Enrera
Mòdul 7
Aprofitament didàctic de la imatge fixa digital
  Pràctica
1
2
3
4
   
Exercici
Exercicis
 
 

Formes

  Qualsevol element té una forma i un volum susceptibles d'ésser recreats fotogràficament. 
 
En decantar-nos per treballar-lo des del punt de vista de la forma, el que farem serà prioritzar els seus límits formals, és a dir, valorarem la seva silueta com a l'element més important per a la posterior identificació. Si eliminem el color, la textura i els volums d'un objecte és molt probable que encara el puguem identificar.
  A través d’una accentuació de les formes, és relativament fàcil d’obtenir imatges gairebé inesperades. Per a poder aconseguir aquesta tipologia d’imatges la millor il·luminació és la d’un únic punt de llum col·locat frontalment o dorsal. Un element qualsevol posat contra el Sol pot ésser un motiu perfecte.
 
  Aquesta mena d’il·luminació elimina les textures i redueix les tonalitats, deixant com a elements dominants la forma i el color bàsic i aquest darrer, només encara en el cas d’il·luminacions frontals.
 
En fotografiar contrallums hi ha una clara pèrdua de detalls, és això el que obligarà a l’espectador a haver de fixar molt més l’atenció sobre aquell objecte a fi i efecte de poder recontruir-lo. 

En convertir un objecte en una representació de taca plana ens permet modificar, segons l’angle de pressa de la fotografia, les proporcions de les seves parts sense que això afecti gaire a la disposició de masses i volums interiors del propi objecte, ja que en el resultat final no hi seran representats.

  Hi ha una altra manera de treballar amb la forma, del que es tracta és de fer que l'ombra d'un objecte contrasti vivament amb el fons, adquirint personalitat pròpia, sigui com a conseqüència de clares diferències de to, de color o de la gran diferència, motivada pels diversos punts de vista i d'incidència de la llum, que hi pot haver entre la representació de l'objecte i la de la seva ombra.
   
Pràctica Reparar un petit fragment de fotografia amb l'ús de la clonació i filtres
  Des del GIMP, recupereu la imatge branq2, observeu que es tracta d'unes branques d'esbarzer on hi ha dispositats uns trossets de glaç.
  La imatge va ser presa amb un càmera reflex convencional amb prioritat al diafragma. Per fer-la, es va pendre com a valor de fotòmetre, cosa que donava, respecte de les zones blanques, les zones glaçades. En actuar d'aquesta manera, el que es volia era no tant captar els colors, com copsar la forma de les branques. Fixeu-vos en l'aspecte monocrom que ofereix la imatge.
  Observeu, també, el detall del costat: hi ha una ratlla blanca produïda per un defecte d'un procés de revelatge industrial. En aquest cas, es tracta d'eliminar aquest defecte de la imatge.
   
 
   
  Amb l'opció de lupa, feu més gran la imatge, de forma que us ompli gairebé tota la pantalla. També podeu fer servir el percentatge de la part inferior.
   
 

   
 
Activeu el pinzell de clonació: vegeu que es tracta d'una eina en forma de pinzell que porta incorporat una mena de tampó. De fet, en altres programes de tractament d'imatges, aquesta eina rep el nom de tampó.
  Aquesta eina us servirà per poder copiar una part de la imatge damunt la zona feta malbé. El pinzell de clonació, però, només és possible de fer-lo servir en imatges de 24 bits o en les que estan en escala de grisos. Si fos el cas, podríeu fer una clonació també entre dues imatges diferents.
  En activar el pinzell de clonació, el primer que heu de fer és comprovar i ajustar les característiques que tindrà el pinzell que fareu servir; això podeu fer-ho seguint els paràmetres del gràfic inferior.
 
Si mireu la part inferior a la finestra principal, veureu que us permet, si fos el cas, simular la textura que tindria la resta de la imatge. També us permet definir, si voleu, una clonació alineada o no alineada.
Opció alineada: suposeu un punt a i un altre b, on el primer, a, fa de referència al segon, b. En fer una part de la clonació i deixar anar el botó del ratolí, el punt de referència, a, segueix sent equidistant a l'altre, el b, però amb la diferència que ara els punts no són a i b, sinó un altre que anomenarem c i el seu homòleg d.
Opció no alineada: si preneu els mateixos punts d'abans, en acabar de fer una clonació i deixar anar el botó del ratolí, el punt de referència ja no és equidistant i el pinzell torna a prendre com a referència el primer punt que havíeu marcat. D'aquesta manera, doncs, si a un punt a li corresponia un altre b, a un punt d, li segueix corresponent el punt a.
  Amb les mateixes propietats de la darrera imatge, feu Control + clic esquerra molt a prop de la part inferior per restaurar, per prendre de model una part molt propera a la part per restaurar. Ja que teniu l'opció de clonació alineada, aneu pujant sense por.
  Aproximadament, podeu desar la imatge en aquest estat de recuperació:
   
 
   
  Tot i així, pot passar que no us acabi de fer el pes el resultat, o que no quedi perfecte. Sempre hi ha una solució senzilla: difuminant. Primer, seleccioneu amb el llaç la porció d'imatge treballada per diuminar:
   
 
   
  Aneu a:
   
 
   
  Apliqueu, aproximadament, els següents valors:
   
 
   
  Finalment, deseu la imatge.
  Resultat possible
   
 
Amunt