Enrera
Mòdul 7
Dibuix i recreació d'imatges amb el Fireworks MX 2004
  Pràctica
1
2
3
4
5
   
Exercici
Exercicis
 
 
Desenvolupament de la pràctica
   
 
Ha arribat el moment de començar a confeccionar la vostra targeta. Així doncs, recupereu de la pràctica anterior targeta4.png
   
 
Com que comenceu a arrossegar moltes capes i a partir d'ara això podria dificultar les indicacions, poseu en mode visible i editable les capes que contenen les rodes que ja havíeu treballat a la pràctica 2 d'aquest mòdul.
 
Tot prement Majúscules aneu seleccionant el contingut d'aquestes cinc capes. Quan ho hagueu fet, cliqueu damunt de la imatge amb el botó secundari del ratolí i del menú contextual trieu-ne l'opció Agrupar. Això agrupa tots els elements dins la capa roda1.
   
 
   
 
Tot seguit elimineu la resta de capes que tenien una roda i ara estan buides. Ja no us serveixen de res i d'aquesta manera treballeu més còmodes.
 
Activeu la capa que conté els tres mapes de bits del cotxe on havíeu posat els reflexos i agrupeu-ne també el contingut. Bloqueu totes les capes i poseu-les en mode no visible. Deseu els canvis de la imatge, però no la tanqueu perquè la pràctica tot just acaba de començar.
   
  Aneu al menú Modificar | Lienzo | Color del lienzo.
   
 
   
 
Adjudiqueu-hi un color sèpia, com ara el #FEDDAB, per bé que podeu triar el que més us agradi.
   
 
   
  Creeu una capa nova que heu de posar per sota de tot. Importeu a aquesta capa la imatge roderes.jpg que és a la carpeta imatges d'aquest mòdul.
 
En fer el desenvolupament de la importació feu que us ocupi tot l'espai del document.
 
A l'Inspector de propiedades baixeu la densitat d'aquesta imatge al 40% i en aquest mateix quadre de diàleg cliqueu sobre el signe + de l'opció Efectos i trieu l'opció Alien Skin Splat LE.
   
 
   
 
Això us obre un nou quadre de diàleg on podeu modificar els paràmetres de l'efecte que esteu a punt de posar. Si voleu, podeu posar els de la imatge següent. És interessant que feu proves per tal d'investigar les diferents característiques d'aquest quadre, ja que ofereix moltíssimes possibilitats.
   
 
   
  Quan sigui del vostre grat, accepteu el quadre. Fixeu-vos que a l'Inspector de propiedades hagi quedat enregistrat que aquesta imatge porta un efecte incorporat.
 
Si en algun moment el volguéssiu treure, n'hi hauria prou a clicar damunt el seu nom i després fer-ho sobre el signe .
Si només en volguéssiu deixar de veure els seus efectes sobre la imatge però no eliminar-lo, hauríeu de clicar sobre el signe d'acceptació que confirma que aquest efecte és actiu.
Si en volguéssiu veure les característiques amb què l'heu aplicat, hauríeu de clicar damunt la icona d'informació.
 
 
Feu visible i activa la capa que conté el grup de la imatge del cotxe. Cliqueu damunt del motiu amb el botó secundari del ratolí i trieu l'opció Transformar. Proveu les diferents opcions que podeu fer i manipuleu la imatge al vostre gust. Per passar d'un tipus de transformació a un altre, feu doble clic o premeu Retorn, aleshores els tibadors de la imatge desapareixen. En el aquest cas s'han fet servir les opcions Escala, Sesgar, Distorsionar i Voltear horitzontalmente per tal d'obtenir el resultat que podeu veure a continuació.
   
 
   
 
Bloqueu aquesta capa i feu ara visible i activa la capa roda1.
  Desplaceu el conjunt a una part de la imatge que trobeu adequada. En l'exemple s'ha posat a la part inferior dreta. Amb el contingut d'aquesta capa seleccionat, aneu a l'Inspector de propiedades i dins la part on diu Efecto seleccioneu-hi Perfilar | Desperfilar máscara.
   
 
   
 
Poseu-hi els paràmetres de la imatge inferior.
   
 
   
 
Dins del mateix Inspector de propiedades, trieu ara l'opció de mescla Suprimir i baixeu la densitat al 75 %.
   
 
Bloqueu la capa roda1 i feu ara visible i activa la capa recurs, recordeu que aquesta capa encara té els elements gràfics tal com estaven quan vau començar les pràctiques d'aquest mòdul.
   
 
Seleccioneu el grup de vectors i escaleu-lo fins a fer-lo coincidir amb la mida de qualsevol de les rodes que apareix en imatge.
  Ajusteu-les fins que les rodes d'ambdues capes coincideixin. Quan això sigui així, premeu cinc vegades Control+Alt+D per duplicar cinc cops aquest grup.
  Disposeu cadascuna d'aquestes duplicacions damunt de les rodes que teniu a la capa inferior. Depenent de com hagueu fet la composició i dels colors triats, podria ser que no veiéssiu la darrera de les rodes ja que pot haver quedat pràcticament fosa amb els efectes introduïts. Si és així, no us amoïneu: disposeu el dibuix de la roda 5 a l'espai aproximat que ocuparia la roda que no veieu.
 
 
Seleccioneu tots cinc dibuixos i amb l'ajut del menú Transformar | Alinear alineeu-los respecte a l'eix horitzontal i distribuïu-los uniformement. Si cal, reajusteu el que convingui i repetiu aquesta operació fins que tots els dibuixos coincideixin amb el seus homònims inferiors.
 
Feu ara activa la capa roda1 i seleccioneu el contingut d'ambdues capes: la capa recurs i la que teniu anomenada com a roda1.
   
 
Torneu al menú Transformar | Alinear i alineeu per la base el contingut de les dues capes.
Pot passar que la capa roda1 es mogui respecte de la composició que teníeu. Si és així, sense desseleccionar res, desplaceu tot el conjunt fins al lloc que ocupava abans.
   
  Desseleccioneu-ho tot i des de la Persiana de capas, desplaceu la capa recurs per sobre de la capa roda1. A continuació, poseu totes les capes en forma no editable, excepte aquesta capa que acabeu de bellugar.
 
Aneu seleccionant cadascun dels diferents grups que hi ha dins d'aquesta capa i modifiqueu-ne la seva densitat de manera que quan més visible sigui la roda de la capa inferior, menys ho sigui la de la capa superior.
 
Recordeu que a la pràctica 2 vau introduir uns valors de transparència que anaven des del 20% a la roda de menys visibilitat fins al 100% a la que es veu més. Així doncs, si us sembla, podeu fer aquesta seriació al revés. Això es correspondria amb el 20% per a la roda1, el 40% per a la roda2, el 60% per a la roda3, el 80% per a la roda4 i el 100% d'opacitat per a la roda5.
   
 
Si seguiu fent memòria del que vau fer quan començàveu aquest mòdul, deveu recordar que a cadascuna de les diferents rodes els vau aplicar l'opció Fundir imagen del menú Comandos | Creativo. En aquella ocasió, l'opció triada era que s'anés fonent de dreta a esquerra. Doncs ara trieu l'opció inversa, és a dir de esquerra a dreta, i ho apliqueu a cadascuna de les rodes.
   
 
   
 
Quan hagueu acabat, feu activa la capa roda1. Seleccioneu el contingut d'aquesta capa i de la capa recurs clicant directament sobre la Persiana de capas mentre premeu Majúscules.
  Agrupeu el contingut d'ambdues capes. Ara una capa, la roda1, us queda buida de contingut i podeu eliminar-la. Heu de tenir tot el contingut agrupat en una única capa, amb la qual cosa torneu a tenir poques capes i això us permet de tornar a incorporar més coses sense que resulti excessivament dificultós de controlar.
   
 
Ara feu activa la capa cotxes. Creeu-hi una nova imatge de mapa de bits i importeu-hi la imatge cotxe2.png que teniu dins la carpeta imatges d'aquest mòdul. Recol·loqueu-la de manera que quedi més o menys com la de la imatge inferior.
   
 
   
 
Dins la mateixa capa, creeu una altra imatge de mapa de bits i importeu-hi la imatge detall2.png des de la mateixa carpeta que abans. Ubiqueu aquesta imatge a la part inferior dreta del document.
 
A la Persiana de capas reposicioneu el nivell d'aquesta imatge per sota del nivell que té la que heu importat abans.
 
Exceptuant el nivell que conté la imatge detall2, poseu la resta de nivells en mode no visible. Feu també no visible la capa recurs. Això us permet treballar molt millor amb la imatge que acabeu d'importar.
  Seleccioneu aquesta imatge i redimensioneu-la perquè guardi una proporció d'imatge similar a la del gràfic inferior.
   
 
   
 
El que hauria estat millor és fer una fotografia a un vehicle d'època de veritat que tingués els llums encesos. Fixeu-vos, tanmateix, que en realitat només es tracta d'una fotografia d'una joguina. És per això que el que hauria estat òptim ho heu de simular. Aneu, doncs, per feina.
  A la secció Vector de la barra d'eines trieu la forma Elipse. Feu-ne una que tingui aproximadament el doble de radi que la mida del far del cotxe. Recordeu que, perquè us surti perfectament rodona, cal que mentre la traceu premeu Majúscules.
 
Quan l'hagueu dibuixada, centreu-la sobre el far amb l'ajut de l'eina Puntero. Si no veieu clar com centrar aquesta el·lipse damunt del far, podeu abaixar la seva densitat per entreveure la imatge del far i acabar-ho d'ajustar.
 
Desplaceu-vos altre cop a la barra d'eines i en el sector Colores cliqueu sobre la fletxa que obre el desplegable corresponent al pot de pintura.
D'aquest desplegable trieu Opciones de relleno. Això us obre un quadre de diàleg emergent. Trieu l'opció Radial.
 
Sense tancar aquest quadre de diàleg, seleccioneu l'opció Editar i editeu els colors tal com podeu veure a la imatge lateral. Fixeu-vos que el color groc té una opacitat del 100% mentre que el color blanc té una transparència del 100%.
   
Tingueu cura de no triar cap estil preestablert del desplegable que a la imatge superior podeu veure en blanc perquè, en voler-lo manipular, molt probablement el programa us diria que heu fet una operació il·lícita i tot seguit es tancaria i perdríeu tota la informació no desada.
 
   
 
Quan us sembli correcte, accepteu el quadre de diàleg i sense desseleccionar res torneu a la barra d'eines i en el sector Colores aneu al desplegable de les opcions de línia i trieu l'opció sense línia. Recordeu que aquesta opció s'identifica amb un quadrat blanc i una línia vermella que el travessa diagonalment.
   
 
   
 
Feu ara visibles tots els elements de la imatge i activeu el nivell que conté la imatge del cotxe al qual suposadament heu encès els llums.
  Aneu al menú Comandos | Creativo | Fundir imagen i trieu l'opció que es mostra a la imatge lateral.
   
 
   
  Sense desseleccionar el cotxe, copieu-lo i enganxeu-lo. Ara a la Persiana de capas l'heu de tenir en dos nivells de capa. Trieu un d'aquest nivells i desplaceu-lo al fons de la capa, per sota del nivell que conté el cotxe al qual havíeu posat els reflexos en una pràctica anterior. L'heu de fer servir com a element complementari en la textura del fons de la imatge.
 
Sense desseleccionar el nivell que heu variat d'ordre, feu clic damunt la imatge i del menú contextual trieu-ne l'opció Tranformar | Rotar 180º.
 
Tot seguit, cliqueu altre cop amb el botó secundari del ratolí i del mateix menú trieu-ne l'opció Escala. Escaleu la imatge per fer-la més gran i desplaceu-la a l'extrem oposat del document, de manera que estigui disposada en diagonal cap a l'altra imatge igual que aquesta.
  Mantingueu la imatge seleccionada i a l'Inspector de propiedades modifiqueu l'opció de mescla a Matiz.
   
 
Deseu la pràctica amb el nom de targeta5.png perquè necessiteu aquest arxiu per poder fer la pràctica següent.
 
Amunt