Material per al professorat

[Primer cicle]

Activitats de seguiment i avaluació

El disseny del sistema d'avaluació està encaminat a oferir un mitjà per fer transparent el procés complex de l'ensenyament/aprenentatge i, a la vegada, regular i tractar adequadament els diferents aspectes implicats, tants els relatius a la construcció social del coneixement com els individuals d'acomodació i desenvolupament.
La consecució d'objectius "locals" propis de cada crèdit es pot valorar per mitjà de graelles ad hoc on s'hi posi la llista d'objectius i els alumnes. A cada casella es pot indicar si els objectius s'assoleixen o no.
Distingim en cada crèdit, per una part, una avaluació formativa especificada per elements d'observació sistemàtica del treball de classe (elements actitudinals, instructius, conatius...) i descripcions de la realització d'un treball global orientat per projectes (disseny global i estratègic, contingut matemàtic, exactitud, claredat i comunicació, actitud matemàtica, autonomia, avaluació); i d'altra part, una proposta d'activitats de seguiment que tenen una funció diagnòstica sobre conceptes i estructures, operacions i elements instrumentals, estratègies de resolució de problemes, llenguatges i visualització i processos de raonament. A la pàgina següent s'indica la globalitat de l'avaluació al cicle. La primera assignació de recorregut al primer bloc d'activitats és difosa (R12, R11, R13). Esperem que l'alumne/a evolucioni al llarg del treball, millorant el seu itinerari, passant pel següent recorregut (R22, R23) i al final encara millori més pujant al tercer recorregut (R43).
Per registrar aquestes informacions s'ofereixen models tipus, guies i pautes d'observació, correcció, criteris i graelles d'avaluació per a cada un dels crèdits.
La conjunció d'aquestes informacions permeten descriure amb molta amplitud i precisió el comportament individual de cada alumne i el col·lectiu del grup-classe, la qual cosa ens implica la realització d'un tractament diversificat en tres tipus d'itineraris formatius. Aquestes descripcions i propostes de tractament diversificat s'enregistren en l'informe individual per a cada crèdit. L'informe final de cicle és l'expressió de l'avaluació sumativa que està determinada per les avaluacions formatives 1, 2, 3 i 4; per les activitats de seguiment 1, 2 i 3; i per l'activitat d'avaluació terminal. Les activitats de seguiment s'organitzen en tipus de qüestions, així hi ha una puntuació diversa d'acord amb cada tipus.
El professorat té a les pàgines següents una concreció i especificació d'un sistema d'avaluació transparent, eficaç i senzill.