Enrera
Mòdul 5: Gestió dels itineraris i currículum
Curs SAGA secundària
  Pràctica
     
 
 

 

Itineraris dels cicles formatius LOGSE

 

Concepte

Creació dels itineraris.

Gestió de les hores de lliure disposició

Subcrèdits als cicles formatius

Crèdits distribuïts entre dos anys

Cicles de distribució singular

Cicles de distribució singular
Exemple pràctic

 

 

Concepte

 

Amunt

Els itineraris són la representació gràfica de la distribució dels continguts assignats a un pla d'estudis, a on s'informa dels elements curriculars que hi ha distribuïts i de la seva distribució en el temps.

Recordeu que en la gestió dels cicles formatius els crèdits distribuïts al l'itinerari es copiaran directament al generar el currículum dels alumnes.

El alumnes que facin curs complert, s'els assignarà els crèdits del nivell al que estiguin matriculats, però els alumnes als que s'hagi assenyalat la matrícula de soltes s'assignarà al seu currículum sols els crèdits marcats, indiferentment que inicialment es facin a "Primer" o a "Segon"

Us aconsellem que mireu les miniguies corresponents al treball amb subcrèdits i a la gestió dels cicles formatius de distribució singular.

 

Creació dels itineraris.

 

Els itineraris els podeu crear de nou, o copiar els del curs actual

 

Amunt
Itinerari d'un cicles formatiu de dos anys
 
Gestió de les hores de lliure disposició per personalitzar les hores assignades a cada crèdit
 

En els cicles formatius cada crèdit té establertes unes hores mínimes de treball, cada centre però pot ampliar aquestes hores. Per poder editar el valor de les hores assignades pel centre a cada crèdit heu de:

  • Activar el menú Centre | Plans d'estudi | Elements curriculars
  • Triar el pla d'estudis al que voleu corregir
  • Editar el número d'hores assignades pel centre als crèdits que considereu (heu de prémer la fletxa d'acció corresponent al crèdit que voleu editar)
 
Conjunt de continguts generals d'un cicles formatiu
 
Per editar les hores heu d'afegir una repartició pel curs escolar i assignar-hi les hores
 
Assignació de les hores d'un crèdit
 
Observeu que el resum d'hores recull les modificacions realitzades
 
Amunt
Continguts generals d'un cicle formatiu
 

Creació de subcrèdits

 

SAGA prement al centre crear els subcrèdis que consideri convenients per poder dividir crèdits dels cicles formatius.

Els subcrèdits es poden crear tant per els crèdits normatius, com per els crèdits creats amb les hores de lliure disposició.

De la mateixa manera que es poden crear elements curriculars de disseny del centre, es poden crear els subcrèdits. El subcrèdit s'ha de distingir del crèdit per el format del codi. El codi d'un subcredit ha d'estar format per el codi del crèdit, un punt i un número entre 1 i 9)

(Codi de crèdit)(punt)(dígit entre 1 i 9)

Per exemple els codis de dos subcrèdits del crèdit 871, seran el 871.1 i el 871.2

 

Per crear un subcrèdit activeu el menú Centre|Plans d’estudi|Elements curriculars i apareixerà a la pantalla la relació de plans d'estudis possibles.

 

 
Accés als elements curriculars
 

Premeu la icona del pla d’estudis corresponent i accedireu a la pantalla per la gestió dels elements curriculars.

Seleccioneu l'opció Continguts del centre

Premeu el boto “Nou Crèdit”, per poder donar d’alta un nou crèdit (en aquest cas subcrèdit).

 
Crear un nou crèdit
 

Entreu les dades corresponents a aquest crèdit: codi, nom, hores....

  • El codi d’aquest tipus de crèdit (subcrèdit) ha de tenir el format:

(codi de crèdit)(punt)(dígit entre 1 i 9) (871.1)

 
Dades del nou crèdit (Subcrèdit)
 

Assenyaleu que el nou contingut correspon a un Subcrèdit, i cerqueu el crèdit pare.

Definiu l'inici del període de vigència del crèdit (no cal definir la data de fi si la desconeixeu)

Deseu, i repetiu les mateixes accions per la resta de crèdits (subcrèdits).

 
Amunt
Nous “subcrèdits” del cicle formatiu
 
Crèdits distribuïts entre dos anys
 
En alguns cicles formatius hi ha crèdits que per les seves característiques, continguts o per la durada en hores es convenient que estiguessin distribuïts entre els dos cursos del cicle formatiu.

Imaginem que en el cicle formatiu CFPS Restauració es vol “dividir” el crèdit:

871-Llengua estrangera actualment distribuït en 132 hores(66 hores a cada curs) en dos subcrèdits:

 

 

  • 871.1 Llengua estrangera I (66h)

  • 871.2 Llengua estrangera II (66h)

Per fer-ho activeu el menú Centre|Plans d’estudi|Elements curriculars i mitjançant la icona del pla d’estudis corresponent accedireu a la pantalla per la gestió dels elements curriculars tal com s'ha descrit en la pràctica 1
 
Distribució dels nous crèdits (subcrèdits)
 
Activeu el menú Centre|Plans d’estudi|Del centre
 
Pla d’estudis inicial
 
Elimineu la distribució del crèdit 871, entrant a definir la distribució del crèdit clicant sobre la icona
 
Distribució interna del crèdit
 

i, a continuació, prement la icona .

Tot seguit heu de definir la distribució dels nous crèdits (subcrèdits) fent clic sobre la icona

 
Definició de la distribució horària
 
Premeu el botóper definir la franja.
 
Definició de la franja i repartiment d’hores
 
Una vegada gestionades aquestes accions veureu la nova distribució de l’itinerari. Actualment els nous crèdits (subcrèdits) els trobareu com a crèdits sense mòdul
 
Situació Actual - Pla d’estudis modificat amb els nous crèdits (subcrèdtis) sense mòdul
 
Situació Futura - Pla d’estudis amb els subcrèdits reals distribuïts
 
Generar el currículum
 

Una vegada fet el nou itinerari s’ha de tornar a generar el currículum dels alumnes dels cicles formatius corresponents.

Si ja el tenen generat es pot fer accedint a la fitxa de matricula fent les modificacions directes al currículum de l’alumne.

 
Amunt
Accés directa al currículum de l’alumne
 

Cicles de distribució singular

 

Hi ha cicles formatius que en relació amb d'altres cicles formatius de la seva mateixa família professional tenen uns crèdits que en la seva totalitat o de forma parcial comparteixen continguts, objectius i programació amb altres crèdits d'altres cicles formatius.

El Departament d'Educació ha establert en casos concrets unes resolucions que regulen aquestes correspondències.

 

Exemple de gestió dels cicles formatius:

  • Administració de sistemes informàtics (ASI)
  • Desenvolupament d’aplicacions informàtiques (DAI)

En les distribucions singulars les resolucions individualitzades del departament d’educació estableixen un seguit de crèdits convalidables entre els cicles i uns reconeixements de qualificacions entre crèdits, que en alguns casos no tenen l’equivalència directa de 1 a 1.

Així per exemple el crèdit 121 -Gestió de xarxes d’àrea local del (ASI) que té assignades 240hcom a mínim no pot tenir l’equivalència directa amb el crèdit 102 – Xarxes d’àrea local del (DAI) que té assignades 180h com a mínim.

Per aquest motiu s’ha possibilitat de poder dividir el crèdit 121 -Gestió de xarxes d’àrea local del (ASI) en dos subcrèdits:

  • 121.1 – Xarxes d’àrea local (180h)
  • 121.2 – Crèdit complementari d’administració de xarxes d’àrea local (60h)

Aquest fet, possibilita establir els reconeixements de qualificació entre:

  • 102 – Xarxes d’àrea local (180h) crèdit de DAI
  • 121.1 – Xarxes d’àrea local (180h) subcrèdit d’ASI.
 
 
Accions a fer en l’entorn de Saga:
 
1 - Crear els subcrèdits
  • Crear els subcrèdits Pràctica 1
  • Activeu el menú Centre|Plans d’Estudi|Elements curriculars
  • Seleccioneu el pla d’estudis corresponent al cicle formatiu Administració de sistemes informàtics.
  • Doneu d’alta els nous subcrèdits 101.1, 101,2, 121.1, 121,2, 161.1, 161.2, 201.1, 201.2 i 202.3
  • Recordeu d’establir que tots aquests crèdits són lectius i de definir les hores corresponents
 
Elements curriculars del cicle formatiu
 
2 - Crear els plans d’estudis
 

Creeu el Pla d’estudis adaptat per a cada un dels cicles formatius.

  • Activeu el menú Centre|Plans d’Estudi|Del centre
  • Creeu el pla d’estudis del cicle de Desenvolupament d’aplicacions informàtiques i feu la distribució dels diferents continguts segons les dades de la Taula 1 (Aquesta taula és orientativa, cada centre pot reconsiderar l'assignació de les hores de lliure disposició)
 
Itinerari de DAI
 
  • Creeu el pla d’estudis del cicle d’Administració de sistemes informàtics i feu la distribució dels diferents continguts segons les dades de la Taula 2 (Aquesta taula és orientativa, cada centre pot reconsiderar l'assignació de les hores de lliure disposició)
 
Itinerari d' ASI
 
3 - Assigneu als alumnes el pla d’estudis corresponent i genereu el currículum.
La gestió de l'assignació i generació del currículum no difereix d les accions que s'han fet habitualment amb els plans d'estudi.
 
4- Gestioneu l'avaluació
 
A la resolució hi ha dues taules que determinen les convalidacions Annex 2, i els crèdits amb reconeixement de qualificació Annex 3, la resta de crèdits i de subcrèdits s'avaluaran de forma habitual.
 
Annex 1
 
Taules de correspondències
 

Per veure més clar la gestió hem preparat dues taules amb els mòduls, crèdits i subcrèdits dels dos cicles formatius.

En aquestes taules hi ha 7 columnes:

  • Codi: Codi del mòdul, crèdit o subcrèdit
  • Descripció: Descripció literal del mòdul, crèdit o subcrèdit
  • HM: Hores mínimes del mòdul, crèdit o subcrèdit
  • HC: Hores del centre del mòdul, crèdit o subcrèdit
  • 1R: Hores distribuïdes en el 1r curs del cicle formatiu
  • 2N: Hores distribuïdes en el segon curs del cicle formatiu
  • Codi ASI/Codi DAI – Correspondència amb el codi del crèdit/subcrèdit a l’altre cicle formatiu
Taula 1

 
Taula 2
 

Annex 2

Crèdits de DAI

Crèdits ASI

RAT – Relacions en l’àmbit de treball

RAT – Relacions en l’àmbit de treball

FOL – Formació i orientació laboral

FOL – Formació i orientació laboral

 
 

Annex 3

Crèdits de DAI

Subrèdits ASI

101 – Sistemes operatius

101.1 – Sistemes operatius

102 – Xarxes d’àrea local

121.1 – Xarxes d’àrea local

141 – Programació estructurada mod.

161.1 – Programació estructurada mod.

121 – Anàlisi i disseny de bases de d.

201.1 – Anàlisi i disseny de bases de d.

161- Sistemes gestos de b.d. relació.

201.2 - Sistemes gestos de b.d. relació.

Amunt
 

Cicles de distribució singular
Exemple pràctic

 

Un centre té una resolució que li permet gestionar els cicles formatius CFPS Desenvolupament d'aplicacions informàtiques i CFPS Administració de sistemes informàtics amb un distribució singular. (Els alumnes poden aconseguir la titulació dels dos cicles formatius en 3 cursos)

Un alumne que va cursar:

  • Curs 2004/2005 - 1r del CFPS Desenvolupament d'aplicacions informàtiques
  • Curs 2005/2006 - 2n del CFPS Desenvolupament d'aplicacions informàtiques

En el curs 2006/2007 ha realitzat la matrícula del 2n curs del CFPS Administració de sistemes informàtics i en acabar aquest curs hauria de poder ser avaluat.

 
Accions a fer en l'entorn de SAGA
 
Pràctica
Completar l'expedient
 
Completar l'expedient afegint en el curs escolar 2004/2005 el 1r curs del CFPS Administració de sistemes informàtics.
 

Feu la cerca de l'alumne: [ Torroella Martín , Albert]

  • Menú Gestió|Alumnes|Dades dels alumnes
  • Accediu a la gestió de l'expedient fent "clic" sobre la icona
  • Afegiu el nou curs 2004/2005
  • Entreu a l'expedient del curs
 
Expedient de l'alumne
 

Editeu les dades assignant als subcrèdits les qualificacions corresponents al curs DAI 2004/2005 segons l'Annex 3 de la pràctica 3

Entreu als crèdits FOL i RAT les convalidacions d'acord amb l'Annex 2 de la pràctica 3

 
Amunt
Expedient del curs 2005/2006 d'ASI amb les correspondències de la resolució
 
Pràctica
Avaluació final de l'alumne
 
Al fer l'avaluació final d'etapa el programa recuperarà de l'expedient les qualificacions dels subcrèdits i crèdits corresponents per poder generar la qualificació final dels crèdits mòduls i final d'etapa
 
Avaluació final
 
Si l'alumne ha superat tots els crèdits i mòduls el programa calcularà la qualificació final
 
Qualificació final d'Etapa
 
Amunt
Amunt