EXPERIÈNCIES

Espai reservat per les activitats i experiències que es vagin portant a terme als centres.

Al CEIP Can Puig han realitzat diferents activitats:

Enguany a la majoria d’escoles de Banyoles s’ha portat a terme el  projecte sobre el Marroc. A la nostra escola aquest ha estat anual i  tots els cursos des de P3 fins a 6è hi han participat activament amb  diferents activitats.

L’objectiu d’aquest projecte és donar a conèixer aquesta cultura donat  que un bon nombre d’alumnes de les nostres escoles provenen d’aquest  país.

El centre de Can Puig va anar canviant i es va anar transformant a poc  a poc a mesura que cada curs anava treballant els temes que s’havien  acordat.  Els resultats d’aquesta transformació es poden veure pels  passadissos de l’escola i a les fotos que acompanyen aquest escrit.

Voluntàriament els alumnes marroquins de l’escola portaven utensilis,  estris, menjars, roba, monedes, ... del seu país per poder-les ensenyar  als companys i fer-ne fotos per decorar l’escola i mostrar-les a  tothom.

Algunes de les activitats treballades a les aules van ser:

- Decoració de mandales marroquines amb diferents tècniques
- Creació d’una cuina marroquina amb menjars, begudes, utensilis,...  retolada en àrab i català.
- Decoració de mans amb “Henna”
- Explicació de contes i llegendes del Marroc.
- Abecedari i escriptura de paraules en àrab.
- Mapa i ciutats importants del Marroc; la bandera i llocs emblemàtics;  mesos de l’any i estacions; números; colors; festes tradicionals del  Marroc; instruments musicals, ...
- Cançons marroquines (“Vine a la Festa”,...)
- Creació d’un armari amb la roba (gel·laba, sirual, mocador,....)  retolada en àrab i català.
- Els habitatges. Precisament els alumnes de P3 d’Educació Infantil van  fer una visita en una casa d’una família marroquina i van poder veure  la decoració, els utensilis,.. i fins i tot van poder observar com la mare marroquina preparava unes pastes dolces típiques d’aquest país.

Aquest projecte s’emmarca dins de les activitats de centre acollidor  que ha proposat el Pla Educatiu d’Entorn.

Aquesta activitat és tota una primícia. Podeu llegir el diari escrit pels alumnes de Cicle Superior del CEIP Can Puig mentre treballaven la pel·lícula "Azur y Asmar" de Michel Ocelot (2006).
El diari és una de les activitats que acompanya cada sessió de la classe de filosofia que fan guiats per la Dolors Guix. En aquesta ocasió el motiu per al debat i la reflexió va ser aquest film que és una bella faula sobre la tolerància. L'emmarquem a dins del tema del Marroc, en el treball de centre acollidor d'aquest curs."

Per saber més sobre el film et deixo aquest enllaç:

Alumnes del CEIP Pla de l'Ametller i de l'IES Pla de l'Estany ens expliquen la festa del xai

Crònica de la visita de l'escriptora Laila Karrouch a l'IES Pla de l'Estany

El divendres 19 de desembre, a un quart de dotze, va venir la Laila Karrouch a fer-nos una xerrada sobre el seu primer llibre: De Nador a Vic. Es va presentar i, de seguida, ens va comentar que per a ella escriure és una gran afecció.
Va parlar molta estona sobre el tema de la discriminació que pateix la dona al Marroc i ho va comparar amb Catalunya. També va comentar aspectes que ens diferencien respecte a la família: el matrimoni, els fills, les separacions, ...Mentre ella anava explicant, nosaltres podíem anar intervenint amb idees, preguntes ... Hi havia moments que se t’escapava el riure però en altres et quedaves glaçat, les seves vivències t’arribaven a commoure. Van acabar amb un seguit de preguntes tipus test que van crear un ambient distès i divertit.
La xerrada va ésser entretinguda i interessant. Poder gaudir del contacte directe amb una escriptora sempre resulta molt profitós i motivador.

Anna Esparch Ros. 3r B ESO

La Laila és una persona extraordinària i molt agradable amb la gent. Estic contenta d’haver pogut llegir el seu llibre i, encara més, d’haver pogut escoltar-la en persona. Ella amb les seves paraules ha aconseguit introduir-nos dins la història de la seva família i la seva cultura. He trobat la Laila una persona amb moltes ganes que la gent l’entengui, per això, tot el que no enteníem li ho podíem preguntar.

Crec que la lectura d’aquest llibre ens ha ajudat a saber més coses del Marroc i, per tant, hem pogut entendre millor aquest país. Parlant del llibre, jo crec que és un dels que més coses m’ha ensenyat, perquè no és el típic d’una història inventada. Parla de la vida difícil d’una nena que arriba aquí sense saber on va i que s’ha d’adaptar a un lloc completament diferent al que estava acostumada a viure. També explica com va creixenti les adversitats que va trobant.

Alba Ruiz 3C

La xerrada de la Laila em va semblar molt interessant, sobretot pel fet que vingui un autor a parlar-te del llibre que acabes de llegir. Em va sobtar quan va dir el que li va semblar Vic quan va arribar. Va explicar coses del Marroc, com per exemple, la situació de la dona, també va parlar dels terroristes islàmics. De totes aquestes coses en tenim una opinió molt equivocada. També va parlar dels rituals funeraris, els casaments que duraven tres dies i altres creences religioses. Va explicar i aclarir coses que explica en el llibre, com per exemple, qui rentava els cossos dels difunts segons el sexe de la persona morta o com es vestien en els casaments, com els preparaven, que feien, quan duraven.
Al final vaig trobar que es va allargar una mica massa, però en resum va ser una bona experiència i molt interessant conèixer més coses del llibre.

Ivan Noguero. 3r D ESO