|
L'ús de línies a la
imatge |
|
Les línies són presents a
gairebé totes les fotografies, però és només en algunes on es converteixen en
elements dominants com a conseqüència de la llum, de l’angle o dels elements del
propi tema. En fer un ús adequat de les línies farem que la imatge sigui
atractiva i alhora també ens permetrà conduir la vista de l’espectador cap el
lloc on vulguem. |
|
|
|
|
|
|
|
Les línies, en repetir-se
dins la imatge, formen el que es denomina esquemes formals, aquests poden
ajudar-nos a transmetre sensacions diverses. Així, per exemple, una disposició
d'elements lineals situats en diagonal ajudarà a donar profunditat i dinamisme a
la imatge, un bon exemple d'això són algunes fotografies de carreteres, tanques
o fileres d’arbres. |
|
|
|
|
|
|
|
L'ús de línies horitzontals
ens comunica estabilitat i tranquil·litat, però mostra grans inconvenients a
l'hora de donar profunditat a la imatge. La dominància de línies verticals ens
ajuden a parlar de conceptes relacionats amb l'equilibri, si a més a més tenen
tendència a convergir sobre un punt de fuga, també ens parlen de profunditat
d'imatge. |
|
|
|
|
|
|
|
A la fotografia de
l'esquerra les línies que formen la barana o la vorera del pont són les que
dominen el conjunt de la imatge i ens condueixen la vista fins l'altra banda
d'ell mateix. A la imatge de la dreta les línies que dibuixen els carrers ens
condueixen la vista cap al centre de les edificacions, d'altra banda, la forma
d'aquestes ens obliga a conduir la vista sempre cap el mateix costat de la
imatge. |
|
|
|
Correcció de la gamma, de la brillantor i aplicar
deformacions a imatges |
|
Des del GIMP,
recupereu la imatge troncs2.jpg: com podeu veure,
es tracta d'una imatge en escala de grisos d'unes piles de troncs de
fusta. |
|
Observeu
que: |
|
|
És una imatge
relativament suau, és a dir, una imatge on es passa de les zones de llum a les
d'ombra d'una forma poc sobtada, cosa que provoca que la força de les línies que
produeixen les ombres dels troncs quedi disminuïda. Podeu aconseguir donar més
aquesta aparença si feu que les zones de grisos intermedis siguin més abundants
i els negres siguin més forts. |
|
Tot i tenir una clara
dominant dels troncs situats en primer terme, aquesta no es fa prou evident i el
sentit de profunditat no hi queda del tot reflectit. En prendre la fotografia,
el que hauríeu d'haver fet, si era aquesta la vostra intenció, era apropar-vos
molt més als troncs situats en primer terme i fotografiar-los amb més escorç.
Com que això no ha estat així, heu de fer servir les eines tecnològiques que es
troben al vostre abast per poder acusar i fer més clara aquesta direccionalitat,
i intentar, així, guanyar profunditat d'imatge. |
|
|
Aneu al menú Imatge
/ Mode / RGB. |
|
|
|
|
|
|
|
Aneu al menú Colors / Corbes de color |
|
|
|
|
|
|
|
Modifiqueu molt
lleugerament la corba, poseu-hi els valors indicats en el gràfic que es troba a
continuació, o, simplement, feu descendre-la una mica en la seva part
central: |
|
|
|
|
|
|
|
Tot i que,
aparentment, aquesta operació podria fer-se de forma similar des de l'opció de
menú Colors / Brillantor-contrast, el fet d'emprar la correcció
de corbes de color és com a conseqüència que aquesta afecta directament el rang
de contrast entre les diferents àrees de mitjos tons de grisos de la imatge;
mentre que, si haguéssiu emprat l'opció Brillantor i contrast,
l'increment o la disminució no només s'aplicaria als mitjos tons sinó que
s'aplica indiscriminadament a tots els píxels de la imatge. |
|
Aneu al menú Imatge
/ Mode / Escala de grisos i convertiu altre cop la imatge a aquest
mode. |
|
Aneu ara al menú Eines / Eines de transformació / Perspectiva. |
|
|
|
|
|
|
|
Poseu els valors aproximats per
deformar així la imatge: |
|
|
|
|
|
|
|
Seleccioneu el fragment
de la imatge que més us interessi per aconseguir potenciar la sensació de
profunditat d'imatge. Un cop ho hagueu seleccionat, premeu Control + C per copiar la imatge, i Control + V per enganxar-la
com a nova. Adjudiqueu un nom i compareu els resultats. Resultat possible |
|
|
|
|
 |
|
|
|
|