Enrera Mòdul 1
Dibuix lineal amb ordinador (AutoSketch)---

L'objectiu d'aquesta pràctica és aprendre a dibuixar i esborrar línies, així com modificar-ne les seves característiques (gruix i color).

La barra d’eines de dibuix d’objectes permet dibuixar qualsevol figura (línies, circumferències, polígons...) o modificar-ne determinades característiques. També podeu accedir a aquestes eines mitjançant el menú Draw (Dibuixar).

Els botons que trobeu a la barra de dibuix són els següents:

A cadascun d’aquests botons hi trobeu diverses opcions, tal i com hem vist amb el botó Zoom. Fent clic al botó i prement el botó del ratolí apretat us apareixen els diversos submenús (sempre que hi hagi un triangle petit a la cantonada inferior dreta del botó).

• Creeu un dibuix nou (botó  o bé, File/New)
  • Feu clic al botó Línies  i manteniu-lo premut. Apareixerà el submenú següent:
  • Feu clic al botó Línia senzilla . Amb aquesta opció, quan feu un clic amb el ratolí comença a dibuixar la línia i quan torneu a fer clic l’acaba. Dibuixeu un conjunt de línies semblants a les següents (no cal que quedin totalment paral·leles):
  • A continuació esborreu-ne una. Per fer-ho només l'heu de seleccionar fent clic sobre ella amb el ratolí (abans heu d'abandonar l'eina de dibuixar línies fent clic sobre el botó dret del ratolí), i prémer la tecla Supr.
  • Per esborrar totes les línies de cop, feu un quadrat que les agafi a totes, de manera que quedin totes marcades de color rosa i, a continuació, premeu Supr.
  • Una vegada heu esborrat totes les línies, possiblement se us hagi esborrat també una part de la quadrícula. Per refer-la, heu de prémer el botó Redraw (Redibuixar) de la barra Zoom, o bé prémer simultàniament les tecles Ctrl+R.
  • Feu clic a Línia múltiple  i dibuixeu aproximadament la figura següent. Observeu que ara, després de dibuixar una línia, la següent es dibuixa a continuació de la primera. Per finalitzar la línia cal prémer el botó dret del ratolí.
  • Haureu observat que és bastant difícil dibuixar línies horitzontals o verticals amb precisió. Una eina molt útil en qualsevol programa de dibuix és la utilització d’una quadrícula per fer objectes senzills. En el full de treball de l’Autosketch hi apareix una quadrícula, inicialment d'1 cm, i desactivada.
  • Activeu la reixeta, fent clic al botó  (Gridpoint Snap) de la barra vertical de l’esquerra de la pantalla, o bé prement la lletra G del teclat.
  • Ara proveu de dibuixar línies, veureu que només podeu posar l’inici o el final en els punts de la quadrícula (marcats quan anem a dibuixar amb un punt vermell). Repetiu la figura anterior ara utilitzant la reixeta.
  • Per desactivar la reixeta cal prémer el botó  o bé la lletra S.
  • Esborreu totes les línies anteriors i redibuixeu la quadrícula (Ctrl+R).
  • Amb la reixeta activada, feu clic a Línia múltiple  i dibuixeu la figura següent.
  • Canvieu el gruix de la línia. Per fer-ho primer heu de seleccionar-les totes i, a continuació, escollir el gruix desitjat del desplegable Width (Gruix). Escolliu el gruix de línia 3.
  • Canvieu, ara, el color de la línia. Repetiu el que heu fet abans amb el desplegable Color . Pinteu la línia de color blau. Per veure com ha quedat haureu de treure la selecció, fent clic a qualsevol lloc de la pantalla.
  • Deseu el dibuix amb el nom P13.skf (File/Save).
  • Desactiveu la reixeta (S).
  • Creeu un dibuix nou.
  • Dibuixeu una línia qualsevol (Línia senzilla) i després feu clic al botó Línia Perpendicular . Feu clic ara sobre la línia que heu dibuixat i feu una línia perpendicular a la primera. Repetiu el procés i feu un dibuix com el següent:
  • Finalment, torneu a dibuixar una línia qualsevol, feu clic al botó Angle  i després feu clic sobre la primera línia, a prop d'un dels extrems. Veureu com es comença a dibuixar un angle de 45º a partir d'aquest punt. Dibuixeu la figura següent:
  • Per canviar el valor de l'angle només s'ha de posar el valor desitjat a la casella de la barra d'edició i prémer Enter.