|
Els volums |
|
Mentre que en tractar la forma el
que n’obteniem tenia clares referències a la bidimensionalitat, en treballar els
volums el que farem serà una crida a les estructures tridimensionals dels
objectes. La fotografia però és un mitjà bidimensional de representació i els
volums hi queden reflectits mitjançant gradacions entre zones de llum i zones
d’ombres, entre diferents intensitats lluminoses d’un mateix
color. |
|
En augmentar aquestes zones, el que
estarem fent directment és incrementar el volum de l'objecte. En reduir els
diferents matissos, el que estem fent és reduir també el seu volum. |
|
La representació del volum és un dels
pocs mitjans de que disposem per donar sensacions de profunditat i realisme. Els
dos factors més importants a l’hora de captar els volums són l’angle de la presa
i la direcció de la llum. |
Un tipus d’il·luminació dura i
dirigida perpendiculament a l’objecte que volem representar té tendència a
eliminar i a aplanar els volums. |
Una llum lleugerament matisada i
inclinada respecte de l’objecte ens permetrà remarcar-los, especialment si
aquest no té arestes que defineixin clarament les seves diferents
facetes. |
|
|
|
|
|
|
|
|
En fotografia d'arquitectura i d'altres
formes polièdriques de cares ben definides, com és el cas de la imatge inferior,
una llum lateral dura fa que els volums preguin força i el conjunt arquitectònic
se'ns mostri més estable. Això fa que sigui molt més apta per a obtenir uns
resultats acceptables en treballar digitalment amb ella. |
|
|
|
|
|
|
|
Substitució d'un element dins d'una
imatge |
|
Aquesta pràctica pretén consolidar els
conceptes apresos fins ara al llarg de les dues etapes precedents d'aquest
mateix mòdul. |
|
Des del GIMP, recupereu la imatge tar1.jpg. Com podeu veure, es tracta d'un senzill bodegó
construït amb volums de caire esfèric. Observeu, però, que la llimona, com a
conseqüència de la seva esfericitat deformada respecte de les taronges, se us
mostra molt més volumètrica. |
|
El que fareu en
aquesta pràctica és una substitució d'un element, la llimona, per un altre, una
taronja |
|
|
|
Seleccioneu
l'eina de crear i editar camins. |
|
Aquesta opció us permetrà, amb una
certa facilitat, detectar la forma de la llimona per resseguir-la, amb la qual
cosa us permet trobar el que correspondria a la silueta de la forma que voleu
seleccionar. En altres programes, aquesta eina rep el nom de llaç
magnètic. Poden fer-se servir, igualment, altres eines. Així, seleccioneu
el contorn de la llimona amb una certa exactitud: |
|
|
|

|
|
|
|
 |
Abans de seguir amb
cap pas més, creeu una capa nova amb nom Còpia taronja o
similar, on executareu el clonatge de la taronja damunt la llimona, amb
llibertat de retoc sense tocar la capa original. |
Torneu a la capa de fons i convertiu la
selecció feta amb la ploma a una selecció amb el menú Selecciona / Des
de camí |
|
Observeu que ara la llimona presenta la
típica línia de selecció en lloc dels puntets que heu fet amb la ploma de
selecció de camí. Ara ja podeu treballar amb la seguretat que no us sortireu
dels límits traçats dins aquesta selecció. A més a més, per a més seguretat,
treballareu a la capa creada. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Seleccioneu, ara, la capa de fons. |
|
|
|
|
|
|
|
Activeu el pinzell de clonar amb
l'opció alineat. |
|
A la pestanya inferior de les eines del
tampó, doneu les característiques de la imatge inferior. |
|
|
|
|
|
|
|
Activeu el punt de clonació
(Control + clic), però recordeu que esteu a la capa de
fons i procurant que aquest coincideixi amb el mig d'una de les taronges.
Després, cloneu la imatge a la capa nova creada (Còpia
taronja). |
|
Procediu al clonatge. |
|
|
|
|
|
|
|
En el cas que feu curt en la selecció, o
llarg, sempre podeu modificar-la de forma genèrica augmentant-la o
disminuint-la. No poseu més de dos o tres píxels en el canvi, aneu a poc a poc
per no fer llarg o curt. |
|
|
|
|
|
|
|
Fusioneu, ara, un cop acabat el
clonatge, les dues capes. Amb
aquesta opció, el que esteu fent és soldar la imatge nova a la que teníeu abans,
de forma que ja serà impossible retrocedir. |
|
|
|
|
|
|
|
Accepteu i
deseu. Resultat possible |
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|