Registre als cercadors

Promoció de la web

És evident que tot el temps i tota la feina que dediqueu a la vostra web no serveix de res si no la doneu a conèixer. El registre de la web als cercadors és probablement la manera més ràpida de promocionar-la, ja que la major part dels visitants d'una web vénen d'un cercador. En aquesta pràctica, us ocupareu àmpliament d'aquest tema, però no descuideu els altres mecanismes de promoció que enumerem al final.

Bots i directoris

El primer que cal saber és que no tots els cercadors són iguals. La terminologia pot variar, però l'essència de la qüestió és que hi ha dues classes de cercadors:

  • Bots, robots, motors o motors de cerca. Com ja indica el nom, aquests cercadors registren les webs de manera automàtica, sense intervenció humana. Els més monstruosos no només recullen les dades que enviem quan fem el registre, sinó que després "visiten" la web automàticament i indexen tot el contingut en les seves immenses bases de dades. Com a resultat d'acords entre bots, cercadors i comunitats virtuals, fins i tot poden registrar webs sense permís de l'autor/a. Si, per exemple, allotgeu la web a Telépolis, us trobareu que al cap d'un temps el Google l'ha xuclat de cap a peus, i n'ha guardat còpies a la memòria cau (cache).
  • Directoris, índexs o catàlegs temàtics. Les dades que enviem en registrar-nos són examinades per personal de l'empresa que visita la web, comprova les dades i accepta o rebutja el registre. El nivell d'exigència és molt variable: alguns, com el Yahoo!, són molt selectius, i atès el volum de sol·licituds, triguen mesos a acceptar un registre. En d'altres, la revisió és simbòlica o bé tenen menys feina i el registre és cosa de pocs dies.

Noteu que estem parlant del funcionament intern del cercador i no de la seva aparença externa. Altavista, malgrat ser un bot, té un directori a la pàgina principal. De la mateixa manera, el Yahoo! és un directori, però quan no troba una cosa al seu catàleg, s'obté la típica pàgina de resultats d'un robot. Si us hi fixeu, veureu que a la part superior de la pàgina posa: "Resultados provistos por Google". Les aliances estratègiques entre directoris i bots són freqüents.

Metatags

Necessitàvem establir aquesta distinció per comprendre el sentit dels metatags. Els metatags són etiquetes HTML situades al HEAD de la pàgina. Algunes d'aquestes etiquetes han estat creades expressament per inserir-hi paraules clau o una descripció del contingut de la web, amb la idea que els bots puguin procedir còmodament a la indexació. Com ja hem comentat, molts bots no es limiten a llegir els metatags, sinó que indexen tots els continguts de la web. Remarquem, doncs, que els metatags són necessaris per al registre als bots, però a l'hora de registrar-se en un directori, no serveixen de res: s'ha d'escriure altre cop la descripció i les paraules clau en un formulari i trametre'l al directori.

Metatags amb el Dreamweaver

 

Tots els editors HTML incorporen facilitats per incloure els metatags. Al Dreamweaver, l'opció es troba al menú Insertar | HTML | Etiquetas Head. També la podeu trobar al menú HTML, en concret a la icona Head : Base .

La segona i tercera opcions permeten introduir les paraules clau i la descripció del document, mentre que amb la primera podeu inserir qualsevol altra etiqueta meta al HEAD de la pàgina.

   

Encara que aquí no ho explicarem, a vegades resulta més còmode utilitzar qualsevol dels generadors de metatags que trobareu a Internet. Els trobareu si aneu al Google i feu una cerca amb les paraules. Generador Metatags.

El que fan aquest serveis és generar un codi HTML que després es pot enganxar entre les etiquets <HEAD> i </HEAD>. Els pudeu utilitzar si els trobeu útils.

 

   

Quan s'ha de registrar la web?

És un error greu registrar una pàgina feta a mitges. No tindreu cap problema amb els bots, però doneu per segur que la major part dels directoris la rebutjaran. Si voleu seguir el nostre consell, és millor esperar no solament que estigui enllestida, sinó també que faci uns quants mesos que tingui rodatge i actualitzacions.

Registrar la web és com posar-la de llarg; és a dir, que abans del registre no existeix socialment. A partir del registre (i d'altres mecanismes de promoció), començareu a rebre una sèrie de primeres visites a les quals cal donar bona impressió si voleu que tornin. Perquè tornin, necessiteu mostrar una bona web (és a dir, bons continguts) i suggerir que la vostra web ja té una trajectòria i es va ampliant o actualitzant amb freqüència (ho podeu fer destacant les novetats a la pàgina principal).

Registre manual

Quan arribi aquest moment, podreu optar pel registre manual o l'alta automatitzada. El registre manual consisteix a visitar un cercador i omplir i trametre'n el formulari d'alta. Tots els cercadors contenen un vincle del tipus Afegeix URL que porta a un formulari des del qual podeu donar d'alta la vostra pàgina. En alguns cercadors és necessari navegar primer pel directori fins a arribar a la categoria on voleu que figuri la vostra web, i fer clic al vincle Afegeix URL de la pàgina de la categoria en qüestió.

Seria ideal registrar-se manualment a tots els cercadors, ja que el formulari de cada un té característiques especials que només podeu satisfer manualment. Però atès l'immens nombre de cercadors, el mètode és completament inviable. Quan s'ha d'utilitzar, doncs, el registre manual? El nostre consell és que convé registrar-se manualment només als directoris més utilitzats (ja que se'n reben més visites) per assegurar una alta precisa. Si feu la web en català o castellà, seria bo assegurar el registre a Terra (que ha deixat molt enrere tots els cercadors hispans) i als directoris internacionals més utilitzats que disposin de versió espanyola (Yahoo! España). A la mateixa web de Sonri, hi trobareu consells per registrar-vos a Yahoo! A Terra són menys selectius i no tindreu problemes. En canvi, no considerem necessari que es registrin manualment als bots.

   
 

Alta automatitzada

Dels cercadors on us hàgiu registrat manualment convindrà prendre'n nota, per no repetir la sol·licitud quan feu l'alta automatitzada. Són moltes les webs on podeu efectuar el registre automàtic. En algun cas és un servei gratuït, en altres cal pagar, i en altres es demana que afegiu una part específica de codi.