Enrera Mòdul 5
Dibuix lineal amb ordinador (AutoSketch)---

L'objectiu d'aquesta pràctica és aprendre a dividir els dibuixos en capes formades cadascuna d'elles per una part dels objectes. És com si tinguéssiu una sèrie de fulls transparents posats un sobre l'altre. El conjunt representa el dibuix sencer, però les parts es poden manipular individualment.

En la representació de peces mecàniques, un cas típic és la utilització d'una capa per a la figura, una altra per a les cotes i una altra per als eixos. En el dibuix d'habitatges, solen fer-se força capes, una per a les parets, una altra per als mobles, una per a la instal·lació d'aigua, una per a la instal·lació elèctrica...

Les capes poden ser de quatre tipus:

• Actual (Current): És la capa on  s'afegeixen els objectes que aneu dibuixant.
  • Editable: Es poden modificar els objectes existents però no crear-ne de nous.
  • Fons (Background): La capa es pot veure però no modificar.
  • Oculta (Masked): La capa és invisible.

• Abans de començar a dibuixar, creareu l'estructura de capes per al dibuix (el nombre de capes i el nom de cadascuna d'elles). Per fer-ho, feu clic amb el botó dret del ratolí al menú desplegable  i seleccioneu l'opció Layer Properties, o bé obriu el menú Tools/Graphic Options i escolliu la pestanya Layer. S'obrirà la finestra següent:
  • En aquests moments, en el dibuix hi ha una sola capa, de nom "1". Canvieu el nom d'aquesta capa per "Capa 1", posant-lo a Layer Name i fent clic a Change.
  • Afegiu-hi una capa nova de nom "Capa 2". Poseu aquest nom a la casella Layer Name i feu clic a Add. Veureu com la nova capa s'afegeix a la llista de capes existents.
  • Creeu quatre capes més amb els noms Capa 3, Capa 4, Capa 5 i Capa 6. Observeu que totes les capes es creen com a Editables, excepte una que queda com a Current (sempre n'hi ha d'haver una que ho sigui).
  • Seleccioneu la capa 1 i feu que sigui la capa actual seleccionant l'opció Current del quadre State i fent clic a Change.
  • A continuació, canvieu les propietats d'alguna de les capes:
    • Seleccioneu la capa 2 i escolliu el tipus de línia Dash Dot (i feu clic a Change).
    • Seleccioneu la capa 4 i escolliu el color vermell.
    • Seleccioneu la capa 5 i escolliu el color blau.
  • Tanqueu el quadre Layer Properties fent clic a Cerrar.
  • Observeu que en el desplegable de les capes ara apareixen les sis capes que heu creat. Si en seleccioneu una queda com a capa actual (s'hi poden afegir objectes). Escolliu, de moment, la capa 1.
  • Als desplegables Gruix de línia  , Tipus de línia  i Color de línia  , escolliu el valor By Layer (per capa). D'aquesta manera, aquestes propietats vindran determinades pel que hàgiu seleccionat al quadre de propietats de les capes.
  • Dibuixeu els objectes següents a les capes indicades. Per dibuixar un objecte en una capa cal seleccionar-la al desplegable Layer i després dibuixar els objectes d'aquella. Si us equivoqueu de capa, per canviar un objecte de capa, només heu de seleccionar-lo i escollir la capa on el voleu enviar al desplegable Layer. Per tant, quan canvieu de capa per dibuixar nous objectes, aneu en compte de no tenir res seleccionat (us passaria a la nova capa).
  • Torneu a obrir la finestra de propietats de les capes i feu les modificacions següents:
    • Capa 1: Gruix de la línia 3
    • Capa 3: Oculta (Masked)
    • Capa 5: Color verd
    • Capa 6: Fons (Background)
  • Observeu que els canvis que heu realitzat afecten a tots els objectes d'aquella capa (ja que havíeu definit les seves característiques per capa (By Layer). D'aquesta manera és molt fàcil canviar les característiques de tot un conjunt d'entitats del dibuix.
  • Deseu el resultat amb el nom P53.skf