| Un 
                        record dels seus temps d'escola? - Com a alumne no en tinc de massa bons.
 Eren temps de repressió i autoritarisme que anorreaven 
                        l'alumne per domesticar-lo i convertir-lo en un súbdit 
                        mesell que havia d'acceptar,sense qüestionar-se el 
                        principi d'autoritat, les atrocitats de capellans, mestres 
                        i altres adults amb els que pacte era impensable.
 Recordo un bri d'aire quan un mestre jove, en pràctiques, 
                        va arribar a l'acadèmia on jo estudiava. Ens parlava 
                        de tu, a vegades en català, feia bromes i pretenia 
                        que entenguèssim el que ens ensenyava. Es deia 
                        Ramon Besora i ha demostrat moltes vegades que només 
                        l'esperit lliure creix. Això no ho vaig aprendre 
                        aleshores, però ho devia intuir amb el seu exemple.De 
                        quan vaig tornar a l'escola com a mestre, en tinc el record 
                        sempre viu de l'avidesa de devorar nous coneixements dels 
                        alumnes (tant se val l'edat) a qui els fas compartir amb 
                        tu una passió, ja sigui la sintaxi gramatical o 
                        els insectes efímers d'una bassa..
 Quin 
                          personatge del món de l'educació l'ha 
                          influït més?- Ell no ho sap, però un psicòleg que 
                          ha treballat molts anys al voltant dels EAP, el Departament 
                          d'Ensenyament, la formació d'ensenyants i, amb 
                          qui vaig compartir unes experiències editorials 
                          molt emocionants. És tot un personatge, ho sabem 
                          els qui l'hem conegut. És el Manolo Fernández, 
                          un bon mestre de mestres.
 Citi'ns 
                          un personatge històric pel que senti una especial 
                          predilecció.- Sempre he restat captivat pel personatge de Mohandas 
                          Gandhi. M'agradaria assemblar-m'hi una mica però 
                          no ho aconsegueixo ni de lluny.
 Un 
                          encert de l'educació actual?- Un encert dels plantejament de la LOGSE era el derivat 
                          de l'acceptació del col·lectiu de TOTS 
                          els alumnes fins als setze anys, partint de la comprensivitat 
                          i del creixement personal de cada individu. Això 
                          era possible amb l'autonomia de concreció curricular 
                          dels centres i dels professors i donava l'oportunitat 
                          a molts estudiants que, amb un currículum tancat, 
                          passaven a esdevenir una càrrega que es passava 
                          de tutoria a tutoria. Les reformes proposades pel govern 
                          del Partido Popular amb els seus decrets de mínims 
                          per curs a Secundària han acabat amb aquest esperit 
                          i amb aquest encert.
 ... 
                          I, una mancança?- Dir-ne una és extremadament difícil. 
                          Som en un país de recursos molt limitats i la 
                          cultura i l'educació no són una prioritat 
                          pels governs, especialment els liberals de dretes. Els 
                          recursos són molt importants. No em refereixo 
                          només a ordinadors sinó a més professorat, 
                          menys alumnat per grup-classe, més estructura, 
                          més rigor, més suport... més recursos.
 Quin 
                          ha de ser l'element més irrenunciable a qualsevol 
                          escola?- El projecte d'escola. És imprescindible i tothom 
                          s'hi ha d'implicar (pares i mares, administració 
                          local i educativa, claustre i titularitat, si estem 
                          parlant d'escola privada). Cal que les escoles tinguin 
                          una identitat, que els que hi treballin se la facin 
                          seva , se sentin part del projecte. Que els pares i 
                          mares el comparteixin i hi intervinguin. L'autoestima 
                          és important també per les institucions 
                          i ha de descansar en un projecte que suposi objectius 
                          a superar a curt, mitjà i llarg termini.
 Considera 
                          certa l'opinió que, en conjunt, moltes famílies 
                          han desertat de la responsabilitat en l'educació 
                          dels seus fills?- N'estic convençut. Moltes famílies han 
                          abandonat. Però això no és res 
                          més que el reflex d'un abandonament general de 
                          la societat, una deserció moral, ètica, 
                          educativa. Els pares i mares només són 
                          responsables d'una part d'aquest "laiser faire" 
                          irresponsable i desorientador pels infants i, especialment, 
                          pels adolescents. Qui no ha vist pel carrer algú 
                          fent atrocitats i tothom girant la vista per mirar cap 
                          a una altra banda. No és fàcil haver-te 
                          d'enfrontar diàriament amb un fill adolescent 
                          que necessita d'un adult que li digui on són 
                          els topants. Ho reclamen de forma inconscient, els hi 
                          són imprescindibles. Però és molt 
                          dur pels pares. Cada dia "bronca", pactar 
                          les condicions mínimes de convivència 
                          en els respecte. Molts hi deserten i deixen per l'escola 
                          el que haurien de resoldre també a casa.
 Què 
                          es pot fer amb aquell alumnat que no supera l'escolarització 
                          obligatòria amb èxit?- Què vol dir èxit? Quins han de ser els 
                          paràmetres de l'èxit? Parlem només 
                          dels que promocionen prou com per fer el Batxillerat? 
                          Cal trobar uns itineraris de formació professional 
                          adequats. Els cicles formatius poden ser una bona solució 
                          si el Departament d'Ensenyament és generós 
                          en l'oferta i no deixa en mans d'acadèmies privades 
                          la formació d'aquest col·lectiu d'alumnes.
 El problema de l'èxit, però, cal resoldre'l 
                          abans. Les noves directrius del Partido Popular no semblen 
                          aportar cap element qualitatiu d'esperança.
 Quin 
                          paper han de jugar les tecnologies de la informació 
                          i de la comunicació a l'escola?- El món ha canviat molt en SIS MESOS o menys! 
                          Ja perdonaran l'efectisme de l'afirmació però 
                          les Tecnologies de la Informació i de la Comunicació 
                          han de suposar una cosa semblant a l'efecte de la impremta 
                          en el Renaixement. Ara bé, cal que el professorat 
                          tingui el temps i els recursos (temps és recurs) 
                          per incloure aquests recursos en els seu paquet de materials 
                          didàctics. Però resistir-se serà 
                          inútil. Les capacitats d'aquestes tecnologies 
                          són brutals i les possibilitats didàctiques 
                          immenses. Estic convençut que, altra vegada, 
                          la imaginació de molts i moltes mestres ens sorprendrà 
                          utilitzant aquests recursos per apassionar els seus 
                          alumnes en l'aprenentatge de forma àgil mentre 
                          que d'altres professors seguiran pensant que ja fan 
                          tard per aprendre'n. Però faran riure, fins i 
                          tot, als seus alumnes. La pregunta que jo faria és: 
                          Què pensa l'Administració educativa per 
                          afavorir la introducció d'aquestes tecnologies?
 Com 
                          es pot fer possible el concepte "l'escolarització 
                          al llarg de la vida"?- La vida en canvi constant a ritme frenètic 
                          serà qui el farà imprescindible. Qui no 
                          estigui en procés de formació permanent 
                          perdrà el tramvia i quedarà marginat de 
                          la vida professional, de la vida social. Els processos 
                          d'ensenyament i aprenentatge, ara molt centrats en les 
                          etapes escolars, hauran d'obrir noves línies 
                          de recerca per tal de donar solucions a les necessitats 
                          de formació continuada. Solucions com la Universitat 
                          Oberta de Catalunya o altres modalitats de formació 
                          d'adults, virtuals o presencials, seran opcions més 
                          o menys reeixides d'aquesta necessitat social. El Departament 
                          d'Ensenyament tindrà més feina (si és 
                          que és competència seva) en la formació 
                          permanent que no pas en la formació inicial. 
                          Les facultats d'educació també hauran 
                          de formar educadors i educadores d'aquests adults amb 
                          necessitats formatives permanents.
 Considera 
                          que els mitjans de comunicació, especialment 
                          la televisió, col·laboren en l'educació 
                          general de la població?- Sí, hi col·laboren. Però el que 
                          fan especialment és uniformitzar els models educatius, 
                          d'interpretació de la realitat, dels valors morals 
                          que proposen. El perill és que els mitjans de 
                          comunicació estan en mans de pocs i tots molt 
                          semblants. No hi podem lluitar en igualtat, però 
                          la xarxa, el món virtual que permet la globalització, 
                          alhora que el localisme (el barri global), pot mantenir 
                          un espai d'aire lliure.
 Què 
                          és més important: preparar els alumnes 
                          pel futur o preparar el futur pels alumnes?- Francament jo no sabria preparar el futur, però 
                          m'agrada molt participar en la preparació d'alumnes 
                          que sàpiguen transformar qualsevol futur..
 Un 
                          llibre?- "Atles furtiu" d'Alfred Bosch.
 Una 
                          cançó?- L'ària "Lascia ch'io pianga" del 
                          segon acte de l'òpera "Rinaldo" de 
                          Georg Friedrich Händel. Diu: "Laschia ch'io 
                          pianga mia crude sorte, e che sospiri la libertà. 
                          Il duolo infranga queste ritorte, de'miei martiri sol 
                          per pietà".
 "Les mans", de Raimon, també m'agrada 
                          molt però ara fa anys que no l'escolto.
 Una 
                          pel·lícula?- De les darreres que he pogut veure, m'ha agradat molt 
                          Chocolat de Lasse Hallstrom
 Un 
                          paisatge?- El que hi ha darrera de qualsevol coll, un cop hi 
                          arribes després de pujar des de la vall.
 Un 
                          desig per a l'escola del futur...- Que importi més a tothom, especialment als 
                          polítics. Això farà que tothom 
                          en sigui més exigent, és clar, però 
                          que també se n'apreciï la seva feina. Mentre 
                          siguem un món de segona divisió en un 
                          entorn on el negoci i el benestar sense mal de caps 
                          sigui el més important, no farem res.
 Com a educador prefereixo 
                          que els companys i companyes de claustre, els pares 
                          i les mares i l'administració, m'exigeixin més 
                          professionalització, més eficàcia, 
                          que no m'ignorin i, sobretot, que no em compadeixin.
 
 |