Enrera
Mòdul 7
Dibuix tècnic amb l'AutoCAD
  Pràctica
1
2
3
4
5
   
Exercicis
Exercicis
 
 
 

L'objectiu d'aquesta pràctica és arribar a controlar el funcionament de les ordres que permeten moure objectes en l'espai tridimensional.

   
  Ordres: Alinear, Simetría 3D, Gira 3D, Matriz 3D
   
Pràctica

La pràctica consisteix en la creació d'un sòlid per a la unió de dos sòlids de revolució i altres sòlids per crear per diferència els buits necessaris. Es disposa d'un fitxer de suport, en el qual hi ha els blocs per fer les figures de revolució.

 
 
Figura 1. Làmina finalitzada
   
  1. Preparació del document
   

Pràctica

El dibuix representa 2 eixos perpendiculars amb un punt sobre un d'ells per inserir els blocs predefinits.

  • Activeu la barra d'eines Ventanas gráficas.

  • Amb la primera icona de l'esquerra accedireu al quadre de selecció de finestres gràfiques. Feu les seleccions de la imatge.

 
 
Figura 2. Selecció de la configuració de Ventanas
 
  • També s'hi pot arribar des del menú Ver | Ventanas gráficas | Ventanas guardadas. Seleccioneu l'opció Configuración 3D.
  • Insertar el bloc de nom, Secció cònica, en el punt marcat sobre l'eix horitzontal. (Factors d'escala: 1,1 i 1, rotació = 0.)
  • Descomponer el bloc. Es converteix en una regió. Per comprovar-ho, accediu a l'ordre Propiedades i veureu com a la casella superior es diu que es tracta d'una Región.
Figura 3. El bloc inserit. Vista en planta i en finestra Isom. SE

Els blocs no es poden utilitzar directament com a contorns per generar sòlids. S'han de descompondre prèviament.

El treball descrit a partir d'ara es pot fer en qualsevol finestra gràfica.

S'està i se seguirà treballant únicament en el sistema de coordenades universals. D'aquesta manera, el programa ens obliga a utilitzar els comandaments 3D, per orientar i recol·locar els objectes en l'espai.

   
  2. Creació del sòlid
   

 

 

 

  • Feu actual la Capa Sòlid 1.
  • Amb l'ordre Revolución seleccioneu la regió del pas anterior i apliqueu-hi una revolució de 360º entorn a l'eix vertical.

    Comando: _revolve
    Densidad de estructura alámbrica actual: ISOLINES=4
    Designe objetos: Assenyaleu la regió. 1 encontrados

Designe objetos: Retorn per acabar la designació.

Precise punto inicial de eje de revolución o
defina eje mediante [Objeto/Abscisas/oRdenadas]:. Indiqueu el punt superior de l'eix vertical
Precise punto final de eje: Indiqueu el punt inferior de l'eix vertical
Precise ángulo de revolución <360>: Retorn.

 
Figura 4. La regió ja revolucionada
 
  • Insertar el bloc de nom Secció tubular en el mateix punt d'abans, sobre l'eix horitzontal. (Factors d'escala: 1,1 i 1, rotació = 0.)
  • Descomponer el bloc. Es converteix en regió.

 

Figura 5. Inserció del segon bloc

  • Feu actual la Capa Sòlid 2.
  • Amb l'ordre Revolución seleccioneu la nova regió del pas anterior i apliqueu-hi una revolució de 360º entorn a l'eix horitzontal.

    Comando: _revolve
    Densidad de estructura alámbrica actual: ISOLINES=4
    Designe objetos: Assenyaleu la regió. 1 encontrados

Designe objetos: Retorn per acabar la designació.

Precise punto inicial de eje de revolución o
defina eje mediante [Objeto/Abscisas/oRdenadas]: Indiqueu el punt esquerre de l'eix horitzontal
Precise punto final de eje: Indiqueu el punt dret de l'eix horitzontal.
Precise ángulo de revolución <360>: Retorn.

Figura 6. Revolució de la segona secció inserida

Ara es farà la Unión dels dos sòlids.

  • Ordre Unión:
    Designe objetos:
    Cliqueu sobre 1 sòlid. 1 encontrados

    Designe objetos: Cliqueu sobre l'altre sòlid. 1 encontrados, 2 total

    Designe objetos: Retorn.

 
Figura 7. Els dos sòlids units
 

Ara s'aixecarà el sòlid resultant, ja que aquest està tombat, sobre el plànol horitzontal. Per fer-ho s'utilitza l'ordre Girar 3D. L'eix de rotació en aquest cas és X.

 
Figura 8. Rotació 3D entorn a l'eix X, aplicable al sòlid
   
  3. Gira 3D
   

Ordre: Girar 3D. Menú: Modificar | Operación en 3D | Girar 3D

Comando: _rotate3d
Inicializando...
Ángulo positivo actual: ANGDIR=contrario al sentido horario ANGBASE=0

Designe objetos: Cliqueu sobre el sòlid. 1 encontrados

Designe objetos: Retorn per acabar la designació.

Precise primer punto del eje o defínalo mediante
[Objeto/úLTimo/Vista/ejeX/ejeY/ejeZ/2puntos]: X es pot indicar sobre el menú contextual.
Precise un punto del eje X <0,0,0>: Indicar un punt qualsevol de l'eix X del sòlid.
Precise ángulo de rotación o [Referencia]: 90

 
Figura 9. El sòlid després de fer la rotació 3D

Per definir l'eix de rotació, l'AutoCAD dóna diverses opcions. En aquest cas, s'ha escollit l'eje X, i després el programa demana un punt de pas de l'eix, ja que hi ha infinits vectors o eixos paral·lels a l'orientació de l'eix X de l'SCP actiu.

En el cas d'haver seleccionat dos puntos, únicament s'haurien indicat dos punts de l'eix (paral·lel a X) que passa per la peça. Segons la direcció que determinen els dos punts indicats, s'està definint un vector (que mira a dreta o a esquerra), i això implica que l'angle de rotació indicat pot resultar en sentit horari o trigonomètric.

La diferència entre la rotació 2D i la 3D és que amb la primera l'objecte es mourà dins del plànol actual entorn a un punt de gir. En la rotació 3D l'objecte es mou en l'espai, però en comptes d'indicar només un punt de gir, s'ha d'indicar un vector definit per dos punts.

En el sòlid, vist des d'un altre angle, s'aprecia que està travessat pel cos cilíndric, del qual era segon sòlid, i d'altra banda, el forat del cos cilíndric queda travessat per la zona cònica. S'ha de buidar tot això.

Per foradar o treure el tros cilíndric que passa dins del con:

  • S'ha de crear un sòlid de forma cònica que coincideixi amb la forma interior del con.

Per foradar o treure el tros cònic que hi ha a l'interior del cilindre:

  • S'ha de crear un cilindre que travessi horitzontalment el sòlid pel seu eix X, actual.

 
 
Figura 10. El sòlid vist des d'un altre angle

Les insercions d'ara es faran preferiblement en la finestra gràfica de la planta.

  • Feu actual la Capa Buits.
  • Ordre Insertar el bloc Buit-cònic. S'insereix en el centre del forat de la part cilíndrica. Es podria utilitzar un altre punt qualsevol.
  • Ordre Insertar el bloc Buit-cilíndric. S'insereix en un punt qualsevol.
  • Descomponer els blocs. Es converteixen en regions.
 
  • Ordre: Revolución.
    • Seleccioneu la regió Buit Cònic i feu-hi una revolució de 360º entorn al seu eix vertical. (Línia vertical de la dreta.)
    • Seleccioneu la regió Buit Cilindric i feu-hi una revolució de 360º entorn al seu eix horitzontal. (La seva horitzontal de sota.)

 
 
Figura 11. Inserció dels blocs que perforen el sòlid, en planta i vista 3D
   
  4. Alinear
   

Ara s'ha d'aplicar l'ordre Alinear. Primer es col·loca el buit-cònic dins de la part cònica del sòlid verd. El seu funcionament és el següent:

  • L'AutoCAD demana un primer punt d'origen i després el primer punt de destí. S'indica com a punt d'origen el centre de la base gran del con blau, i com a punt de destí el punt centre superior del con verd de la peça.
  • A continuació, es demana un segon punt d'origen i un segon punt de destí. S'indica com a punt d'origen el centre de la base petita del con blau, i com a punt de destí el punt centre inferior del con verd de la peça.
 
  • Ordre: Alinear. Menú: Modificar | Operación en 3D | Alinear.

Comando: _align
Inicializando...
Designe objetos:
Cliqueu sobre el con blau. 1 encontrados

Designe objetos: Retorn per acabar la designació.

Precise el primer punto de origen: Indiqueu el centre de la base gran del con blau (punt 1).
Precise el primer punto de mira: Assenyaleu el punt centre superior del con verd (punt 1).
Precise el segundo punto de origen: El centre de la base petita del con blau (punt 2).
Precise el segundo punto de mira: El punt centre inferior del con verd (punt 2).
Precise el tercer punto de origen o <continuar>: Retorn. (En aquest cas, no és necesari indicar una tercera parella de punts.)

¿Desea atribuir una escala a los objetos según los puntos de alineación?
[Sí/No] <N>: Retorn.

 
 

Figura 12. Punts definidors de l'ordre Alinear

Ara s'ha de fer l'alineació del cilindre blau, amb l'eix horitzontal del sòlid verd.

  • Ordre: Alinear.

    Comando: _align
    Designe objetos: Cliqueu sobre el cilindre blau 1 encontrados

    Designe objetos: Retorn per acabar la designació.

    Precise el primer punto de origen:Indiqueu el centre 1 del cilindre blau.
    Precise el primer punto de mira: Assenyaleu el centre 1 de la peça verd.
    Precise el segundo punto de origen:Indiqueu el centre 2 del cilindre blau.
    Precise el segundo punto de mira: Assenyaleu el centre 2 de la peça verd.
    Precise el tercer punto de origen o <continuar>: Retorn.

    ¿Desea atribuir una escala a los objetos según los puntos de alineación?
    [Sí/No] <N>: Retorn.

 
 
Figura 13. Alineament del cilindre blau
  • Ordre: Diferencia .
  • Assenyalar el sòlid verd com a positiu, i els dos sòlids blaus com a negatius o sólidos a sustraer.
  • Amb l'ordre Orbita , busqueu un angle de visió com el de sota per comprovar els buidatges.

 

 
 
Figura 13. Resultat després de diferenciar els sòlids

Falten els forats per a la subjeció de la peça en els seus extrems. Per fer-ho, es crea un cilindre sòlid, de 10 unitats de diàmetre i altura 40 . Es continua estant en el sistema de coordenades universals.

  • Ordre: Cilindro

Comando: _cylinder
Densidad de estructura alámbrica actual: ISOLINES=4
Precise centro de base de cilíndro o [Elíptico] <0,0,0>: Qualsevol punt en la imatge a l'esquerra del sòlid verd.
Precise radio para base de cilíndro o [Diámetro]: 5

Precise altura de cilindro o [Centro del otro extremo]: 40

 
 
Figura 14. Dibuix d'un cilindre sòlid en un punt qualsevol
 
  • Ordre: Alinear. Menú: Modificar | Operación en 3D | Alinear

Comando: _align
Inicializando...
Designe objetos:
Cliqueu sobre el cilindre blau. 1 encontrados

Designe objetos: Retorn per acabar la designació.

Precise el primer punto de origen: _qua de quadrant punt 1 del cilindre.
Precise el primer punto de mira: _qua de quadrant punt 1 del sòlid verd.
Precise el segundo punto de origen: _qua de quadrant punt 2 del cilindre.
Precise el segundo punto de mira: _qua de quadrant punt 2 del sòlid verd.
Precise el tercer punto de origen o <continuar>: _cen de centre de la base del cilindre.
recise el tercer punto de mira: _nea a Cercano a l'eix horitzontal per l'esquerra.

 
Figura 15. Alineació del cilindre en el sòlid verd

Ara es desplaça aquest cilindre de manera que travessi el sòlid verd. El desplaçament es fa des d'un punt qualsevol de l'espai, 15 unitats en direcció X positiva, 0 unitats en direcció Y, i -5 unitats en direcció Z negativa.

Comando: _move
Designe objetos: Cliqueu sobre el cilindre 1 encontrados

Designe objetos: Retorn per acabar.
Precise punto base o de desplazamiento: <Refent act> Qualsevol punt, per exemple el centre d'una base del cilindre.

Precise segundo punto del
desplazamiento o <usar primer punto como desplazamiento>: @15,0,-5

 
Figura 16. Desplaçament del cilindre

El cilindre s'ha de girar 45º en torn a l'eix X de la figura, de manera que quedi en la posició correcta segons es pot veure en la figura 1.

  • Ordre: Girar 3D
    Comando: _rotate3d
    Inicializando...
    Ángulo positivo actual: ANGDIR=contrario al sentido horario ANGBASE=0
Designe objetos: Assenyaleu el cilindre blau. 1 encontrados
Designe objetos: Retorn per acabar la designació.
Precise primer punto del eje o defínalo mediante
[Objeto/úLTimo/Vista/ejeX/ejeY/ejeZ/2puntos]:
X. Escolliu l'eix X del menú contextual.
Precise un punto del eje X <0,0,0>:
_nea a Assenyaleu qualsevol punt de l'eix X del sòlid verd.
Precise ángulo de rotación o [Referencia]:
45

 
Figura 16. Rotació 3D del cilindre entorn a l'eix X del sòlid
   
  5. Matriz 3D
   

Mitjançant l'ordre Matriz 3D, polar, es copia el cilindre blau 4 vegades entorn de l'eix X de la peça. Les matrius 3D requereixen un eix per aplicar-les, en comptes del punt que requereixen les matrius 2D.

Comando: _3darray
Inicializando... 3DARRAY cargada.
Designe objetos: Cliqueu sobre el cilindre blau. 1 encontrados

Designe objetos: Retorn per acabar la designació.

Indique el tipo de matriz [Rectangular/Polar] <R>: P

Indique el número de elementos de la matriz: 4

Precise el ángulo a rellenar (+=trigon., -=horario) <360>: Retorn.

¿Girar objetos de matriz? [Sí/No] <S>: S

Precise centro de matriz: _nea a Indiqueu un punt de l'eix X del sòlid.
Precise segundo punto del eje de rotación: _nea a Indiqueu un altre punt de l'eix X del sòlid.

 
Figura 17. Aplicació de la Matriz 3D polar
   
  6. Simetría 3D
   

S'han de copiar per Simetría 3D els 4 cilindres blaus al costat de la dreta.

La Simetría 3D utilitza un plànol definit per 3 punts, per fer la reflexió.

En aquest cas, el plànol ques s'utilitza és paral·lel al YZ i passa pel centre del sòlid. Aquest punt de pas pot ser el centre o un quadrant de la part cònica del sòlid verd, com també qualsevol punt de l'eix vermell paral·lel a Y que passa pel sòlid.

 
  • Ordre: Simetria 3D. Menú: Modificar | Operación en 3D | Simetria 3D

Comando: _mirror3d
Designe objetos: Seleccioneu un a un els 4 cilindres blaus. 4 total

Designe objetos: Retorn per acabar la designació.

Precise primer punto del plano de simetría (3 puntos) o
[Objeto/úLTimo/ejeZ/Vista/XY/YZ/ZX/3puntos] <3puntos>:
YZ
Precise punto en el plano YZ <0,0,0>: Assenyaleu qualsevol punt de l'eix Y que passa pel centre del sòlid.
¿Borrar objetos originales? [Sí/No] <N>:
N

 
 
Figura 18. Resultat d'aplicar la Simetría 3D respecte al plànol YZ

Apliqueu ara la diferència de sòlids per obtenir el forats de la peça.

  • Ordre: Diferencia .
  • Indiqueu primer el sòlid verd com a positiu, i després els 8 cilindres com a Objetos a sustraer.

 
 
Figura 18. Els 8 forats cilíndrics fets

Per acabar la pràctica només cal arrodonir amb radi 6 unitats la intersecció de les parts cilíndrica i cònica. S'emprarà l'odre Empalme.

Comando: _fillet
Parámetros actuales: Modo = Recortar, Radio = 10.0000
Designe el primer objeto o [Polilínea/RAdio/Recortar]: RA
Precise radio de empalme <10.0000>: 6

Designe el primer objeto o [Polilínea/RAdio/Recortar]: Indiqueu una de les arestes d'intersecció.
Indique radio de empalme <6.0000>: Retorn.

Designe una arista o [Cadena/Radio]:Indiqueu l'altra de les arestes d'intersecció.
Designe una arista o [Cadena/Radio]: Retorn.

2 arista(s) seleccionadas para empalme.

 
 
Figura 18. A l'esquerra, selecció d'arestes (a traços) a Empalmar, i a dreta el resultat
   
Deseu el dibuix a la carpeta Practiques amb el nom m7_pr1a.dwg.
 
Amunt