D138: Logopèdia i TIC

Mòdul 8: Tipologies textuals: Contes, poemes i receptes (Sònia Clarà)

Pràctica 2

El poema

Escoltant un poema recitat un se n’adona de la facilitat que té per a recordar-lo, almenys un fragment. Això és degut a que aquest conté elements similars als d’una cançó: la rima i el ritme. La poesia, a diferència d’altres gèneres literaris, és un text per ésser dit. Per això, s’hi utilitzen recursos fonètics i rítmics que faciliten la recitació i l’audició del poema. El ritme del poema s’obté alternant síl·labes tòniques i àtones. Cada vers exigeix dos accents rítmics: un de fort al final de cada vers, que recau en la vocal accentuada, i un altre de més feble, entre les quatre primeres síl·labes, que pot coincidir amb la vocal tònica o àtona. La rima s’utilitza per obtenir terminacions iguals o semblants entre dos o més versos, repetint totalment o parcial els sons entres dos o més mots, a partir de la darrera vocal accentuada.

En aquesta pràctica treballarem el poema amb el programa informàtic PowerPoint.

Aquest programa permet escriure, llegir i imprimir textos de manera seqüenciada, amb la possibilitat de crear una portada i diferents pàgines. És un programa que, permet múltiples possibilitats metodològiques en la seva aplicació curricular. Així doncs, ens permetrà:

- Representar les diferents parts d’un poema (versos, estrofes,…) de manera seqüenciada i ordenada.

- Relacionar tema i recitació del poema en cada pàgina.

Per tal de desenvolupar la pràctica caldrà que prèviament haguem llegit el poema per tal de realitzar-ne la síntesi i l’associació d’idees. La seva eina principal és la metàfora (expressió que conté implícita una comparació entre termes que naturalment es suggereixen els uns als altres). Es tracta de tenir l’experiència del treball del poema per despertar la creativitat i la sensibilitat per l’ús de la paraula.

Iniciarem la presentació del poema, amb el PowerPoint triant les opcions Presentación en blanco i Diapositiva en Blanco.

És important haver seleccionat les imatges i col·locar-les en una carpeta, juntament amb els sons que hem de treballar.

A la primera diapositiva insertarem el text del poema. Anirem al menú Insertar | Cuadro de texto i escriurem el poema que haguem escollit. El col·locarem a la diapositiva com millor ens convingui.

Després insertarem una imatge relacionada amb el contingut de l’escrit: Insertar | Imagen | Desde archivo, escollirem el fitxer i farem clic a Insertar.

Aquest treball sobre un poema ens ha de generar tot un seguit d’exercicis de comprensió que realitzarem a partir de les eines que té el PowerPoint. Ens hem de plantejar que és el que volem treballar sobre aquest poema.

Un primer pas seria l’opció del so de tot el poema complet.

Anirem al menú Insertar / pel·lículas y sonidos / sonido de archivo.

El so que hem incorporat a la primera diapositiva del text del poema, li donarem una acció. En aquest cas, que s’activi al clicar el ratolí per la icona de so.

Aquesta animació es configura en el menú Presentación | Personalizar la animación. Seleccionarem Clic del mouse, caldrà fer clic a l’objecte, en aquest cas la icona de so perquè ens llegeixi el poema.

Un segon pas de treball sobre el poema seria la comprensió de paraules que presentin dificultat.

Anirem al text del poema i, la paraula que creiem necessiti ésser explicada, la marcarem.

Col·loquem el ratolí sobre la paraula seleccionada, sortirà un menú emergent i seleccionem configuración de la acción.

Seleccionem hipervínculo a diapositiva siguiente, o a la diapositiva que correspongui.

Paral·lelament haurem preparat una segona diapositiva, en la qual haurem escrit la definició o l’explicació de la paraula que hem considerat difícil.

Un altre pas de treball seria afegir una acció a la imatge que hem inserit dins el poema i que seria com un referent visual relacionat al text que estem treballant.

Seguint els passos anteriors, preparem una tercera diapositiva amb diferents imatges relacionades amb el text del poema.

Ara, anem a configurar l’acción de la imatge de la primera diapositiva.

En aquest cas, quan anem a hipervínculo, obrim el desplegable que ens ofereix vàries opcions fins a trobar diapositiva.

Seleccionem la diapositiva corresponent.

La realització d’aquest poema mitjançant el programa PowerPoint, ens ha permès interactuar amb el text i la imatge, a fi de fer-lo més entenedor i crear unes activitats lligades a la comprensió i expressió oral del text proposat.