Discapacitat Visual i TIC

Eines de dibuix

L'objectiu d'aquesta pràctica és conèixer les eines de dibuix de Word i OppenOffice.org Draw.

Eines de dibuix

Amb Microsof Word, per a tenir accès a la barra d' eines de "Dibujo" fem clic al botó "Dibujo"

de la barra d' eines Estándar, o bé seleccionem "Dibujo" a l'opció del menú.

Botón Dibujo

A la barra d'eines Dibujo hi tenim els botons següents:

Per a dibuixar línies rectes

Per a dibuixar quadrats o rectangles

Per a dibuixar cercles o elipses

Per a dibuixar arcs

Per a dibuixar polígons

Amb OpenOffice.org Draw, per a tenir accès a la barra d' eines de "Dibuix" fem clic al

desplegable "visualitza" i seguidament a "barra d'eines" i seleccionem "Dibuix"

Els botons de la barra d'eines de dibuix són pràcticament iguals als de Microsoft Word, per tant

no els explicarem.

Anem a provar les línies:

1. Per dibuixar una línea, un rectangle, una elipse, un arc o un polígon cal fer un clic a la
  2. possició dessitjada, i sense deixar , arrossegueu el punter per tal de dibuixar l'objecte.
  3. Per a realitzar línies horitzontals o verticals cal mantenir presionada la tecla MAJÚSCULA alhora que arrosseguem el ratolí.
  4. Per a crear un quadrat o un cercle, cal mantenir presionada la tecla MAJÚSCULA mentre arrosseguem el ratolí. Si mantenim presionada aquesta tecla alhora que dibuixem, el dibuix adoptarà la forma d'un quadrat o d'un cercle perfectes.

Per a facilitar-nos la feina, Microsoft Word i OpenOffice.org Draw disposen d'unes formes

bàsiques preestablertes que ens ajudaran a fer més fácil el dibuix. Per a fer-ne ús d'aquestes

formes clicarem el botó d'autoformes que trobarem a la barra de dibuix.

Formes bàsiques de Microsoft Word

La barra d'eines de dibuix de OpenOffice.org Draw

Formes bàsiques de OpenOffice.org Draw

Importància del gruix de les línies

informació Les làmines elaborades s'han d'imprimir en un paper microcàpsula (paper amb una composició química especial foto-termosensible). Una vegada ha estat imprès, el passarem per un aparell específic (Ricoh-Fuser) per a la producció de relleus en paper especial microcàpsula. L'elevació de les línies i trames fa que sigui palpable a l'exploració per la persona deficient visual.
És important que a l'hora de dibuixar es tingui en compte que han de ser dibuixos senzills, que aportin el mínim necessari d'informació, no representarem mai un dibuix en tres dimensions, ja que al tacte no s'entendria.
Per tal de que l'elevació de les línies dibuixades sigui palpable no farem servir mai línies inferiors a 1,5 punts de gruix. A partir de 3 punts seria el més convenient. Aplicarem aquesta norma a qualsevol dibuix que s'hagi de passar per aquest paper.

A continuació podeu veure unes fotografíes d'unes làmines en relleu. Aquestes làmines han estat fotocopiades amb el paper microcàpsula i després s'han passat per l'aparell Ricoh-Fuser, per obtenir-ne el relleu.

Làmina en relleu. El gruix de la línia de la circumferència és de 6 punts, i el gruix de les línies de l'hexàgon és de 4 punts.

A continuació podeu veure una fotografía de l'aparell Ricoh-Fuser, per obtenir-ne el relleu.

Màquina Ricoh-Fuser
  Per exemple:

Línia dibuixada amb un gruix d´1 punt. Es veuria impressa en el full, però no s'apreciaria al tacte.

Línia dibuixada amb un gruix de 3 punts. Es veuria impressa en el full, i s'apreciaria perfectament al tacte.

Atenció !

Els alumnes cecs que cursen estudis en centres ordinaris fan servir en el seu currículum escolar els mateixos llibres de text que els seus companys de curs. Aquests llibres són transcrits al sistema braille. Quan el seu contingut va acompanyat de gràfiques, mapes, dibuixos, etc, es valora la necessitat d'adaptar aquestes il·lustracions per tal de fer-les entenedores al tacte. Aquestes adaptacions quasi mai es fan respectant el contingut visual, ans el contrari, se simplifiquen al màxim per tal de facilitar-ne la seva comprensió tàctil. A continuació podeu veure'n uns exemples a la presentació de Power Point següent.

Pràctica Feu clic en el fitxer làmines.pps per veure exemples de fitxes adaptades.

• Realitzar una làmina dibuixant diferents ratlles, horitzontals i verticals. Les línies han de tenir un gruix de 6 punts.
  • Exemple:

• Les formes bàsiques
    Utilitzant les formes bàsiques, dibuixar un hexàgon, un cercle i un quadrat. Les figures han de tenir un gruix de 4,5 punts.