|
La societat de la informació |
|
|
|
|
- INFORME
A LA UNESCO de la Comissió Internacional sobre l'Educació
per al Segle XXI, presidida per Jacques Delors (1996).
El
1996 Federico Mayor Zaragoza, llavors Director General de la UNESCO,
confià a una comissió internacional, presidida per Jacques
Delors, la feina de reflexionar sobre l'educació per al segle
XXI. Dels treballs d'aquesta comissió en va sortir un informe
i un posterior llibre amb el títol de "L'educació
amaga un tresor". De les moltes recomanacions que la comissió
feu a les administracions educatives n'hem seleccionat les relacionades
amb el TIC. Un cop transcorreguts uns anys de la formulació
de les seves propostes, podem aprofitar el document per debatre el
grau d'implantació o d'assoliment de les seves recomanacions.
|
|
|
|
|
- INTERNET
I LLIBERTAT. Llicó inaugural del curs 2001-2002 a la Universitat
Oberta de Catalunya.
Manuel Castells.
Manuel
Castells, professor de l'Internet Interdisciplinary Institute (IN3)
de la UOC i de la Universitat de Berkeley (Califòrnia), ja
apuntava el 1994 en relació als canvis en la societat
informacional que els atributs socials de
generació i processament de la informació van més
enllà de l'impacte de les tecnologies de la informació
i de la informació en ella mateixa, igual que la societat industrial
no es podia simplement assimilar amb la difusió de la producció
industrial.
En
la mateixa línia argumental i com a expert coneixedor de la
realitat contemporània i analista de l'horitzó mundial
va escriure una conferència inaugural on el tema central de
la reflexió és el binomi INTERNET-LLIBERTAT, com a elemets
de vegades inseparables o complementaris i d'altres, antagònics.
Ens
sembla especialment significatiu l'apartat Internet,
llibertat i societat: una perspectiva analítica, que
podem utilitzar com a punt de partida per debatre si com a educadors
cal restringir l'accés a determinats espais de la xarxa, com
treballar l'actitud dels nostres alumnes i de les nostres alumnes
com a internautes...
|
|
|
|
|
- eEurope:
UNA SOCIETAT DE LA INFORMACIÓ PER A TOTS.
Iniciatives
i objectius de la Unió Europea en relació a posar
a l'abast de tots els ciutadans europeus els avantatges que aporta
la societat de la informació. Es
poden consultar els diferents redactats i fer un estudi comparatiu
dels diferents objectius des del 1999 fins els proposats per al 2005:
eEurope1999
, eEurope2002
, eEurope
2005 .
La
pàgina d'inici d'eEurope,
a la qual us porta el títol d'aquest apartat, conté
moltes referències jurídiques sobre aspectes relacionats
amb les TIC. Molts dels textos només estan publicats en anglès,
francès o alemany.
|
|
|
|
|
|
|
|
- LOS
MASS MEDIA Y LOS SELF MEDIA . Pere Marquès.
Explica els canvis que suposa internet pel que
fa als mass mèdia que passen a ser ‘self mèdia’.
Descriu els aspectes positius i negatius dels mass mèdia pel que fa
al seu ús educatiu.
Reflexiona sobre la poca aplicació a les escoles dels mitjans
de comunicació i les possibilitats que ofereix internet per
accedir amb més comoditat a aquests mitjans.
Hi ha molta bibliografia.
|
|
|
|
-
TEORÍA DE LA COMUNICACIÓN. Pere
Marquès.
Defineix tots els elements que intervenen en la
comunicació i com ens arriba la informació. Parla del
procés seqüencial (paraules, llegir) i el procés
global (imatges).
|
|
|
|
- NUEVA
CULTURA, NUEVAS COMPETENCIAS. Pere Marquès.
Vivim en la societat de la informació
i això implica que hem d’aprendre noves competències.
Cal una formació contínua i una gestió del coneixement.
Es remet als quatre àmbits definits per Jacques Delors (La educación
encierra un tesoro): aprendre a ser, a saber, a conèixer i
a conviure.
També cita a Manel Castells pel que fa a les necessitats de
l’educació en la societat actual: aprendre a aprendre,
consolidar la personalitat, desenvolupar capacitats genèriques
i aprendre durant tota la vida. Alhora, fa referència a les competències descrites per Edgar Morin.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-
NUEVAS
TECNOLOGÍAS APLICADAS A LA EDUCACIÓN: UNA INTRODUCCIÓN.
Juan de Pablos Pons.
En el capítol anomenat "Las nuevas tecnologías
aplicadas a la educación" intenta fonamentar teòricament
i documental aquesta qüestió. També és interessant
revisar l'índex general de títols ja que n'hi ha que fan
refència a aspectes molt concrets de l'educació (educació
infantil, compensatòria, adults...). No s'hi pot accedir directament.
Cal anar a "Bibliotecas Virtuales", "Tecnología
de la Información y Educación", triar el títol
desitjat i prémer el botó "Consultar".
|
|
|
|
|
 |