, una acadèmia 
                        del barri, la Barceloneta, al Passeig Nacional. A l'institut, 
                        el Milà, compartia pupitre i tramvia, el 57, amb 
                        en Joan Coscubiela, el de cocos, Comissions Obreres, que 
                        era molt entremeliat. Com que era un estudiant dolent 
                        vaig anar a raure a La Salle Barceloneta, una mena de 
                        "gulag" en una barriada pobra que mantenen els 
                        "hermanos". En el hall hi havia un gran cartell 
                        de Franco que em deixava bocabadat. L'individu duia una 
                        pellissa molt gran al coll i estava vorejat de soldats, 
                        molts eren moros i no entenia que dimonis feien en aquella 
                        corrua militar... Aquella escola era com l'Arca de Noè; 
                        tots els frares estranys els enviaven allà: homosexuals, 
                        polititzats, futurs renegats del celibat, etc.
 Fins i tot, n'hi va haver un que a cinquè de batxillerat 
                        ens va fer llegir gairebé tota lobra de Sartre 
                        (en francès, naturalment); i obres de Camus, Sarrazin.... 
                        Aquell "hermano" va durar poc, aviat se'n va 
                        sortir i es va casar. Tot plegat però, era el florido 
                        pensil : sang, violència, suor i pudor.
 Quin 
                          personatge del món de l'educació l'ha 
                          influït més?- Els autors del Moviment de Cooperació Educativa 
                          italià (Alfieri, Tonnucci, Guarrazino, Ragazzini, 
                          Mezetti, etc.). De sempre he estat un fanàtic 
                          de la recerca i de la formació científica 
                          de lindividu. Als anys vuitanta el discurs del 
                          MCE era molt potent, i treballaven molt la geografia, 
                          lantropologia i la història. Allò 
                          em va obrir nous horitzons.
 Citi'ns 
                          ara, un personatge històric pel que senti una 
                          especial predilecció.- Francesc Ferrer i Guàrdia en el referent a 
                          la història de lensenyament. Corto Maltès 
                          en el referent al còmic i, Thomas E. Lawrence 
                          pel que fa, pròpiament, a la història. 
                          En els referents acadèmics, cívics i polítics 
                          el meu model seria, sense lloc a dubte, Pere Bosch Gimpera.
 Un 
                          encert de l'educació actual?- La universalitat.
 ... 
                          I, una mancança?- La història pròpia del país i 
                          la dimissió respecte als principis de la modernitat 
                          il·lustrada. Daltra banda el retrocés 
                          continuat de la instrucció davant leducació 
                          crec que és, també, un problema angoixant; 
                          però això seria massa llarg dexplicar...
 Quin 
                          ha de ser l'element més irrenunciable a qualsevol 
                          escola?- La laïcitat, la ciència i, en general, 
                          els principis de la modernitat il·lustrada. Més 
                          concretament:lescola no pot renunciar a la seva 
                          dimensió instructiva. La instrucció es 
                          basa en la transmissió duns coneixements 
                          i tècniques de caràcter disciplinar. Això 
                          es objectibable atès que els continguts responen 
                          a la dicotomia [vertader-fals] i, per tant, tenim una 
                          base científica per treballar. Daltra banda 
                          lensinistrament en la objectivitat científica 
                          és, per a mi, un valor suprem. Leducació 
                          contràriament se centra en la transmissió 
                          de valors, i els valors responen a una lògica 
                          de [bo-dolent] i això no és objectivable. 
                          Els valors depenen dels sistemes ideàtics dominants 
                          en una societat determinada i en un moment determinat... 
                          i, tot plegat, pot arribar a ser força banal, 
                          inconsistent i fins i tot perillós. En definitiva, 
                          crec que la instrucció ha de guanyar protagonisme 
                          davant leducació.
 Considera 
                          certa l'opinió que, en conjunt, moltes famílies 
                          han desertat de la responsabilitat en l'educació 
                          dels seus fills?- La família es una institució en descomposició 
                          i en tant i en quant es disgrega, no acompleix les funcions 
                          que tenia als segles XIX i XX. Davant la fallida de 
                          la família, lesglésia i altres institucions 
                          que tenien com a tasca educar, és a dir formar 
                          en valors, han vist com lescola ha hagut de prendre 
                          el relleu en les tasques netament educatives, relegant, 
                          massa cop, les instructives.
 Què 
                          es pot fer amb aquell alumnat que no supera l'escolarització 
                          obligatòria amb èxit?- La diferència entre treball manual i treball 
                          intel·lectual és una incongruència. 
                          La Formació Professional segueix essent un gran 
                          dèficit del país.
 Quina 
                          opinió li mereix la tasca dels centres de recursos 
                          pedagògics?- Heroica. Tanmateix, els processos de canvi son molt 
                          ràpids i entrem en una dinàmica molt complexa 
                          marcada pel caos i lensulsiada de lensenyament 
                          públic.
 Quin 
                          paper han de jugar les tecnologies de la informació 
                          a l'escola? - La tecnologia i la ciència són la base 
                          del progrés, de la llibertat i de la felicitat. 
                          En aquest sentit, les tecnologies són fonamentals. 
                          Una altra cosa n'és el seu plantejament didàctic. 
                          Els humans som, per definició, éssers 
                          capaços de generar tecnologia i, en aquest sentit, 
                          la instrucció tecnològica és fonamental.
 Com 
                          es pot fer possible el concepte "L'educació 
                          al llarg de la vida"?- Aprofundint en la revolució postindustrial, 
                          que té la seva base en el desenvolupament tecnològic. 
                          Solament la democratització de laccés 
                          a la informació i a la cultura, garanteix un 
                          procés de formació o d'autoformació 
                          continuada.
 Considera 
                          que els mitjans de comunicació, especialment 
                          la televisió, col·laboren en l'educació 
                          general de la població?- Com ja he dit abans, crec que leducació 
                          se centra en la transmissió dels valors, a diferència 
                          de la instrucció, per tant: sí. La televisió 
                          transmet els valors dominants en els sistemes ideàtics 
                          duna societat determinada. Altrament, la televisió 
                          hauria de tenir més bel·ligerància 
                          en instrucció i, també, en la difusió 
                          del coneixement, això seria, potser més 
                          útil. Un exemple de la transmissió dels 
                          valors dominants és la campanya genocida contra 
                          tot allò basc, que estan generant les televisions 
                          espanyoles, atès que estan intentant crear un 
                          estat dopinió que permeti legitimar qualsevol 
                          mena dagressió contra la pervivència 
                          de la cultura i de la identitat basca.
 Què 
                          és més important preparar els alumnes 
                          pel futur o preparar el futur per als alumnes?- Preparar persones lliures, democràtiques, racionals, 
                          atees... Al cap i a la fi, el combat per la dignitat 
                          humana no ha variat gaire, va començar amb els 
                          grecs i va continuar al Renaixement i a la Modernitat 
                          Il·lustrada.
 Un 
                          llibre?- Seven Pillars of Wisdoms (Els set pilars de la saviesa) 
                          de T.E. Lawrence (Lawrence dAràbia). També 
                          acostumo a tenir a la vora els llibres de Joan Salvat 
                          Papasseit, amb el qual he compartit carrer, paisatges, 
                          olors del moll de la fusta...Daltra banda els 
                          llibres il·lustrats i els tècnics són 
                          els meus preferits.
 Una 
                          cançó?- Le plat pays (El pla país) de Jacques Brel. 
                          Tanmateix no faig fàstics a res: indistintament 
                          em puc empassar òpera o els Brams, Negu Gorriak...
 Una 
                          pel·lícula?- Star Wars (La Guerra de les Galàxies) de George 
                          Lucas, crec que, globalment considerada, és la 
                          millor obra del segle XX. La nissaga dIndiana 
                          Jones de Steven Spielberg, tampoc està malament. 
                          Magrada el cinema espectacle amb grans reptes 
                          tècnics. No suporto massa bé el cinema 
                          intel·lectual ni allò que abans en deien 
                          d'art i assaig. El cinema bèl·lic està 
                          també entre els meus preferits: The longest day 
                          (El dia más largo) de Ken Annakin, Andrew Marton, 
                          Bernhard Vicki i Gerd Oswald; Die Brucke (El puente) 
                          de Bernhard Vicki ; Gettysburg de Ronald F. Maxwell...
 Un 
                          paisatge?- La Serra de Pàndols, per exemple. Tanmateix 
                          magrada tot el pla per pla, el muntanyenc per 
                          muntanyenc... en qualsevol cas les meves preferències 
                          se centren a làrea mediterrània.
 Un 
                          desig per a l'escola del futur?- Laica, catalana, democràtica, 
                          disciplinada, ordenada, científica i tecnològica. 
                          Però cal ser realista, en el sentit que per aconseguir 
                          aquests objectius caldria un nou marc polític. 
                          La monarquia no dóna més de sí. 
                          Per avançar faria falta la ruptura democràtica, 
                          la república i la màxima sobirania per 
                          Catalunya. El nostre ensenyament no millorarà 
                          en el marc de la constitució monàrquica 
                          i de l'Estatut de fireta que tenim.
 
 |