Fotobloc
Comunicació i audiovisuals a Internet

Com a pràctica final del mòdul del fotobloc tenim un recurs propi creat pel Grup de Desenvolupament i Programari Lliure de la Unitat de Projectes TIC per a l'Educació que pot acomplir diverses funcions a dins de l'aula.

Aquí tenim l'aplicació que n'està fent el CEIP de Flix, i ho veurem a través del bloc del Sabastià Móra. Hi entrarem a través de http://smora.blogspot.com/. Allí veurem una base sobre vegetals que combina la descripció i els seus usos amb la seva pronúncia en diverses llengües i, fins i tot, com sona en anglès. És a dir, combina els elements botànics amb els social i els lingüístics.

1 El Col·lex: una base de dades aplicada a l'arxiu de sons i imatges

El Col.lex, http://www.edu365.cat/collex, és un recurs preparat al Departament d'Educació que permet gestionar en línia i en xarxa col·leccions: permet la creació, consulta i intercanvi de col·leccions de dades. El principal objectiu és que l'alumnat de Primària i Secundària puguin treballar amb ell conceptes relacionats amb el món de les bases de dades tals com definir una estructura de dades i incorporar informació per a després poder fer consultes, cerques i ordenacions.

Per tant, a més d'introduir l'alumnat de gairebé qualsevol nivell en l'ús, funcionament i la creació de les bases de dades, podem ajudar-los a aconseguir una base de recursos visuals i sonors perfectament organitzada i, per tant, funcional; i que, a més, permet compartir-la.

Des d'aquest curs hi treballen experimentalment una desena de centres de Catalunya. Qualsevol docent interessat a particiar al fòrum del Col·lex que es fa a l'Educampus només ho ha de fer saber al Col·lectiu Col·lex, a l'adreça collex@xtec.cat.

a. Registre

Hi podem entrar des de l'Educampus, amb el nostre identificatiu i contrasenya habitual a través de http://www.edu365.cat/collex.

La primera imatge que ens trobem ens indica en tres espais perfectament identificats, les nostres col·leccions (recordem que estan hostatjades al servidor de la Xtec), les col·leccions d'exemple i l'àrea de creació.

b. Visita de les bases de mostra

Visitem les col·leccions d'exemple per fer-nos una idea de l'estructura de les fitxes de la base de dades.

Com veiem són fitxes de camps de bases de dades, però presentades amb una interfície molt amable i intuïtiva. La fitxa, com podem observar, a més de les dades textuals, pot incloure imatges i com veiem a la seva part inferior, sons.

Això ja ens dóna una idea del potencial que representa poder treballar amb dos elements com la imatge i el so que podem emmagatzemar i ordenar a la nostra base de dades com a recurs per la confecció de podcasts i fotoblocs.

c. Fem la nostra pròpia base de dades

Ara podem provar de fer-ne una. Anem al botó d'"Inici" que ens ensenya un requadre, "Crea una col·lecció". Allí li posem un nom i premem "Crea".

A la nova pàgina anem definint els camps de la nostra base de dades al requadre "Afegeix un camp nou": li donem nom, diem de quin tipus el volem i de quina mida.

Els camps creats es van acumulant a l'apartat de l'esquerra.

Si ara cliquem la tecla "Inici" accedirem a la pantalla incial que ara ja té la nostra base de dades acabada de crear junt amb les altres que poguéssim haver creat amb anterioritat.

La icona de la primera carpeta o el mateix nom de la col·lecció ens deixa introduir noves fitxes a través de la icona que té un signe positiu. La carpeta del mig serveix per redefinir o modificar l'estructura de la base de dades, i la darrera esborraria la base de dades.

Des de la primera obrim una fitxa en blanc que completem i guardem.

Observem com ara necessitem imatges redimensionades a 150 píxels, les que hem preparart a l'apartat 6 de la pràctica anterior, la del FastoneCapture.

Finalment podem, a través de la tecla "Inici", tornar a la pàgina inicial i allí clicarem la nostra col·lecció i ens apareixerà la primera de les fitxes amb un menú que permet afegir-ne de noves, reeditar-la, esborrar-la, etc.

I també podem fer les consultes des del requadre "Condicions de recerca".