D138: Logopèdia i TIC

Mòdul 8: Tipologies textuals: Contes, poemes i receptes (Sònia Clarà)

Pràctica 3

La recepta de cuina

En l’aprenentatge de la llengua els nens treballen l’expressió, la pronúncia, el vocabulari, la sintaxi,… Aquest creixement lingüístic s’aconsegueix escoltant i parlant. A l’aula busquem que hi hagi situacions de diàleg i destinem temps a parlar sobre diferents temes, tant de l’escola com de fora d’aquesta. Es parla, bàsicament, per compartir amb els altres les pròpies experiències i basem aquesta conversa en la motivació dels nens i nenes. Un dels aspectes que més motiva als alumnes és l’aprenentatge de la llengua escrita, més elaborat que l’oral i que els permet desenvolupar la seva imaginació i els ajuda a entendre, parlar i pensar millor. Els textos prescriptius són textos amb una estructura molt seqüenciada que permet als alumnes fer-se’n una idea ràpida del que representa.

A partir del programa OpenOffice Impress o PowerPoint es poden treballar aspectes relacionats amb: - Extreure la idea principal d’un text narratiu que expressa un procés per tal de determinar-ne les parts principals a representar. El programa permet crear presentacions de diapositives que atrapen l’atenció gràcies a les animacions personalitzades i multimèdia, i accedeix a totes les imatges i sons que es vulguin introduir. Posteriorment a la presentació també permet crear activitats de comprensió de la mateixa.

L’objectiu d’aquesta pràctica és crear una recepta de cuina mitjançant el programa OpenOficce Impress.

El programa OpenOffice.org Impress és un instrument de presentació d’informació que pot facilitar la comunicació de continguts acadèmics i també pot servir als alumnes com una eina introductòria en el procés de creació multimèdia.

Utilitzarem les eines més bàsiques del programa. Per aprofundir sobre el seu funcionament, podeu consultar el curs: Presentacions multimèdia amb l’OpenOffice.org Impress que fa l’Àrea deTecnologies de la Informació i la Comunicació via telemàtica

Escollim una recepta de cuina i enumerem tots els ingredients i estris necessaris per fer-la. Fem la seqüenciació dels passos a seguir per a l’elaboració i, busquem imatges per poder realitzar-la. Totes aquestes imatges les desem a una carpeta que serà el nostre referent on guardar imatge i so.

Obrim l’OpenOffice Impress

A l’assistent de presentació demanen “Presentació buida”

I comencem a inserir les imatges per poder fer la presentació.

Podem modificar el tamany de la imatge que hem inserit segons les preferències de la nostra presentació. Ens hi situem sobre de la imatge i amb el botó de la dreta sortirà un menú emergent per poder triar aquesta opció.

Anem inserint les diapositives necessàries per poder realitzar la recepta de cuina.

Obrint la pestanya “Classificador de diapositives”, podrem seguir l’ordre de la presentació que estem elaborant i si cal modificar-lo per a aconseguir de forma cronològica tots els passos a seguir.

La primera part d’inserció de fotografies per a la presentació està realitzada. A partir d’aquest moment anirem afegint el text escrit.

Utilitzarem l’eina de text i anirem introduint els noms dels ingredients i els passos que anem seguint en l’elaboració de la recepta.

El programa Impress de l’OpenOffice, té també l’eina de text “Galeria Fontwork” que ens permetrà posar noms amb diferents tipus de lletres, colors, mides….

Per editar la lletra, el Fontwork té unes eines de treball que permeten canviar la posició, col•locar l’alçada de les lletres a la mateixa mida, posar espais …..

La part d’imatge i d’escriptura ja estan finalitzades. El següent pas del treball és posar so a les diapositives.

La introducció del so ens permetrà captar l’atenció i una millor comprensió del text, en aquest cas, de la recepta que hem elaborat.

El programa Audacityens permetrà fer les gravacions orals sobre el text de les diapositives que, posteriorment desarem a la carpeta inicial on havíem guardat totes les imatges necessàries per elaborar el projecte.

Al sel.leccionar “inserseix un so”, ens sortirà un menú emergent per navegar fins a trobar el so corresponent a cada diapositiva.

Col.loquem la icona de so i li clicant el botó de la dreta del ratolí, anem al menú d’interacció d’aquest so que pot ser: reproduir el so al clicar el ratolí, anar a la diapositiva següent.... Seleccionarem el que considerem més adient.

Tots aquests passos realitzats mitjançant el programa OpenOficce Impress ens han permés realitzar una presentació amb imatge i so. Seguint el fil conductor d’una recepta de cuina, la seva elaboració ha estat l’eix motivador per treballar l’expressió, la pronunciació, el vocabulari i la sintaxi.