Agua
Mehat, Deepa; [direcció i guió]
Cameo Media

F30 MEN

Explica una intimista, tendra i dura història d'amor a la vora del riu Ganges, marcada per la presència de les vídues hindús que viuen reclutades i condemnades a tot tipus de privacions. La directora Deepa Mehta ataca el fonamentalisme hindú i la religió que fomenta ignorància. La protagonista és una nena de vuit anys, edat en la que totes les altres nenes només pensen en jugar. No obstant això, ella ja és vídua, i pitjor encara en l'Índia de 1938, temps en el que es situa la història, la seva vida ja no val res. Fins que mori, d'acord amb les creences hindús, romandrà reclosa en un ashram, una espècie de llòbrec gineceu destinat a les vídues, i haurà de pidolar o, fins i tot, prostituir-se per a sobreviure.

història

.........................................................................................
   

Billy Elliot
Daldry, Stephen; [direcció]

F30DAL

La vida del fill d'un miner del nord d'Anglaterra canvia, sorprenentment, quan descobreix el món de la dansa. Decideix canviar les seves classes de boxa per les de ballet. La professora reconeix el talent de Billy i es concentra a ensenyar-li d'amagat del seu pare i el seu germà gran. Quan la família se n'assabenta, li prohibeixen de seguir amb les classes, però la professora el convenç perquè segueixi i es prepari per ingressar a la Royal Ballet School. Una circumstància fa que el pare el vegi ballar i reconeix el do que té el seu fill. Aquest fet marcarà la vida de Billy i de les persones que l'envolten.

experiència

.........................................................................................
   

Buda Explotó por vergüenza. Buda va explotar per vergonya
Makhmalbaf, Hana; [director]
Cameo Media SL

F30 MAK

Sota l’estàtua del Buda que va ser destruïda pel talibans hi ha moltes coves on encara hi viuen famílies. La Baktay és una nena afgana de sis anys que observa amb enveja el seu veí, l’Abbas mentre practica els seus exercicis de lectura. Ella també vol anar a l’escola per aprendre a llegir, però li cal aconseguir els estris fonamentals, un llapis i un quadern. Caldrà que faci un llarg recorregut ple d’obstacles per obtenir els objectes desitjats. Però també s’haurà d’enfrontar amb l’agressió dels nens que juguen a la guerra i a reproduir els comportaments integristes dels adults. Arribar a l’escola per aprendre a llegir no resulta fàcil i quan ho aconsegueix el resultat és decebedor.

violència

.........................................................................................
   

En tierra de hombres
Caro, Niki; [direcció]
Warner Bros

F30 CAR

Pel·lícula inspirada en la història real de Lois Jenson, una dona que, havent sofert assetjament sexual, s'atreveix a denunciar-ho per primera vegada, en els anys 70. La protagonista, inicià un judici en contra de l'empresa minera Eveleth Taconite Co., per tal d'establir una política sobre l'assetjament sexual que permetés una vida i un treball més digne per a les dones que treballaven a les mines de ferro del nord de Minnesota, als Estats Units. Els resultats del judici van canviar la legislació d'aquest país i la seva influència s'ha extès a una bona part del món.

violència

.........................................................................................
   

Football factory
Love, Nick; [direcció]
Aurum

F30 LOV

Estudi del fenomen de la violència en el futbol i la cultura dels homes a Anglaterra. Tommy Johnson és un jove britànic proper a la trentena que viu i treballa només per al futbol, però sobretot, el que més l'interessa és buscar baralles amb els seus amics hooligans del Chelsea contra els equips rivals ja que això els importa més que el veritable esport. Una trobada inesperada amb els seguidors de l'equip rival històric (el Millwall), a les vigílies d'un partit decisiu entre ambdós equips, desemboca en una autèntica batalla campal que farà que el protagonista es faci preguntes i es replantegi la vida.

violència

....................................................................................
   

La boda del Monzón
Naïr, Mira; [direcció]
DeAPlaneta

F30 NAI

Comèdia romàntica ambientada a Delhi. Els membres de la família Verma arriben a l'Estat de Punjab des de tots els punts del planeta per assistir a un casament concertat. Mostra cinc històries interconnectades que exploren els diferents aspectes de l'amor i creuen fronteres geogràfiques, socials i morals. És un retrat de l'Índia actual, del seu complicat teixit social, de les seves riques costums i de la seva realitat més quotidiana. La pel·lícula recull la convivència-confrontació entre tradició i modernitat, el mestissatge que porta als seus habitants a barrejar l'hindi amb l'anglès i al mateix temps es fa ressò de les diferències de estatus econòmics i posicions socials. Va aconseguir un Lleó d'Or al Festival de Venècia de l'any 2001.

història

.........................................................................................
   

Las mujeres de verdad tienen curvas
Cardoso, Patrícia; [direcció]
Cameo Media

F30 CAR

Anna és una noia de 18 anys que té un futur brillant. Està acabant els estudis de secundària i ha conegut un noi que li agrada. És la primera de la seva família que pot plantejar-se d'anar a la Universitat però no acaba de decidir-se perquè està condicionada per l'educació tradicional rebuda en un barri senzill de l'Est de la ciutat de Los Angeles i per la lleialtat a la seva família. La seva mare, Carme, treballa en un taller de costura. Ha tingut una vida molt dura i té posada en l'Anna les seves esperances perquè la faci àvia. La mare té bones intencions, però subestima el caràcter de la seva filla i les seves ganes de canviar el món. El nucli de la història és el procés de maduració de la intel·ligent i rebel Anna.

currículum

.........................................................................................
   

María llena eres de gracia
Marston, Joshua; [director]
Cameo Media S.L.

F30 MAR

Maria és una jove colombiana de 17 anys que viu amb tres generacions de la seva família en una casa molt petita en un poble allunyat de la capital. Treballa traient les punxes de les roses en una plantació de flors. L'oferta d'un treball molt atractiu, en el que fins i tot podrà viatjar a altres països, canviarà la trajectòria de la seva vida. Però lluny del que li han promès, Maria es troba en el món arriscat i despietat del narcotràfic internacional. S'ha de convertir en una "mula" de drogues. La seva missió es converteix en una determinació per sobreviure per aconseguir una nova vida.

història

.........................................................................................
   

Moolaadé. "Protección"
Sembene, Ousmane M; [director]
Cameo

F30 SEM

La vida d'aquest poblet, que podria situar-se en més d'un país africà, es veu trasbalsada pel qüestionament a seguir la tradició, en aquest cas, un ritu centenari, l'ablació genital femenina. És precisament una dona que l'ha patit i té la ferida escrita en el propi cos, Colle Ardo, interpretada magistralment per la periodista Fatoumata Coulibaly, qui decideix acollir a casa seva, sis nenes per protegir-les, paraula a la qual fa referència el títol del film, Moolaade, d'aquest fet. No només això commou aquesta comunitat, sinó també que els més grans i senyors de la tribu, no puguin controlar la influència externa en les ments de les dones, perquè aquestes escolten la ràdio, i decideixen recollir-les totes i dipositar-les en una pila davant de la mesquita per cremar-les.

violència

.........................................................................................
   

Norma Rae
Ritt, Martin; [director]
Twentieth Century Fox

F30 RIT

Norma Rae és una treballadora d'un estat del sud dels Estats Units d'Amèrica, que revoluciona a un poble sencer i descobreix en ella mateixa una força sorprenent. Aconsellada per un sindicalista de Nova York i cada cop més decidida, Norma Rae organitza els seus companys de treball en una lluita per millorar el seu sou i les condicions de treball. Basada en fets reals, Norma Rae és la fascinant història d'una heroïna moderna.

història

....................................................................................
   

Osama
Barmak, Siddiq; [direcció]
Grupo Altafilms; Cameo

F30 BAR

Pel·lícula sobre l'Afganistan i el tracte del règim talibà vers les dones. Un relat que mostra la vida quotidiana d'aquell país i d'aquells anys a través de la mirada d'una nena de dotze anys i la seva mare, que es veuen abocades a la misèria amb l'arribada al poder dels talibans. Amb aquest règim perden el dret a treballar i ja no poden sortir al carrer perquè a la família no hi ha cap home que les pugui acompanyar. La mare i l'àvia decideixen fer passar la nena per un noi, que anomenaran Osama. Aquesta situació terroritza la menuda, angoixada perquè ningú descobreixi un secret que la pot condemnar a mort. En el film s'hi poden entreveure temes com la infància robada, el silenci, la mort, la denúncia de l'extremisme polític i religiós, i la pèrdua de la dignitat de les dones que veuen la vida a través d'un burka perquè el sistema ha deixat de tractar-les com a persones.

violència

.........................................................................................
   

Persepolis
Paronnaud, Vincent; Satrapi, Marjane; [direcció i guió]
Jonu Media; SAV

F30 SAT

Pel·lícula en dibuixos animats, basada en el còmic del mateix títol, que narra la història autobiogràfica d’una nena iraniana en plena expansió de l’integrisme islàmic. A través dels ulls de la precoç Marjane, veiem les esperances d'un poble, trencades després del cop d'estat que va enderrocar el txa de Pèrsia. Els pares de Marjane l'envien a estudiar a Austria, on passa pels canvis propis de l'adolescència mentres combat el fet de ser equipara amb el fonamentalisme religiós i l'extremisme. Posteriorment, veiem el retorn al seu país per estudiar a la Universitat i com, al final, torna a marxar a Europa, definitivament.

història


.........................................................................................
   

Quiero ser como Beckham
Chadha, Gurinder; [directora]
Manga Films

F30 CHA

Jess té divuit anys i els seus pares volen que sigui una encantadora i convencional noia sikh. Però ella només vol jugar al futbol com el seu ídol, David Beckham, l'estrella del Manchester United. Per a Jess, això significa donar-li puntades a una pilota al parc amb els seus amics, fins que la descobreix Jules, una jove que la convida a unir-se a l'equip de futbol femení local. Les noies tenen la mateixa edat i comparteixen els mateixos somnis. Al mateix temps que es va consolidant la seva amistat, l'equip comença a viatjar per jugar en altres ciutats. Però els pares de Jess no entenen res, car no saben de les activitats de sa filla: aspiren a que sigui una bona estudiant de dret i aprengui a cuinar com a bona dona panjabí.

currículum

.........................................................................................
   

Solas
Zambrano, Benito; [direcció i guió]
Filmax

F30 ZAM

A causa de l'ingrés del seu pare en un hospital de Sevilla, Maria es veu obligada a compartir el pis amb la seva mare, vinguda del poble, i a la que no veu des de fa anys. La incomunicació entre dues generacions de dones i les seves diferents actituds davant la vida, són els temes centrals d'aquesta història així com els del pare autoritari, la terrible solitud dels vells en les grans ciutats, les frustracions personals, la insolidaritat, la misèria, i també la lluita per l'esperança i la dignitat de l'ésser humà. És el primer film del jove director andalús.

experiència

.........................................................................................
   

Te doy mis ojos
Bollain, Iciar; [direcció]
Manga films

F30 BOL

Història d'amor d'una parella amb un fill i de les conseqüències que porta la violència domèstica exercida pel marit, en front de la progressiva presa de consciència de la dona que, malgrat tot, viu en un infern de contradiccions sentimentals que afecten les seves relacions socials i familiars.

violència

....................................................................................
   

Thirteen 13. Ya no son unas niñas
Harwicke, Catherine; [direcció]
Fox Searchlight Pictures

F30 HAR

Als tretze anys, la majoria dels adolescents pensen que ho saben tot i que estan en possessió de la veritat. Les amistats influencien molt i els joves no veuen el perill. La vida li dona un gir a Tracy, una bona estudiant de tretze anys, quan Evie, la noia més maca i popular de l'escola, es fa amiga seva i l'arrossega a un món de sexe, assassinats i drogues.

violència

 

   

Anuncios en televisión del Instituto de la Mujer
Instituto de la Mujer
Ministerio de trabajo y asuntos sociales. Instituto de la Mujer

396 ANU

Recull d'anuncis de TV que Instituto de la Mujer va realitzar com a suport de les campanyes desenvolupades en el període de 1985 a 1990, sobre l'embaràs, la planificació familiar, el canvi d'actitud dels homes, la igualtat de drets, les dones europees per a la igualtat, el repartiment de responsabilitats, la prevenció d'embarassos no desitjats i les malalties de transmissió sexual.

llenguatge

.........................................................................................
   

Chicas en movimiento
Bárez, Aitor; [direcció]; Blasco, Pati; [guió i producció]
Instituto de la Mujer

396 BAR

Història de ficció adreçada a les adolescents per animar-les a practicar exercici físic i esport. A partir d'un treball de classe demanat pel professor d'educació física amb el tema: El positiu i el negatiu de l'esport. Alba, la noia protagonista a la que no li agrada fer esport, demana ajut a una seva cosina, que sí el practica. D'aquí surt una nova perspectiva per l'Alba en la forma de veure i viure l'esport. Es mostren els conflictes i els canvis que senten les adolescents amb els seus cossos i la importància de continuar sentint plaer de jugar i poder descobrir en l'esport una alternativa sana i divertida.

currículum

.........................................................................................
   

Coeducación diferencias sin jerarquías
Ministerio de Asuntos Sociales. Institut de la Mujer


396 SAS

Repàs del pensament humà des de les vessants cognitives per a determinar el futur, el resultat de la interacció biològica i el medi social que és el que ens fa com som. A partir d'aquest plantejament històric, molt determinista, defineix a l'ésser humà com una mescla entre realitat i imaginació, amb unes categories biològiques i socials i amb una classificació de la categoria humana per raó de sexe. Aquesta diferència es manifesta bàsicament per escollir una opció de treball, i es valora les sortides i l'escola com a lloc d'ensenyament que ho possibilita. S'entrevista a alumnes per a saber que recorden de certes assignatures i quina professió els hi agrada. Es repassa el protagonisme androcentrista de les 'assignatures, per documentar aquesta diferenciació per raó de sexe en les matèries i en el llibres de text. Es fan unes entrevistes a dones professionals rellevants: Marina Subirats, Dolors Busquets, Encarna Hidalgo, Empar Hurtado, i Maria Lluïsa Fabra. Finalment es donan una resposta a què és la coeducació.


estudi

.........................................................................................
   

Coses de parella
Delgado, Sergi; Fernández, Esther; Triay, Mercè; Capacès, Anna
Companyia Tallers22

396 COS

Com es manifesten les relacions de parella del jovent d'avui en dia. L'obra de teatre posa sobre la taula un model igualitari i un model possessiu i dominant no exent de violència de gènere. Mostra els viatges iniciàtics pel món dels sentiment i les emocions. El desenllaç ens farà descubrir una història plena de passions i desil·lusions, una història que ens confondrà entre l'amor i la dependència a través d'uns personatges, dues parelles veïnes d'escala.

violència

.........................................................................................
   

Decide tus juguetes. Compartir es divertido
Instituto de la Mujer
Ministerio de trabajo y asuntos sociales. Instituto de la Mujer

396 DEC

Proposa una reflexió i una crítica sobre els aspectes més essencials del joc, la joguina i la publicitat, tot afavorint una acció positiva que modifiqui els estereotips i actituds sexistes presents en el joc i en la publicitat de les joguines. Les imatges han estat extretes dels dos-cents vint-i-dos anuncis publicitaris de joguines, emesos per les diferents cadenes de publicitat de l'estat durant la campanya de Nadal 1992-93. Potser el més important és que amb aquestes imatges s'ofereix la possibilitat, no només de "veure la publicitat", sinó "d'aprendre a llegir" la publicitat.

estudi

....................................................................................
   

El sueño imposible
Jorgenson, Tina; ; Doubkova, Dogmar;
Kratky Films de Praga/Naciones Unidas

396 GEO

Conte en dibuixos animats que escenifica els estereotips dels rol masculí i femení en la societat masclista tradicional. Es pot observar el comportament de l'esposa i la filla en oposició a l'espòs i el fill en ambients tant diversos com la quotidianitat de la feina casolana, en el treball, en la remuneració, en l'oci. Un cop acabat el dia, la dona somnia una vida on es comparteixen les tasques. El despertador la desperta del seu "somni impossible?".

currículum

.........................................................................................
   

Explotación sexual y trata de mujeres
Sasiain, Itxaso; Mateos, Almudena; [guió i direcció]
Instituto de la Mujer; Associación EnMovimiento

396 EXP

Documental sobre el Congrés Internacional "Explotación sexual y trata de mujeres" celebrat a Madrid l'octubre de 2005. Conté dues parts. A la primera es tracten temes relacionats directament amb la prostitució: qui hi està, qui es beneficia, la violència, la sexualitat, per què existeix, és una opció social?, la regularització, què succeeix a Suècia, relació entre patriarcat i prostitució, què la normalitza, què s'està fent i què es pot fer. S'explica que la gran majoria de prostitutes són immigrants i que pateixen un tràfic d'éssers humans orquestrats per xarxes internacionals. A la segona part, titulada galeria de veus, s'exposen les opinions, els sentiments i pensaments de diverses dones que han treballat amb prostitutes i fan de testimonis de les seves vides.

violència

.........................................................................................
   

Identidad individual y coeducación
Ministerio de Asuntos Sociales. Institut de la Mujer


396 IDE

Divulgació sobre els resultats aportats per la Dra Smith a través de la investigació del diferents estadis de creixement dels nadons fins als 7 anys per aconseguir demostrar que ens relacionem diferentment si es de sexe home o dona. Aporta exemples dels estereotips més usuals, i a partir dels 3, 4 i 5 anys ho introdueix mitjançant l'estudi del joc, finalment entre el 6 i 7 anys, amb l'evolució del jocs de l'atzar, i les possibles correccions que es poden donar després d'una escolarització que sigui sensible i adopti solucions per desfer la transmissió patriarcal que encara dona l'escola contemporània. La incorporació de la dona a la cultura i a una societat més igualitària en tots els aspectes: treball, oci, temps de lleure, esport, relacions afectives, vida social, etc. està modificant la societat.

estudi

.........................................................................................
   

L'amor ha de ser lliure. Campanya de prevenció i sensibilització contra la violència masclista
Institut Català de les Dones
Generalitat de Catalunya. Institut Català de les Dones

396 AMO

Campanya institucional publicitària contra la violència de gènere adreçada a noies i nois. Amb la finalitat de fer arribar al jovent un missatge d'alerta per tal que s'allunyin de les conductes possessives, de gelosia, de baralles, del control i de l'agressivitat que apareixen sovint en les primeres relacions sentimentals i que la cultura tradicional ha justificat com a inherents a la passió amorosa i socialment acceptables entre la població masculina.

violència

.........................................................................................
   

Mujeres de hoy 2005
García Sánchez, J.L; Barahona, Pilar; Ruiz Moreno, J.M; Donis, Júlia; [guió]
Instituto de la Mujer; Instituto de RTVE

396 MUJ

Presenta quatre capítols amb situacions diverses per les que passen les dones al llarg de la vida. A l'adolescència, diverses joves expliquen les diferencies de tracte en relació als nois amb que es troben a la família, l'institut i la societat en general. Parlen de les seves relacions familiars, del descobriment del propi cos, de l'amor, del despertat sexual i la prevenció... En el segon capítol s'entrevista a dones conegudes socialment per les seves activitats personals i professionals, s'analitza l'envelliment de les dones i les situacions a les que s'han d'enfrontar en la societat d'avui, així com les sortides socials a les que poden accedir per tal de que envellir no sigui un trauma, sinó un procés biològic natural. El tercer capítol mostra com les dones amb discapacitats es preparen com qualsevol altra persona, adaptades a les noves tecnologies i assumint reptes socials. El quart capítol tracta de la violència de gènere, a partir dels testimonis de tres dones maltractades que expliquen el seu procés de recuperació personal i laboral.

experiència

....................................................................................
   

No pots apallissar una dona!; You can't beat a woman!
Singer, Gail; [direcció]; National Film Board of Canada
Ajuntament de Barcelona; Institut d'Educació; CIRD

396 GAI

Reportatge poc convencional sobre la violència soferta per les dones, seguint-ne la vida d'algunes d'arreu del món (Canadà, Rússia, Sud-Àfrica, Japó, Israel o Xile). La vida de cadascuna d'aquestes dones és mostrada dins del propi entorn social, cultural i polític, amb imatges i sons de cada lloc. El film presenta una perspectiva provocadora sobre l'aplicació a les dones de la declaració universal dels drets humans. En cada relat s'evoca la sortida positiva. Utilitza seqüències dels anys 70, observacions personals, escenes de violència amb músiques amables dels anys 50 i un cert sentit de l'humor per plantejar la qüestió bàsica: Per què existeix aquest fenomen? Aquest vídeo sobre la vida quotidiana, carregat d'emoció, pot servir per iniciar un diàleg amb el jovent sobre les conseqüències de la violència.

violència

.........................................................................................
   

Prevenir la violencia construyendo la igualdad
Díaz-Aguado, M. José; [guió; realització]
Ministerio de Asuntos Sociales. Instituto de la Mujer

396 PRE

El vídeo té com a objectiu conéixer fins a quin punt s'ha superat el sexisme i el risc de la violència de gènere entre les i els adolescents i desenvolupar un programa d'intervenció. Parteix de la idea que l'educació és la clau per prevenir la violència i s'hauria d'incloure dins el currículum escolar. A través d'una metodologia activa de treball, mitjantçant l'aprenentatge cooperatiu, des de projecció de vídeos, treball en petit grup, debats del grup classe, discusió entre ells, contrastar opinions, aprendre que hi ha diferents punts de vista i arribar a acords, posar a l'alumne en situacions d'impacte emocional per tal d'ajudar als adolescents a construir una societat menys sexista i violenta i més igualitària.

violència

.........................................................................................
   

Ritos iniciáticos
Sendón, Victoria; [realització guió]; Alba, Teresa; [guió]
Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales. Instituto de la Mujer

396 RIT

Planteja el problema del sexisme en l'adolescència. La tesi inicial és: els adolescents i les adolescents, malgrat cerquin i comparteixin les mateixes afeccions i la mateixa vida, tots passen per uns ritus iniciàtics que els identifiquen amb els models socials que defineixen la feminitat i la masculinitat. Una noia adolescent pregunta a l'espectador adult què en pensa del noi i la noia adolescent. Acaba amb una qüestió per resoldre: Com canviar els ritus iniciàtics actuals?

currículum

.........................................................................................
   

Silencioses i en Palaus. Dones rurals a Tunísia
Mapasonor
Generalitat de Catalunya; Institut Català de la Dona

396 SIL

Presenta la realitat quotidiana de les dones tunisianes en un entorn rural, amb fortes tradicions del món arabomusulmà. Dones i homes, joves i velles que parlen del seu paper en la família, dels rols diferents entre home i dona, de la seva feina i dels seus sentiments, que ens expliquen com es pacten els casaments... Dones, però, que també expressen el seu rebuig a aquesta situació de manera trista, emotiva, en ocasions només amb la mirada, però sempre serena i digna. El film és un document de gran valor etnològic, però sobretot és una peça cinematogràfica fresca, viva, directa, filmada de forma creativa i intel·ligent. Document valuós per treballar la coeducació i la diversitat a les escoles.

història

.........................................................................................
   

Soraya, Nadjet i les altres
Vernhes, Béatrice
Diputació de Barcelona; Ajuntament de Barcelona

396 VER

Documental sobre el moviment feminista en barris perifèrics de ciutats franceses. Mitjançant entrevistes a dones i imatges del treball de l'associació "Ni putes, ni submises" es fa un anàlisi de la realitat en diferents àmbits: el feminisme, drets de la dona, la història de la immigració, les tradicions, globalització, etc. Soraya, Nadjet i altres membres del col·lectiu són les protagonistes del documental.

història

....................................................................................
   

Talla amb els mals rotllos. Per unes relacions lliures de violència
Intitut Català de la Dona
Generalitat de Catalunya

396 TAL

Campanya institucional contra la violència de gènere adreçada a noies i nois. Consta de dos espots publicitaris que representen situacions de la vida quotidiana on s'utilitza violència verbal entre una parella de joves. S'insisteix molt en posar en evidència la violència verbal, la gelosia i l'afany de possessió per part dels nois en les relacions amb la seva parella. La tercera part del DVD mostra un grup de nois i noies que parlen de la campanya i expressen la seva opinió sobre la violència de gènere, especialment entre joves.

violència

.........................................................................................
   

Vaqueros y princesas
Ministerio de Asuntos Sociales. Instituto de la Mujer


396 VAQ

La cinta tracta de respondre a una pregunta cabdal sobre coeducació: l'escola és una institució sexista?. Es fan unes entrevistes i un discurs posicional per a solucionar la discriminació existent per raó de sexe i el paper i funció de l'escola com a transmissió del model sexista de la societat actual. Es fa un repàs a les actituds sexistes del professorat, dels llibres de text i les concepcions biològiques de l'alumnat: es neix dona o s'aprèn?... Els entrevistats són la Marina Subirats, professora de sociologia i a en Paco Riba, professor de tennis a Girona. El vídeo acaba amb una moral de modernització dels estereotips mitjançant la tècnica i el progrés i ens demana quin món deixem per a les nenes i els nens.

estudi

 

 
   

48 dones escriptores
Carré, Antònia; Llinàs, Conxa
Departament de Dinàmica Educativa de l'Ajuntament de l'Hospitalet

396 CAR

Recorregut per la història de la Literatura, tot mostrant les escriptores que han semblat més representatives de la seva època i dels diferents corrents artístics. Es tracta d'una aproximació al perfil humà i literari de 48 dones escriptores a través d'un retrat i una breu fitxa informativa. Comença per les escriptores més antigues, històricament parlant, i acaba per escriptores actuals, diferenciades pels diferents corrents artístics.

història

.........................................................................................
   

Carpeta coeducadora. Materials per a l'ESO
Dolcet, Antònia; Egea, Rosa; Espurz, Sílvia; Gil, Fabiola; Gómez, Mercè
Departament d'Ensenyament; Institut Català de la Dona

396 CAR

Propostes per incloure en el Projecte Educatiu de Centre activitats que facilitin la sensibilització envers la desigualtat entre nois i noies. Està dissenyada per ser utilitzada als diferents nivells d'ESO. El material està organitzat en quatre blocs que es corresponen als quatre cursos de l'ESO. L'eix temàtic de cada bloc es: 1.- Treball domèstic; 2.- Estereotips i publicitat; 3.- Sexualitat i afectivitat; 4.- Orientació professional. Dins cada bloc les activitats s'estructuren en apartats i per a cada activitat hi ha unes orientacions adreçades al professorat que inclouen: objectius, suggeriments, possibles ampliacions des de les àrees curriculars i en alguns casos, annexos o bé suport audiovisual. La carpeta conté també una bibliografia general i bibliografies específiques per cada apartat.

currículum

.........................................................................................
   

Com elles
Lledó, Eulàlia; Miralles, Mercè; Otero, Mercè; Ribelles, Lola
Laertes

80(07)COM

Aquest llibre del professorat del projecte "Com elles" aplega tres crèdits per al segon cicle d'ESO de l'àrea de llengua i literatura catalana: "Escriure com elles" és dedicat bàsicament a la llengua escrita. "Parlar com elles" tracta la llengua oral. I "Elles i la seva obra" pretén familiaritzar l'alumnat amb els trets fonamentals dels principals gèneres literaris. L'objectiu comú d'aquest tres crèdits és el de potenciar la coeducació i afavorir una concepció no androcèntrica de la cultura i, més concretament, de la llengua i de la literatura

llenguatge

....................................................................................
   

Construir l'escola coeducativa. La sensibilització del professorat
Bonal, Xavier; Tomé, Amparo
ICE; Universitat Autònoma de Barcelona

396 BON

Construir l'escola coeducativa planteja els objectius i les fases de la metodologia, així com les condicions fonamentals relatives a l'organització escolar: la constitució d'un grup de treball, la seva coordinació, la seva articulació amb la resta del claustre, etc. A la segona part, es reflecteix com pot prendre consciència el professorat de la desigualtat sexual a l'escola, per tal de desenvolupar la primera fase de la metodologia. Aquest procés s'il·lustra en dos àmbits de la vida escolar: un curricular (les ciències i les matemàtiques) i un altre transversal (l'agressivitat a l'escola). Amb això es vol proporcionar instruments d'investigació bàsics que siguin útils per tal de conèixer millor les manifestacions visibles i les invisibles del sexisme.

currículum

.........................................................................................
   

Contar cuentos cuenta en femenino y en masculino
Mateos Gil, Almudena; Sasiain Villanueva, Itxaso; Carretero, Mónica
Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales. Secretaría General de Políticas de Igualdad. Instituto de la Mujer

396 CUA

Guia de recursos per utilitzar el conte com a eina de transmissió d'uns valors i una cultura no sexista. Proposa una mirada crítica davant la presència de discriminació de gènere en la literatura infantil i juvenil i dóna pautes per treballar a l'aula i fer aquest anàlisi amb els alumnes de 6 a 14 anys. Recull també activitats per afavorir el procés de creació literària incorporant una actitud crítica davant d'aquesta forma de discriminació. Com a annex presenta una selecció bibliogràfica de contes i una fitxa amb disset punts de reflexió per identificar elements sexistes en els contes.

llenguatge

.........................................................................................
   

Cómo orientar a chicos y chicas
Instituto de la Mujer
Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales; [Madrid]

396 CUA

Orientació per al professorat sobre com abordar dins de l'aula la diferència sexual. S'analitzen les vivències de cada sexe de manera que ajudin l'alumnat en la seva formació com a dones i homes, per a la vida, l'estudi i el treball.

currículum

.........................................................................................
   

Educació no sexista
Codina Olivé, Pilar; Cortada Andreu, Esther; Roset Fàbrega, Montserrat;
Graó

396 COD

Recull d'experiències realitzades en vuit centres educatius i a diferents nivells per dur a terme una educació no sexista. Les autores pretenen amb la presentació d'aquestes propostes donar elements de reflexió i debat sobre el que es fa, en quin sentit es fa i cap on ens pot portar.

experiència

.........................................................................................
   

El misterio del chocolate en la nevera
Cerviño Saavedra, Mª Jesús; Calzón Álvarez, Juan
Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales. Instituto de la Mujer

369 CUA

Proposta didàctica per a l'alumnat de primària amb l'objectiu de treballar el valor dels coneixements quotidians i les relacions de convivència a casa. Proposa activitats relacionades amb 6 contes curts que presenten situacions diàries i que posen de manifest la importància de l'organització, la planificació, la higiene, el respecte i la col·laboració entre les persones que conviuen a casa.

experiència

....................................................................................
   

Els paranys de l'amor. Materials per treballar la prevenció de relacions abusives amb adolescents i joves
Garcia Salomon, Montserrat
Octaedro

396 GAR

Aquest llibre està estructurat en tres blocs. El 1r bloc reflexiona al voltant del fenomen de les violències i el paper dels agents enculturitzadors en el seu aprenentatge de la prevenció de les violències envers les dones i de les relacions personals travessades per l'abús. El 2n bloc explica detalladament els Tallers de Prevenció de Relacions Abusives (TRPA) adreçats a adolescents i joves: estereotips i identitats de gènere; la idealització de l'amor; indicadors de relacions abusives; el fenomen de la violència, conductes agressives i les violències envers les dones; posicionament personal davant el fenomen de la violència envers les dones. Un 3r bloc presenta una relació de centres i entitats que disposen de materials sobre les violències, bibliografia i webs d'interès.

violència

.........................................................................................
   

Escriure com elles
Lledó, Eulàlia; Miralles, Mercè; Otero, Mercè; Ribelles, Lola
Laertes

80(07)ESC

Crèdit de l'àrea de llengua i literatura catalana per a 2on cicle d'ESO. L'objectiu fonamental d'aquest crèdit és ajudar l'alumnat en la producció de textos escrits. Les propostes que es fan deriven de la convicció que per aprendre a escriure cal posar-se a escriure. Les tres unitats que es presenten en aquest crèdit versen sobre el text epistolar: la carta personal, el text d'instruccions i el text argumentatiu. Les activitats d'aprenentatge proposades es desenvolupen a partir d'una carta de la Mercè Rodoreda en la primera unitat, una recepta de cuina a la segona unitat i un text del "Dietari de Prudències" de la Maria Aurèlia Capmany.

llenguatge

.........................................................................................
   

Esports, dones i llengua 3. Manuals d'aprenentatge
Unió de Federacions Esportives de Catalunya
Unió de Federacions Esportives de Catalunya

396 LLE

El llibre forma part d'una sèrie de cinc volums dedicada a analitzar la presència de les dones i els homes en la llengua, a partir d'un ampli i diversificat ventall de documents que tracten diversos aspectes relacionats amb l'esport. En aquest tercer volum s'analitzen tres documents relacionats amb l'aprenentatge de tres esports diferents: un manual d'aprenentatge d'esquaix, un document d'introducció a les curses d'orientació, i un manual d'aprenentatge d'hípica.

llenguatge

....................................................................................
   

Guia de coeducació per als centres educatius: pautes de reflexió i recursos per a l'elaboració d'un projecte de centre
Roset Fàbrega, Montserrat; Pagès Heras, Eugènia; Lojo Suàrez, Mirta; Cortada Andreu, Esther
Institut Català de les Dones; Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya

396 EIN

Guia adreçada al professorat i equips directius amb l'objectiu d'ajudar a la implantació d'un model de centre coeducatiu. Es recullen idees que poden orientar la pràctica docent, tot facilitant la reflexió conjunta en l'àmbit de centre. S'ofereixen recursos que aporten exemples, experiències, bones pràctiques, marcs conceptuals i continguts amb la finalitat d'incorporar a la docència tots els referents culturals i històrics de l'entorn, reconèixer en els currículums la perspectiva de gènere i de les dones i el lideratge femení que hi ha hagut en determinades àrees del coneixement. La guia està organitzada en set capítols: 1-Què significa parlar avui de coeducació?. Estat de la qüestió; 2-Com ens autodefinim? Quins són els nostres objectius? El model educatiu de centre; 3-Quin llenguatge utilitzem? Àmbit de la comunicació; 4-Com ens organitzem? Àmbit de la convivència I; 5-Quin tipus de relacions afavorim? Com orientem l'alumnat? Àmbit de la convivència II; 6-Quins continguts ensenyem? Quins materials utilitzem? Àmbit curricular; 7-Com ensenyem? Àmbit de la metodologia i la pràctica docent. Finalment s'inclou un glossari i una selecció bibliogràfica i de recursos pedagògics.

currículum

.........................................................................................
   

Guía para chicas
Urruzola, María José
Maite Canal

396 URR

Pretén oferir alguns criteris generals per ajudar a les noies a superar l'estereotip de dona dissenyat amb criteris i interessos sexistes, recuperar els seus drets i defensar-los, i a elaborar el seu propi projecte global de vida, en funció de les seves capacitats, gustos i possibilitats. Així es donen pautes de comportament en relació a la convivència a la llar, a l'escola, al carrer, a l'amor, l'oci, i la professió, entre d'altres. Inclou una sèrie de pautes metodològiques perquè els educadors puguin convertir aquesta guia en un instrument educatiu.

curriculum

.........................................................................................
   

Història de les dones als Països Catalans al segle XX
Climent, Eliseu; [editor]; Nash, Mary; [directora]
El Temps

396 HIS

Estudi sobre les dones al llarg del segle XX. Es tracten diferents aspectes que ajuden a completar la història d'aquest segle tenint en compte les dones, ja que normalment no se'n parla gaire d'elles en els estudis històrics. Els temes que es tracten són: La condició social de les dones a començament del segle XX; Feminisme i presa de consciència de les dones; Dones treballadores i obrerisme; Les dones ciutadanes: La Segona República; Lluitadores antifeixistes: les dones a la Guerra Civil; Les dones sota el franquisme; Transició democràtica i moviment d'alliberament de les dones; Feminisme i moviment internacional de les dones.

història

.........................................................................................
   

La actividad científica en la cocina. Educación primaria
Solsona Pairó, Núria
Ministeri de Treball i Afers Socials; Institut de la Dona; [Madrid]

396 CUA

La reflexió sobre els sabers domèstics de les dones presenta a l'alumnat una sèrie de valors i signes que són diferents dels que s'han assignat tradicionalment a la masculinitat i a la feminitat. Aquesta proposta d'aprenentatge se centra en les feines de la casa que s'articulen al voltant d'una sèrie de fenòmens que tenen la seva explicació en la física i en la química, presents en el currículum escolar. La relació entre coneixement quotidià i el coneixement científic no pot ser excloent. A partir d'aquest enfocament fa una proposta metodològica i presenta diferents blocs d'activitats.

currículum

.........................................................................................
   

Las actitudes del profesorado ante la coeducación. Propuestas de intervención
Bonald, Xavier;
Graó;

396BON

El llibre és una anàlisi sociològica del paper del professorat en el procés de canvi educatiu, concretament el paper del professorat com agent de canvi en l'àmbit específic de la coeducació. L'autor intenta aprofundir en dos àmbits d'investigació: l'estudi del paper de l'escola en la reproducció de les desigualtats socials, i la participació de la sociologia en els processos d'investigació - acció educativa. Pretén aportar conceptes i ser un material de referència útil per al professorat que estigui interessat en una educació més igualitària i alhora ser un instrument que estimuli la reflexió i el debat sobre com l'escola pot combatre les desigualtats socials, sexuals i culturals.

estudi

....................................................................................
   

Les dones a la Història Contemporània. Materials i eines didàctiques
Ibero, Alba
Departament d'Ensenyament; Institut Català de la Dona

396 IBE

Recopilació de textos i d'altres materials didàctics per a la introducció, en la pràctica docent quotidiana, de la Història de les Dones a l'Època Contemporània, oferint una visió alternativa de la història i incorporant l'aportació de les dones al desenvolupament de la humanitat. És una obra adreçada al professorat com a material de consulta i és complementària a "Les Dones a la Història Contemporània. Materials per a l'elaboració d'un crèdit variable", complementarietat que determina que s'hagi mantingut la mateixa estructura dels continguts, afavorint l'ampliació i l'intercanvi dels materials d'ambdues. El dossier incorpora tota una sèrie de recursos didàctics (antologia de textos, il·lustracions, dades estadístiques, biografies, col·lecció de diapositives...) que són documents de l'època i fragments de textos representatius dels darrers estudis històrics sobre la vida de les dones en aquest període històric, segles XIX i XX, especialment en el nostre país.

història

.........................................................................................
   

Los saberes de cada dia
Calzón Alvarez, Juan; Cerviño Saavedra, María Jesús
Instituto de la Mujer; [Madrid]

396 CUA

Aquesta proposta didàctica té diversos objectius. El primer és induir l'alumnat a reflexionar sobre la diversitat de tasques que es desenvolupen dins de les llars i que tenen com a finalitat la satisfacció de les necessitats quotidianes de les persones que hi viuen. El segon és fer conscient l'alumnat de la importància d'aquestes activitats quotidianes i la relació que tenen amb la qualitat de vida. El tercer és transmetre un model d'organització de les tasques quotidianes basat en la corresponsabilitat de totes les persones que se'n beneficien. Els àmbits treballats són l'alimentació, la higiene, el manteniment de l'entorn, la cura de les persones, l'autonomia en la gestió de l'oci, i la gestió del pressupost familiar. Las propostes didàctiques estan plantejades per ser tractades de manera interdisciplinària. També conté apartats sobre les aportacions que les dones han fet i fan als sabers domèstics.

currículum

.........................................................................................
   

Pautes d'observació per a l'anàlisi del sexisme en l'àmbit educatiu
Subirats, Marina; Tomé, Amparo
Institut de Ciències de l'Educació. Universitat Autònoma de Barcelona

396 SUB

Vivim en una cultura que presenta trets adrocèntrics. Això significa que estableix els seus models de comportament en funció de les necessitats i les activitats pròpies dels homes alhora que ignora o menysté les activitats específiques de les dones. La institució escolar participa dels valors sexistes i androcèntrics de la nostra societat. Aquests trets poden observar-se en tots els àmbits de la vida escolar. Per tal de fer-los visibles, les autores han elaborat unes pautes d'observació de l'activitat escolar referents a l'ús del llenguatge oral i escrit, les relacions interpersonals, la utilització dels espais.

currículum

.........................................................................................
   

Projecte ECO. Material per a l'estudi no androcèntric de la literatura
Lledó, Eulàlia; Otero, Mercè
Departament de Dinàmica Educativa de l'Ajuntament de l'Hospitalet;

396 LLE

Selecció d'escriptores catalanes d'èpoques i gèneres diferents amb l'objectiu d'oferir materials per superar qualsevol posició androcèntrica en l'ensenyament de la literatura. De cadascuna de les autores es fa una breu biografia i una descripció de la seva obra. També es presenten uns fragments de prosa, assaig o poesia i, finalment, unes propostes de treball per fer amb l'alumnat.

llenguatge

.........................................................................................
   

Relaciona: Una propuesta ante la violencia
Hernández Morales, Graciela; Nogueiras García, Belén; Serrato Azat, Gloria;
Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales. Instituto de la Mujer

396 CUA

Recull d'articles i experiències que s'emmarquen en el projecte "Relaciona" contra la violència domèstica. L'objectiu d'aquest projecte és promoure la reflexió sobre la violència en els centres educatius i donar suport al diàleg i a les maneres d'educar en el reconeixement i la valoració de la diferència. Descriu el projecte i llista les escoles que hi han participat durant el curs 1999-2000. Es presenten diferents experiències i reflexions relacionades amb la prevenció la comunicació, les relacions i la tolerància.

violència

....................................................................................
   

Tomar en serio a las niñas
Hernández, Graciela; Jaramillo, Concepción; Cerviño, María Jesús
Instituto de la Mujer

396 TOM

Guia sobre el tractament de la diferència sexual i la prevenció de la violència contra les dones. Reflexions organitzades a partir de tres eixos: els cossos sexuats, allò simbòlic i les relacions. Tracta temes com el respecte al cos i a l'expressió, la capacitat de les construccions simbòliques per a transformar la realitat i la necessitat d'identificar conductes violentes i nocives però tolerades. Ofereix eines per observar la quotidianitat d'una manera crítica i per actuar afavorint el desenvolupament, el respecte i les relacions simètriques.

currículum

.........................................................................................
   

Unidades didácticas para secundaria X: Korfbal y Fútbol americano. Coeducación y cooperación
Padró López, Francesc; Arderiu Antonell, Meritxell; Cumellas Riera, Montserrat;
INDE Publicaciones

796.32 UNI

Es centra en dos esports col·lectius: el korfbal i el futbol americà, que, segons els autors, constitueixen un excel·lent recurs educatiu per a treballar la cooperació i fomentar la coeducació, entre d'altres aspectes. El llibre està estructurat en tres parts: un marc teòric comú amb objectius, criteris d'avaluació, continguts, seqüenciació i metodologia, i avaluació. Tot seguit, un segon apartat dedicat al Korfbal, incloent-hi al final una proposta didàctica, i, finalment, un tercer apartat que introdueix el segon esport escollit, el futbol, sobre el qual també s'afegeix una proposta metodològica. Amb les corresponents adaptacions es poden aplicar fàcilment al 3er cicle de Primària i també a Batxillerat

currículum

.........................................................................................
   

Violencia de género y currículum. Un programa para la mejora de las relaciones interpersonales y la resolución de conflictos
Barragán, Fernando; [coordinació]; de la Cruz, Juan M; Doblas, José J; Padrón, M.
Aljibe

396 VIO

Guia amb activitats curriculars sobre la violència de gènere. La primera part recull orientacions teòriques sobre masculinitat i violència de gènere, els tipus de violència i les teories explicatives d'aquesta, així com algunes característiques d'interès sobre l'adolescència i també una proposta d'objectius, continguts i metodologia. La segona part inclou les orientacions pràctiques, activitats i material, per a treballar els temes del llibre. Les propostes són el resultat de la cooperació entre professorat de secundària i professorat universitari de la Universitat de la Laguna i amb la participació de l'Institut de Sexología de Màlaga. Conté també un glossari de termes, un recull de pàgines web i la bibliografia.

violència

.........................................................................................
   

¿Todo por amor? Una experiencia educativa contra la violencia a la mujer
Sanchis Caudet, Rosa
Rosa Sensat

396 SAN

Està format pels relats i les valoracions de l'alumnat que han passat per les classes d'educació afectiva i sexual de l'autora del llibre en un IES del país valencià. Reflecteix el saber teòric i les discussions de classe durant quinze anys d'estudi i treball a l'IES. Fa una radiografia de la manipulació moral que el patriarcat ha comès amb les persones, en especial amb les dones i la violència exercida contra elles. Alhora, mostra clarament com la llavor dels principis patriarcals arrela en les creences i els sentiments del jovent.

violència

 

   

Alimentació, model estètic femení i mitjans de comunicació. Com formar alumnes crítics en educació secundària
Raich, Rosa M.; Sánchez, David; López, Gemma
UAC; UAB; Graó

613.2 RAI

Programa dirigit a prevenir o reduir els comportaments no saludables relacionats amb l’alimentació i el control de pes, així com a millorar l’autoestima corporal dels adolescents. El programa es divideix en tres unitats temàtiques: Model estètic femení, El model estètic femení i els mitjans de comunicació i Alimentació i nutrició. Per a treballar-les a l’aula es poden fer servir tres presentacions que es troben al CD-Rom, una per a cada unitat temàtica, que són les exposicions que ha de fer el professorat i que ha de visualitzar l’alumnat. Els tres quaderns es corresponen a les tres guies d’ús que contenen tota la documentació i informació necessària per dur a terme les exposicions i donen pautes sobre la sessió. Finalment, en el CD-Rom també s’hi troben els documents i materials relacionats amb les activitats que es faran i que s’hauran de duplicar i distribuir entre l’alumnat.

currículum

....................................................................................
   

Claus coeducatives. Millora de les competències professionals del professorat de l'ensenyament no universitari
Secretaria de la Mujer de la Federación de Enseñanza de CC.OO.; Belda, Maribel; Bofill, Rosa; Martínez, Águeda; [versió catalana]
Federacions d''Ensenyament de CC.OO. de les Illes Balears, de Catalunya i del País Valencià

396 CLA

Recull un curs sobre coeducació adreçat al professorat d'educació infantil, primària i secundària. Pretén aportar els elements teòrics bàsics que possibilitin l'anàlisi i la comprensió dels elements discriminatoris que perviuen en l'àmbit educatiu, facilitar pautes perquè cada docent estableixi la seva pròpia estratègia coeducativa en la pràctica docent i motivar i animar el professorat perquè se senti implicat en el canvi cap a un model d'escola coeducativa. Els continguts s'estructuren en 4 mòduls. El mòdul 1 conté els elements d'anàlisi i els conceptes necessaris per comprendre les bases en què se sustenta la discriminació per raó de sexe. Amb el desenvolupament del mòdul 2 es condueix el professorat cap a l'anàlisi dels mecanismes de transmissió del sexisme dins l'escola mixta. El mòdul 3 proporciona orientacions pràctiques per integrar la coeducació en la gestió i organització del centre, en la programació i en el desenvolupament d'activitats didàctiques. El mòdul 4 proposa la planificació i la concreció d'una proposta de treball a fer al centre i a l'aula.

currículum

.........................................................................................

Formació per a la igualtat en els programes de transició. Un enfocament integrat de gènere
Lojo, Mirta
Generalitat de Catalunya

396 FOR

Publicació que pretén donar eines i materials didàctics al professorat que treballa en programes d'iniciació professional per incorporar un enfocament integrat de gènere en els accions formatives. S'organitza en sis blocs: el primer parla del Pla de transició al treball com a context d'aplicació del projecte. El segon fonamenta la proposta d'intervenció. El tercer presenta els objectius i la metodologia de la proposta formativa per al professorat. El quart i cinquè proporciona eines i activitats i en el sisè es proposa l'avaluació i valoracions finals del projecte.

currículum

........................................................................................
   

Germanes de Shakespeare: la literatura des de la llibertat
Cunillera Mateos, Maria Lluïsa
Generalitat de Catalunya. Departament d'Educació

396(07) CUN

L'autora aposta per un canvi de mentalitat que incorpori a la vida escolar el món femení, en els currículums, en la incorporació dels sabers domèstics i les habilitats de cura i atenció, en un model de coneixement no androcèntric que recuperi l'autoritat femenina en la construcció de sabers, que valori els sentiments i les emocions, que doni centralitat a les capacitats relacionals. Presenta una programació completa de literatura d'escriptores catalanes, impartida en una matèria optativa de batxillerat. Aquesta programació està estructurada en 9 unitats. Cada unitat presenta una autora catalana contemporània, posada en diàleg amb una o més escriptores. Es treballa un tema a partir de la lectura d'un text inicial d'una escriptora, que es converteix en el punt de partença del treball literari; es presenten altres textos de la mateixa autora i, a continuació, es relaciona amb altres escriptores de les quals també se n'inclouen textos i activitats didàctiques.

currículum

.........................................................................................
   

Gènere. Secundària i batxillerat
Solà, Josep; Campano, Pilar; Pedra, Carmen; Obiol, Imma
Educació Sense Fronteres

396 GEN

Els quaderns solidaris són uns materials didàctics que tenen com objectiu proporcionar elements per a l'educació en valors com la cooperació, la solidaritat i la igualtat. Aquest material es pot adaptar per a l'educació no formal. Mitjançant diferents activitats, a partir de textos, visualització de diapositives i qüestionaris, es pretén que l'alumnat tingui l'oportunitat de reflexionar i treballar sobre l'evolució de la dona i el seu paper en les diferents societats, tant dels països del Nord com del Sud. Formen el dossier 4 fullets: Introducció; La creació de la dona (primer cicle); Les dones en països del Sud (segon cicle); La dona, al Nord o al Sud, protagonista d'un canvi (Batxillerat)

currículum

.........................................................................................
   

Premios Irene 2007. La paz empieza en casa
IES Señorío de Guardo;[Palencia]; IES Martín García Ramos; [Albox, Almería]; IES Chapela; [Pontevedra]; IES Montserrat Roig; [Sant Andreu de la Barca, Barcelona]; Aula externa del centro socioeducativo Es Pinaret; [Mallorca];
Ministerio d'Educación, Política social y deporte

ESBORRAR

Els Premis Irene convocats pel Ministeri d'Educació i Ciència sota el lema "La paz empieza en casa", tenen la finalitat de fomentar, des del sistema educatiu, la prevenció de la violència contra les dones. S'han premiat experiències educatives, pautes d'actuació, materials curriculars i de recolzament, propostes pedagògiques i treballs innovadors que poden contribuir a prevenir i eradicar les conductes violentes i a promoure la igualtat i la cultura de la pau.

violència

 

   

Les dones dins la història de Catalunya. Joc didàctic
Gabinet d'Investigació Didàctica Educativa Aplicada
Institut Català de la Dona

396DON

El joc pretén donar a conèixer els aspectes més significatius de la vida de les dones de Catalunya des de l'Edat Mitjana fins a la transició democràtica. Valora l'aportació de les dones en l'evolució de la societat i estimula una reflexió crítica sobre els valors socials i la problemàtica de la desigualtat en el món actual a partir de l'anàlisi de l'experiència històrica de les dones. Les targetes del joc contenen preguntes i imatges. La finalitat del joc és reunir 12 imatges de temes diferents; les imatges s'obtenen contestant correctament les preguntes. Els temes són: La dona a la Catalunya Medieval i Moderna; El treball de les dones; Dona i conflictivitat social; Dona i trajectòria de vida; Cap a la consolidació de la dona moderna; El sorgiment del feminisme; Educació, cultura i lleure; Les dones a la guerra civil; La dona sota el franquisme; El feminisme dels anys setanta; Catalanes contemporànies il·lustres; Les dones en el món.

història

 

       Selecció d'articles de revistes que parlen de coeducació