Enrera Mòdul 5
Dibuix lineal amb ordinador (AutoSketch)---

Els programes de dibuix es poden dividir en dos grups:
  • Dibuix vectorial: Per emmagatzemar la informació del dibuix el que fan és guardar el valor de les coordenades dels vèrtexs dels objectes i altres informacions relatives al seu gruix, color, tipus de línia... D'aquesta manera, sigui quin sigui el factor d'ampliació amb què es treballi, no es perd qualitat en el dibuix i, a més, la memòria necessària per desar els dibuixos no és massa elevada. Dins aquest grup hi ha programes de dibuix tècnic com l'Autosketch o l'Autocad i programes de dibuix artístic com el CorelDraw o el Freehand. Els objectes dibuixats amb un programa de dibuix vectorial es mantenen com a entitats independents dins un mateix dibuix i es poden modificar les seves característiques en qualsevol moment.
  • Mapes de bits: Emmagatzemen les imatges com una sèrie de valors que indiquen el color de tots els punts de la imatge, començant per una cantonada del dibuix i acabant per l'altra. Amb aquest sistema de vegades s'emmagatzema molta informació innecessària, ja que, per exemple, en un dibuix on només hi hagi una línia es desarà el valor de tots els punts del dibuix i la majoria tindran el mateix valor. Per altra banda, és el sistema més adient per emmagatzemar imatges fotogràfiques. Dins aquest grup hi ha programes com el Paint, el Photoshop, el Corel PhotoPaint, el Paint Shop Pro...
Dels dos formats anteriors no n'hi ha un millor que l'altre, sinó que són dos sistemes amb aplicacions diferents i, de vegades, complementàries, com per exemple, el que es va fer a la Pràctica 6 del Mòdul 2, on es va crear un dibuix amb un programa vectorial i es va transferir a un programa de mapa de bits per tal de facilitar la tasca de pintura.

L'Autosketch permet intercanviar dibuixos amb altres programes, tant de tipus vectorial com mapes de bits. Les opcions d'intercanvi disponibles són les següents:

D'altres programes a Autosketch (importació)

• AUTOCAD  *.DWG (només Autosketch versió 6)
  • Autosketch versió 2  *.SKD
  • Drafix CAD  *.CAD.  *.POR
  • Fitxer d'intercanvi  *.DXF
  • Metarxiu  *.WMF
  • Mapa de bits  *.BMP,  *.DIB
Notes:
    • Les importacions des d'Autocad només poden ser de dibuixos 2D i a vegades donen errors de tipus de lletra, línia o altres formats.
    • No es pot importar des de la versió 1 d'Autosketch. S'ha d'utilitzar la versió 2 com a pont.
D'Autosketch a altres programes (exportació)
  • AUTOCAD  *.DWG
  • Drafix CAD  *.CAD.  *.POR
  • Fitxer d'intercanvi  *-DXF
  • Metarxiu  *.WMF
De totes maneres, el sistema més senzill d'intercanviar dades amb altres programes és utilitzar el portapapers de Windows mitjançant les eines Copiar i Enganxar.

.

• Obriu el dibuix parteno.skf que trobareu dins la carpeta fitxers (dins D77).
  • Seleccioneu tota la figura del Partenó.
  • Feu clic al botó Copiar  de la barra principal.
  • Obriu el dibuix P55.skf
  • Enganxeu el contingut del portapapers dins el requadre superior.
  • Feu clic al botó Inserir imatge  de la barra de dibuix.
  • Escolliu la imatge parteno.bmp de la carpeta fitxers i enganxeu-la dins el requadre inferior (en aquest cas es tracta d'una imatge tipus mapa de bits). Observeu que la qualitat de la imatge varia segons el factor de Zoom que utilitzeu.
  • Deseu el dibuix amb el mateix nom P55.skf
  • Torneu a seleccionar el dibuix del Partenó fet amb l'Autosketch, feu Copiar, obriu el Microsoft Word i feu Enganxar. Observeu que és molt senzill inserir dibuixos fets amb l'Autosketch dins documents de text. A més, podeu variar la mida del dibuix dins el Word sense que afecti a la seva qualitat.