Generalitat de Catalunya: Departament d'Educació

Disseny i creació de pàgines web
Pràctica 1

Homogeneïtzació i interacció dins el web

L'objectiu d'aquesta pràctica és elaborar una pàgina web amb característiques pròpies i homogènies, tal com heu fet al mòdul 5 pràctica 2, i segons heu dissenyat a l'exercici del mòdul anterior.

Us fixareu en tres detalls essencials: els vincles, els botons i el disseny de la pàgina. Per a la primera pràctica, escollireu el color dels enllaços i si els voleu subratllats o no.

Normalment, els enllaços destaquen, ja sigui pel color del text o per l’aparició del l’indicador sensible de la maneta d’enllaç.

El navegador ressalta les regions de la pàgina web on hi ha un enllaç per indicar que hi ha vincles.

Especificació del color dels vincles

Per defecte, tots els vincles que creeu a la vostra pàgina web surten de color blau. Si el fons és blanc, el color blau contrasta, no xoca amb el fons de la pàgina. Vegeu, però, què passa si heu triat un fons de pàgina amb el codi de color #FFFFCC:

Exemple de subratllat en els enllaços

L'usuari/ària tendeix a llegir els enllaços, no pas el text general

Amb aquest fons, l’usuari/ària haurà de fer esforços per llegir el text, ja que l’ull humà selecciona immediatament el color i pren el subratllat com a resum, de manera que obvia llegir el contingut del text, tret que la persona hi posi tota la voluntat. Per evitar aquests resultats, cal tenir molt de compte amb el color de fons, el de les lletres i el dels vincles. El que hi ha a la pàgina web és un tot, per exemple:

La presentació del mòdul 5.

• Obriu una carpeta per al mòdul 7 i anomeneu-la m7.
  • Creeu una pàgina web nova.
  • Escriviu un text qualsevol que contingui tres enllaços dirigits a pàgines anteriors que havíeu fet, per exemple, a jo.htm, visc.htm, treballo.htm del mòdul 3.
  • Anomeneu-la m7_p1.htm i guardeu-la dins la carpeta m7.
  • Doneu color de fons a la pàgina que heu creat. Comproveu que, depenent del fons de pàgina, l’enllaç xoca més que no pas ajuda a seguir el contingut de la pàgina, per exemple:
    Color de fons Color del text (enllaç) Exemple
    #99ff33 #99cccc
    #ffff00
    #ffffff
    #9999cc
    #ffffcc

Què podeu fer en el cas que, efectivament, vulgueu tenir un fons de color a la vostra pàgina web?

Amb el Dreamweaver MX 2004 activat, carregueu la pàgina amb fons de color m7_p1.htm i cliqueu a Propiedades de la pàgina: s’obre el quadre de diàleg que ja havíeu vist al mòdul 3.

Propiedades de pàgina

Obriu Propiedades de la pàgina i seleccioneu l'opció Vínculos

• A Vínculos observeu tot el que podeu canviar.

Quadre vínculos

És molt important que valoreu el color dels enllaços d'acord amb el disseny de la vostra pàgina

• Especifiqueu un color de vincle que lligui amb el fons de la pàgina, i, si voleu, canvieu el tipus de font de l’enllaç també. (En seleccionar el color de fons, hi ha un altre color que es pot dir que és el seu complementari, que es relacciona amb l'anterior. Aquest color és l'apropiat per al vincle, això quan es visualitzen com un conjunt.)
  • Accepteu i comproveu l’efecte tan diferent que dóna el mateix document només aplicant un estil pensat mitjançant mecanismes estètics de combinació de colors que Dreamweaver MX 2004 ofereix a qualsevol persona amant de confeccionar pàgines web.

• Guardeu la pàgina resultant d’aplicar l’estil de color a l’enllaç a la carpeta m7 amb el nom de m7_p1.htm.
  • Activeu Propiedades de la página | Vínculo i escolliu, també, un color per als vincles visitats, que ajudi a l’usuari/ària a saber per on passa quan visita una pàgina web. El color per defecte és el morat, que té per codi #800080.
  • Guardeu la pàgina.

Atenció !

La majoria dels usuaris associen el subratllat de color blau a un enllaç.

El Dreamweaver MX 2004 utilitza el subratllat de color blau per defecte per indicar els enllaços, per tant, no cal fer res en aquest apartat si efectivament s'opta per aquesta convenció.