D150: Recursos TIC a les aules d'acollida

Mòdul 6: So: Mp3. Audacity. Xtec Ràdio.

Pràctica 3

L’ús dels Mp3-Mp4 a l’aula d’acollida

Una bona part de l’alumnat de les nostres aules està familiaritzat amb el recurs tecnològic de l’Mp3 i de l’Mp4.

La diferència consisteix en que l’Mp4 permet veure imatges i vídeo, per això la pantalla d’aquests aparells acostuma a ser més gran i en color.

Són manejables, permeten enregistrar directament sense necessitat de tenir cintes i tenen una capacitat de memòria força considerable. Per aquests motius, considerem que poden ser un bon suport per a les aules d’acollida, tant per enregistrar la producció de textos orals dels alumnes i altres discursos orals com per facilitar l’escolta dels mateixos alumnes.

Per regla general, es faran servir dins de l’àmbit de l’aula d’acollida, complementant els enregistraments que es poden fer amb els ordinadors, però no es descarta que per a algunes activitats se’n pugui fer un ús fora de l’aula (en altres espais del centre, en l’àmbit familiar…).

Aquest recurs, a més de facilitar l’aprenentatge de la llengua catalana, pot permetre la familiarització, a partir de l’audició, de les llengües familiars dels alumnes i, d’aquesta manera, treballar la diversitat lingüística que hi ha a les nostres aules. També es pot fer servir per enregistrar el discurs del professorat en una de les àrees no lingüístiques per tal de treballar a l’aula d’acollida el pas del llenguatge comunicatiu al llenguatge formal.

En definitiva, és un recurs que tant permet fer un treball global de llengua com treballar aspectes més específics.

Cal destacar una altra funció dels Mp4 que és semblant al karaoke. Hi ha algun model que permet llegir la lletra mentre es va escoltant la cançó. Al final de la pràctica farem un breu esment a aquest recurs.

En aquesta pràctica treballareu:

1. Descoberta del Mp3-Mp4.
  2. Enregistrament de la veu.
  3. Gestió del nou fitxer a l’ordinador..
  4. El Karaoke, un bon recurs.
Petita fitxa tècnica orientativa, a tenir en compte a l’hora d’adquirir l’Mp3/Mp4:

• Capacitat: mínim de 512 Mb
  • Compatibilitat: USB 2.0 (aquest port ofereix molt més rapidesa).
  • Formats de reproducció: Mp3 i WMA
  • Format d’enregistrament (codificació directa des de l’entrada de línia): Mp3
  • Font d’alimentació: 1 x AAA pila alcalina o alimentació directa per USB
  • Entrada de línia: 2.5 mm Minijack estèreo (tenir en compte la mida del Jack que s’ha d’acoblar al del micròfon. Si no encaixen cal un adaptador)

Ús individual, s’ha de preveure tenir a disposició de l’alumnat uns quants auriculars.

Per segons quin tipus d’enregistrament es pot utilitzar un micròfon extern (els que teniu a l’aula d’acollida). Obtindreu so de més qualitat.

Avantatges: en alguns models es pot enregistrar de manera més senzilla gràcies a un botó exterior (REC). També, tenir altaveus exteriors permet escoltar en grup el que s’ha enregistrat.

1. Al principi, a vegades costa una mica, cal tenir paciència... i anar-se acostumant i automatitzant el seu ús:

2. Escoltar fitxers WAV enregistrats amb l’Mp3-Mp4 amb l’enregistrador de sons del Windows:

Per acabar volem esmentar el Karaoke, ja que és un bon recurs per recolzar el treball que es pot dur a terme a l’aula d’acollida. En les adreces següents hi podreu trobar informació molt interessant:

• Programa de reproducció de karaokes

VanBasco Karaoke KaraFun

• Fitxers de karaokes

cançons en català Més cançons

• Programa d’edició i creació de karaokes

EasyKaraoke Sonic