Estadķstica amb ordinador  

Uns pocs nombres en comptes de molts  
 
Tornar presentació tema
    Pràctica 1 Pràctica 2 Pràctica 3 Pràctica 4 Pràctica 5 Treball proposat
   
 

En la segona pràctica, quan heu engegat per primera vegada l'aplicatiu que us facilita el treball en aquesta unitat didàctica, ja heu constatat que també apareixen els valors d'alguns paràmetres estadístics.

Amb la recerca d'aquests valors, es tracta d'obtenir una certa informació representativa del conjunt de dades que us ajudi a tenir una descripció mitjançant la consideració d'uns pocs nombres, en lloc de treballar amb el conjunt de dades una per una. Aquest és un aspecte nou de l'estadística descriptiva, al costat de l'elaboració de taules i gràfics que ja heu treballat.

En concret, us fixareu en:

  • El nombre de dades (N) del conjunt. Aquest nombre és important conceptualment perquè el treball estadístic, sobretot de l'estadística inferencial, és més representatiu com més gran sigui N.
  • El mínim i el màxim, que us serveixen per calcular l'amplitud de la distribució estadística estudiada.
  • La mitjana
  • La mediana
  • La moda que, a diferència dels paràmetres anteriors, es pot considerar per variables estadístiques de qualsevol tipus, no solament per a les numèriques.
   
  Analitzeu un exemple
   
 

Obriu, com ja heu fet altres vegades, el fitxer EstEso-exemple.xls i dieu que sí a Habilitar macros. (Com sempre, en el cas que treballeu en línia, el podeu obrir clicant sobre la imatge següent, que mostra el full que interessa.)

Activeu (si no ho està ja quan heu obert el fitxer) el full on teniu les dades una a una i també passades a net, i pareu atenció en la zona que es remarca.

Obre el fitxer de treball

Ara és el moment que us fixeu en els valors assenyalats. Reviseu què representa cada un i penseu si els sabríeu calcular a mà o, simplement, observar-los..., però amb el benentès que l'ordinador els calcula automàticament.

Reflexioneu i comenteu amb els companys i les companyes sobre la feina que caldria fer per obtenir els valors: com seria més pràctic fer-ho, amb la llista de dades una a una, o bé amb la taula de freqüències?

  • Per observar la moda?
  • Per observar la mediana, com ho faríeu? Amb la llista de dades i com amb la taula de freqüències?
  • Per calcular la mitjana amb la taula de freqüències, quines operacions faríeu?

Ara se us proposa unes situacions perquè penseu una mica i també perquè practiqueu amb l'ordinador.

  • Què hagués passat si a aquella classe hi haguessin anat dues alumnes noves, bessones, d'una família amb sis fills?
    • Penseu si la mitjana, la mediana i la moda haurien augmentat o disminuït o quedat igual.
    • Ara entreu les dades corresponents (és a dir, dos 6) al final de la columna Entrada de dades i observeu els valors nous. Ho havíeu encertat?
  • Què hagués passat si, en canvi, hi haguessin anat tres alumnes noves, cadascuna d'elles de famílies de dos fills? No us oblideu d'esborrar els dos 6 que havíeu entrat a l'apartat anterior abans d'entrar les dades que corresponen a la pregunta actual.
  • Finalment, què hagués passat si haguessin nascut dos germans bessons d'un dels alumnes de la classe que no tenia cap germà ni germana? Penseu-ho i després esborreu les dades que heu entrat a l'apartat anterior. Ara no haureu d'afegir cap dada nova, sinó canviar-ne una i observar.
Ja podeu tancar el fitxer EstEso-exemple.xls. Com que a la pàgina 6 del dossier haureu d'escriure les conclusions a què heu arribat, si us sembla, feu-ho ara mateix.
   
  Ara amb les vostres dades!
   
 

Si heu de treballar amb les vostres dades, la primera cosa que caldrà fer serà obrir l'arxiu on heu emmagatzemat les dades de la classe. Segurament, serà en una carpeta personal amb el nom EstEso-dades.xls. Cadascú ha de tenir el seu fitxer de dades!

Se us demana que feu aquesta feina:

  • Observeu i anoteu el valor de la mitjana, la mediana i la moda, que haureu de posar al dossier (si us sembla convenient, feu-ho ara!).
    En un dels exemples de l'activitat anterior, heu pogut observar que, de vegades, hi ha dues modes. Penseu que això pot passar a la vostra classe. Fins i tot si hi ha dues dades que queden gairebé empatades pel que fa a la freqüència observada de vegades es diu que el conjunt de dades és bimodal.
  • Penseu què succeiria a la vostra classe en les tres situacions plantejades a l'activitat anterior. Si feu servir l'ordinador per comprovar que allò que heu pensat pel que fa a la variació de la mitjana, la mediana i la moda és correcte (o per corregir-ho!) no us oblideu de retornar a les dades reals de la classe abans de guardar el fitxer (o bé en el moment de tancar el fitxer, dieu que no voleu guardar els canvis).
   
Unes activitats interactives per interpretar la mitjana i la mediana
   
Tot seguit, se us proposa dues activitats interactives amb la calculadora WIRIS del portal edu365.com. Per poder-les fer, heu d'estar connectats a Internet o tenir la calculadora instal·lada en local (aquesta és l'opció que se us recomana perquè la interactivitat dels gràfics és més eficient). Les podreu activar amb les icones que teniu a l'esquerra.
   
Prąctica 1 Wiris

La primera permet visualitzar la mitjana, la mediana i la moda en moltes situacions. Podreu construir interactivament el vostre propi diagrama de barres i estudiar molts casos.

   
Prąctica 2 Wiris

La segona us donarà una interpretació de la mitjana. Veureu que es pot entendre, en certa manera, com el punt d'equilibri del conjunt de dades.

   
El vostre quadern virtual de cada pràctica
   

Quadern virtual

Cliqueu a la icona de l'esquerra: obrireu un quadern virtual. Com sempre, insistim que és molt interessant que hi poseu molta atenció per resoldre'l correctament.

Les qüestions que hi trobareu us permetran revisar les idees que heu treballat en les activitats d'aquesta pràctica i, molt en especial, la interpretació de la moda, la mitjana i la mediana, i la influència que pot tenir sobre cadascun d'aquests paràmetres l'existència de dades atípiques.

   
I per acabar, aneu completant el dossier
   
Imprimiu

Per acabar l'activitat i per a una avaluació posterior per part del professorat, heu de redactar el vostre dossier.doc.

La part corresponent a aquesta activitat fa referència a la pàgina 6 del document corresponent del processador de textos. Ànim, doncs, i completeu la feina!

   
 
Amunt