Recursos TIC a l'educació infantil

Models de fulls per a esdeveniments especials

Una de les activitats més habituals que es fan a l'etapa d'educació infantil com a mitjà d'expressió dels nens és el dibuix.

Mitjançant l'expressió gràfica, el nen/a manifesta una vivència, un sentiment, etc.
Cal de vegades, però, preparar el full on el nen/a desenvoluparà aquesta activitat per donar així una rellevància major a la seva producció gràfica posterior.

L'objectiu d'aquesta pràctica és preparar un full on posteriorment el nen/a dibuixarà de forma lliure o sobre el tema demanat.

Per dur-ho a terme, fareu servir l'opció de Format | Pàgina | Vores, que ofereix el programa Writer, amb un ampli ventall de possibilitats de triar contorns o sanefes adequats a diferents temàtiques o esdeveniments especials, i que us seran de gran utilitat en les diferents activitats que es proposen al llarg del curs.

Preparació d'un full en què s'aplica un format de contorn o sanefa amb diferents programes: el Writer i El pequeño escritor (aquesta darrera part de la pràctica la podeu fer de forma opcional).

En aquesta pràctica, utilitzareu:

• El programa Writer
  • El CD-ROM d'El pequeño escritor (opcional)
Prąctica Fer una sanefa que guarneixi i limiti el full amb el Writer
Obriu el Writer i configureu la pàgina en horitzontal (mòdul 1: pràctica 2).

En aquest exemple, el full que preparareu té per objectiu que el nen/a pugui fer el dibuix de l'activitat d'audició que s'ha fet sobre la peça musical del Carnaval dels animals

Accediu al menú: Format | Pàgina | Vores , trieu la vora o sanefa que més us agradi, a l'arranjament de les línies feu clic sobre l'opció Posa totes quatre vores i accepteu.

Ara ja podeu posar el títol adient al full que heu preparat, per exemple, AUDICIÓ: El carnaval dels animals. Centreu el títol i selecccioneu la lletra, la mida i el color que més us agradi (mòdul 1: pràctica 2).

Amb aquesta senzilla operació, heu preparat un full diferent i l'heu personalitzat per a aquelles ocasions especials donant, així, més rellevància a la producció que posteriorment farà l'alumne/a.

Deseu l'arxiu amb el nom m1audicio.odtdins la carpeta: D114\treballs\modul1\_practiques1

Prąctica Fer una sanefa que limiti el full amb El pequeño escritor (pràctica opcional)

Un altre programa del qual també podeu fer servir els contorns és El pequeño escritor.

Es tracta d'un programa que permet crear històries a partir d'uns escenaris. Aquest programa es troba en format CD-ROM i s'ha lliurat als centres públics de primària amb la dotació Argo.

En aquest cas, el fareu servir per fer una entrada a un esdeveniment especial, com pot ser l'exposició de treballs dins el marc d'una setmana cultural.

Poseu el CD-ROM al lector del vostre ordinador. Automàticament, s'obrirà la pantalla següent:

Tot i que es pot instal·lar, en aquest cas no ho fareu. Feu clic, doncs, sobre el botó Ejecutar.

En iniciar el programa, presenta un escenari. Quan passeu el ratolí per sobre, s'aniran il·luminant les diferents possibilitats que ofereix.

Trieu l'opció Escribir un cuento, que s'activa en passar el ratolí per sobre del llibre que hi ha a la taula de l'escriptori. I després, trieu l'opció Nuevo.

Passeu el ratolí per sobre les icones dels llibres de la barra vertical que està a l'esquerra i us anirà informant de les opcions diferents de què disposeu.

L'opció BORDE permet triar el model de contorn que incorporareu al full. Així doncs, us presentarà tota una gamma on podreu escollir. Fent clic sobre la barra de desplaçament horitzontal, anireu veient totes les possibilitats de què disposeu.

Quan el tingueu triat, seleccioneu-lo fent clic a sobre i, seguidament, feu clic al botó Añadir. Feu clic a la icona per passar de pàgina.

L'opció TITULO permet posar el títol adient al full. Podeu triar el tipus de lletra i els atributs a partir del menú Tipo. Per defecte, sempre surt justificat al centre, i segons la mida de lletra que trieu, podreu posar fins a tres línies. Seleccioneu el títol que heu escrit i feu clic sobre la icona que representa una paleta de colors. Trieu el color que vulgueu i feu clic sobre el botó Canviar.

Feu clic sobre el botó COMENTARIO. Podeu escriure, també, un petit comentari, més o menys llarg, d'acord amb la mida de lletra que trieu. Per triar tipus, mida de lletra i color, procediu de la mateixa manera que heu fet amb el títol.

Deseu amb l'opció Archivo | Guardar como, poseu m1entrada.swd com a nom d'arxiu. Deseu-lo dins la carpeta D114\treballs\modul1\_practiques1. Fixeu-vos que l'extensió que utilitza El pequeño escritor és SWD. Si voleu modificar aquest arxiu, només el podreu recuperar una altra vegada amb el programa El pequeño escritor mitjançant l'opció Archivo | Abrir.

El resultat pot ser similar a aquest:

A l'hora d'imprimir, el programa El pequeño escritor no imprimeix amb la mida d'un DIN A4, sinó que fa un quadrat amb unes mides més reduïdes. De totes maneres, aquesta mida us pot anar bé per fer-la servir en esdeveniments escolars en què es compta amb la participació dels pares en les activitats programades, com ara: invitacions a jornades de portes obertes, tiquets per a activitats del centre, etc.